In 'zo was het vroeger' door Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur in Utrecht de achtergronden van de rood-wit-blauwe kapperspalen die vroeger voor kapperszaken stonden...

Kunt u zich nog herinneren dat kapperszaken vroeger een rood-wit-blauwe paal buiten hadden staan?

Die paal was vroeger wit met een rode baan. Het verhaal gaat dat in de tijd dat kappers ook chirurgijns waren, dit de paal was waar patiènten zich aan moesten vasthouden tijdens het aderlaten en andere pijnlijke behandelingen. Voor elke kwaal en ziekte begon men vroeger met het maken van een snee in een ader om bloed weg te laten vloeien. Niet voor onderzoek, maar omdat men dacht dat aderlaten ook de kwaal zou genezen.

Als mensen een witte paal vasthouden tijdens het aderlaten, wordt hij natuurlijk rood van het bloed.
Een andere versie van het verhaal is dat de schalen voor het aderlaten aan deze paal voor de deur werden gehangen.

Of het waar is weet niemand, maar het feit is dat kappers een witte paal met rode banen voor de deur hadden als herkenning.

Toen de kappers geen chirurgijns taak meer hadden is de paal in gebruik gebleven, maar nu beschilderd.

Een moderne uitvoering die kapperszaken in de jaren zestig hadden was een ronddraaiende doorzichtige buis met licht in de kleuren wit, rood en blauw. De reden voor het blauw is onduidelijk. Wellicht zijn het de kleuren van de Nederlandse vlag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De rode en witte strepen op die palen representeren kleren voor die kapper/chirurgen vroeger aan hadden.

Toegevoegd na 1 minuut:
('t Woordje 'voor' hierboven hoort er niet te staan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom in vredesnaam een minnetje? En ook nog zonder te vertellen waarom...
Snuffel
14 jaar geleden
Dan geef ik je een plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
representeren = stellen voor !
+1 ter compensatie van de geheizinnige minnetjesgever.
Toen elke barbier ook tot het gilde van chirugijns behoorde (en ook nog tanden trok als het nodig was) was aderlaten HET wondermiddel tegen alles! Stel je even een witte arm voor met dikke rode bloedzuigers erop en je bent al heel dicht bij het uithangbord van een kapperszaak.