Als er aanslagen of andere misdaden worden gepleegd, komt dat dan ook wel eens NIET in de krant?

Ik weet dat het een rare vraag is, maar ik hoor heel vaak mensen zeggen dat aanslagen/andere misdaden bij alle culturen en religies voorkomen, maar dat we van de ene groep meer horen dan van de andere. Is dat waar? Wordt het niet altijd in de krant gezet als er zoiets gebeurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ligt eraan. In Irak worden dagelijks 10 aanslagen gepleegd net als in andere landen. Is dus niet nieuwswaardig. Je zou het hele journaal hier dan aan moeten besteden. En dan zullen mensen zoiets hebben van al weer dag gedoe in Irak.

Misdaden in Nederland komen vaak niet in de krant. In Nederland worden jaarlijks zo'n 200 moorden gepleegd. De meesten zijn in familiekring en meteen opgelost. Je ziet vaak alleen de zaken die zeer spraakmakend zijn of die niet opgelost kunnen worden. Hier ook de wet: je kan niet alles in het journaal stoppen.

Daarnaast is er nog een belangrijke wet: Hoe nieuwswaardig iets is heeft te maken met: Hoe ver het weg is gebeurd * hoe erg het is. Zo vind men een moord om de hoek veel belangrijker dan als er een moord ergens in amerika wordt gepleegd. Stel Tante toos in Heerlen wordt vermoord. Dit is bijvoorbeeld ergheidsfactor 4, het is in Nederland dus bijvoorbeeld dichtbijfactor 7. 7*4=28 is de nieuwswaardigheid factor. Stel: een belangrij politicus wordt vermoord. Ergheids Factor: 10, dichtbijfactor: 10 = Nieuwswaardigheid Factor 100. Dit zal eerder (zeker weten) in de krant komen en of tante toos in de krant komt moet je nog afwachten, zo ja, dan waarschijnlijk niet op de voorpagina. Zo kun je dit met alles doen. Wat in een arm land in Afrika gebeurd vinden we minder erg dan wat in Engeland gebeurd omdat dit dichterbij is.

Dit kun je ook betrekken op al het nieuws. Als er een aanslag in Zimbabwe wordt gepleegd is dit minder nieuwswaardig dan in een aanslag in de Westerse wereld.

Kortom er komt meer niet in de krant, dan wel in de krant. Als je elke misdaad en aanslag in de wereld in de krant wil zetten, is die krant zeker 100 keer zo dik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"In Irak worden dagelijks 10 aanslagen gepleegd net als in andere landen"
Dus in alle landen worden dagelijks 10 aanslagen gepleegd ?

Andere antwoorden (4)

Nee, niet alles komt in de krant of op de radio of televisie, dit meestal in belang van het onderzoek, de politie is dan al iets op het spoor en de verdachten mogen daar geen lucht van krijgen. Ook misdaden gepleegd met kleine kinderen worden vaak niet openbaar gemaakt, dit om de slachtoffers te beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er gebeurd zo enórm veel op de wereld, dan zou je dagelijks een telefoonboek moeten uitgeven met de incidenten die er op de wereld gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar ik ben toch nieuwsgierig wát voor soort berichten er het meest gekozen worden en welke niet. Bijvoorbeeld: iets wat ik vaak hoor (ik weet niet of het waar is hoor), maar dat altijd moslims zwart worden gemaakt, maar dat er ook veel aanslagen worden gepleegd door radicalen van andere religies. Maar dat daarover gezwegen wordt!
Iedere krant krijgt veel meer berichten binnen dan zo'n krant kan plaatsen dus moet de redactie een keuze maken. Stel dat een land in oorlog is. Dan zal vrijwel iedere dag een vorm van geweld plaatsvinden tegen bepaalde bevolkingsgroepen of zullen bepaalde gebouwen tenietgaan als gevolg van een aanslag. Dergelijke aanslagen zullen niet allemaal afzonderlijk in de krant komen want in een land in oorlogstijd is zoiets 'gewoon', hoe merkwaardig dat ook klinkt.

Zou nu in Nederland een gebouw van een overheidsinstantie in brand gestoken worden, dan is het altijd nieuws, ongeacht vanuit welke hoek dit georganiseerd wordt. Dan is het voor ons nieuws, want het wijkt af van wat hier gangbaar is.
Computoon
11 jaar geleden
Het meeste komt NIET in de krant. Alleen als ze er niet om heen kunnen omdat veel mensen het hebben gezien.

De rest gaat de doofpot in... Onder de noemer "algemeen belang en orde"