Heeft drugsgebruik in films invloed op kinderen/jongeren?

Ik moet een rapport schrijven over dit onderwerp, maar ik kan echt bijna geen informatie vinden op internet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit is een heel brede vraag. Het korte antwoord is ja. Alles wat je ziet heeft een zekere mate van invloed. Of zoiets terug te zien is in cijfers/testen of bijvoorbeeld meer verslaafde mensen etc is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ja, tot op zekere hoogte uiteindelijk, als een kind geen voorlichting krijgt heeft het zeker invloed.
Jazeker; het heeft een grote invloed. Dat is nooit wetenschappelijk bewezen, maar met logica en andere 'feiten' kan je tot deze conclusie komen.

Elkaar na-apen, dat is een vorm van leren. Het hele dierenrijk leert op die manier, en wij mensen ook. We doen elkaar allemaal na. We doen onze ouders na, onze vrienden, leraren, maar ook de mensen die we op televisie zien, en vreemden op straat. Soms hebben we niet eens door dat we anderen nadoen (veel jongens die geslagen worden door hun vader, gaan later hun eigen kinderen slaan - ze hebben niet door dat ze hun vader nadoen). Soms doen we hele slimme dingen na (zoals afval scheiden) en soms doen we hele domme dingen na (zoals veel ruzie maken).

Toch ligt het voor een deel aan de film, en HOE ze het gebruik van middelen in de film presenteren.
Of het er leuk uitziet, of juist niet, kan invloed hebben op of jij dat na wil gaan doen of juist niet.

Sommige films laten het spuiten van heroine zien, in een vies steegje, met een enge naald, enge muziek, en ongelukkige mensen die dat doen. Omdat je daar dan een naar gevoel van krijgt, ga je het waarschijnlijk niet na doen.
Andere films laten coole hippe jongens zien die alcohol drinken op supergave feestjes, en dan met mooie meisjes zoenen. Dat ziet er heel leuk uit, dus dan ga je dat misschien na doen. Een ander filmpje laat misschien zien hoe een jongen heel veel alcohol drinkt, dronken wordt, gaat ruzie maken en vechten met andere jongens, en met een alcohol-overdose in een coma in het ziekenhuis terecht komt, en bijna dood gaat. Dan lijkt alcohol misschien minder leuk.

In heel veel films wordt cannabis (wiet) gerookt. In sommige films ziet het er heel leuk uit, en in andere films ziet het eruit alsof je van cannabis heel dom wordt. Sommige mensen hebben nog nooit cannabis gerookt, omdat ze denken dat je dom wordt van cannabis, omdat ze dat in een film hebben gezien. Dat is een goed voorbeeld van mensen die beinvloed zijn door films, want je wordt helemaal niet dom van cannabis; er is nog nooit een schadelijk effect gevonden aan het gebruik van cannabis. Toch denken veel mensen dat je er dom van wordt, omdat ze dat eens in een film hebben gezien.

Dus films hebben invloed op mensen. Niet alleen op jongeren en kinderen. De invloed wordt voor een groot deel bepaald door HOE de drugs worden afgebeeld in de film; als iets heel gevaarlijks, of juist als iets leuks.