Kan mijn moeder beslissen of ik uit huis ga op mijn 18e om naar het buitenland te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ze kan beslissen of je uit huis moet, maar niet om naar het buitenland te gaan. Dat mag jij zelf bepalen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet, het is "haar" huis. Of iig niet jou huis. Anderzijds ben je op je 18e vrij om te gaan en staan waar jij wil, iig zo vrij dat je niet meer hoeft te doen wat je moeder zegt of graag wil dat je doet ;)
je bent 18 en meerderjarig, dus wat dat betreft kan je je eigen besluiten nemen.

bedenk wel twee dingen.
is het wijsheid om meteen al naar het buitenland te gaan, zo vanuit huis?
is het wellicht verstandiger eerst hier op jezelf te gaan wonen, en eens te kijken hoe dat gaat?

verder: je bent 18, je moeder is nog verantwoordelijk voor je studie en normaal levensonderhoud, maar daar houdt het mee op.
de rest zal je zelf moeten bekostigen.
eventuele schulden ben je zelf aansprakelijk voor.
11 jaar geleden
Je bent als je 18 jaar bent vrij om te doen wat je wilt, je bent immers volwassen. De keuze om naar het buitenland te gaan is dus geheel aan jou.
Je moeder staat in haar recht jou uit huis te zetten als je 18 bent, het is immers haar huis.
Echter:
Ouders moeten er voor zorgen dat het kind de meest basale dingen krijgt, zoals onderdak, kleding, voeding, Scholing en 1e Lijns onderhoudszaken. In Nederland geldt de onderhoudsplicht tot het kind 21 jaar is, ook al is het met 18 jaar al meerderjarig.
Dat een ouder kinderalimentatie moet betalen, is ook op de onderhoudsplicht gebaseerd. Deze alimentatie zal dan ook doorlopen tot het kind 21 is, en niet al ophouden bij 18.

(ik meen zelfs dat de leeftijd inmiddels opnieuw verhoogd was of dat er plannen voor zijn. Helaas kan ik geen bron hiervan vinden.)