waarom zegt me "zwart" en "blank" en niet zwart en wit als het over gekleurde en niet gekleurde medemensen gaat??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Blank is een ander woord voor "geen kleur"
Het komt nog uit de tijd van vroeger, toen de Europeaan doorhad dat er ook gekleurde mensen waren.
Betere vraag is waarom we "zwarte mensen" ipv gekleurde mensen zeggen. Al dekt dat de lading niet, want daarna kwamen we weer aziatische mensen tegen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Naar aanleiding van de min, wil ik toch even zeggen dat dit antw echt niet racistisch bedoeld is.. Het is gewoon uit het oogpunt van de Europeanen van vroeger die anderen tegenkwamen.
Ben zelf ook niet helemaal Europeaans dus. Vind zwart, wit, geel of wat dan ook ook fout klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Blank is (o.a.) een ander woord voor wit.

Gewoonte is om bij huidskleur te spreken over blank, hoewel veel gekleurde mensen wel spreken over 'witte mensen'.
12 jaar geleden
Dat is een uitvinding van de westerse, witte mensen.

In eerste instantie was het vooral denigrerend bedoeld: andere mensen hebben een kleurtje.
Bruin of zwart of zelfs geel.
Dat vond men raar.
"Wij westerse mensen" hebben dus geen kleurtje.
Wit kan nog gezien worden als een kleur.
Blank, daarentegen, klinkt lekker neutraal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker arrogant van ons, niet? +
Omdat wij witmensen het woord wit voor blanken toch enigszins denigrerend vinden klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat wit te wit is. Blank dat was toen destijds wat toepasselijker. En wat begrijpelijker. Bij ""witte"" mensen, schetste men in gedachten toch een heel ander beeld.Als je t over witten mensen had dan zagen ze in hun gedachten al echt van die sneeuwpop achtigen voor zich maar dat bleek totaal niet te kloppen als ze een wit mens in het echt zagen.
Maar eigenlijk klopt zwart dus ook niet want er zijn dus ook geen zwarte mensen. Maar gewoon heel donker bruin. Eigenlijk zou het dus moeten zijn: de blanken en de bruinen.Alleen die tegenpolen zijn niet zo groot als de zwarten en de witten.
Vandaar dat ,dat ook niet zo genoemd word. En indianen en chinezen zijn ook niet echt rood en geel.T werd voor t gemak gewoon zo genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje het zelfde verhaal als zeggen dat iets ''blond'' is en niet gewoon geel.