Wat is het verschil tussen positieve discriminatie en discriminatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K
anneliez
11 jaar geleden
positieve discriminatie is ook discriminatie.

Antwoorden (7)

Zoals het woorde al zegt: de een is positief de ander negatie. Bijvoorbeeld: als er te weinig vrouwen in een bedrijf werken, zullen bij de solicitaties eerder voor vrouwen worden gekozen, die worden voorgetrokken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Ik vind dat niet positief, maar het antwoord klopt wel. +
Bij positieve discriminatie bestaat een bepaald voorkeursbeleid om een bepaalde (minderheids)groep voorrang te geven op iets, terwijl discriminatie eenvoudigweg te maken heeft met dat je iemand of een groep achterstelt ten opzichte van de rest.

Een voorbeeld van "positieve" discriminatie is dat de politie een voorkeursbeleid voert op het aanstellen van allochtone en vrouwelijke leidinggevenden.

Een voorbeeld van gewone discriminatie, is als je een vrouw niet aanneemt voor een functie, omdat zij een vrouw is.

De grens tussen "positieve" discriminatie en gewone discriminatie is echter flinterdun en er gaan veel stemmen op om ook "positieve" discriminatie af te schaffen, aangezien dit ook weer leidt tot discriminatie van bepaalde groepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Positieve discriminatie is onderscheid maken om (bijv.) een achterstandspositie op de arbeidsmarkt weg te werken.

Stel dat er weinig vrouwen in een bepaalde functie werken. Dan kan bijv. gesteld worden: 'bij gelijke geschiktheid geven we de voorkeur aan een vrouw'.

Discriminatie is onderscheid maken, zonder meer.
Computoon
11 jaar geleden
Door positieve discriminatie probeer je een achtergestelde groep bij te trekken. Zoals vrouwen* in bepaalde banen.

Zolang dat gebeurt in de trant van: "bij gelijke geschiktheid wordt de voorkeur gegeven aan een vrouw" is er niet veel aan de hand (is het positief te noemen)

Er spelen twee risico's:

- Ook bij 'iets minder geschikt' wordt de voorkeur gegeven, waardoor (in dit voorbeeld) vrouwen de naam krijgen alleen maar het baantje te hebben omdat ze vrouw zijn.

- Als de regel te lang blijft bestaan, slaat de balans door en werkt als 'negatieve discriminatie' op mannen*

* In plaats van vrouwen mag je natuurlijk ook mannen, homo's, christenen, moslims, zwarten, blanken, chinezen, marokkaantjes, ouderen, politici of welke 'minderheidsgroep' dan ook lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Positieve discriminatie is als je een voordeel krijgt niet voor je kwaliteiten, maar omdat je bij een bepaalde groep hoort. Bv. wanneer een bepaalde tv-zender bij voorkeur een allochtoon- presentator wil hebben om een bepaalde allochtoon - autochtoon verhouding op de buis te creëren. Dan krijg je als allochtoon eerder die baan dan autochtoon. Het kan natuurlijk ook omgekeerd zijn, het is maar een voorbeeld.

Negatieve discriminatie is wanneer je benadeeld wordt, omdat je bij een bepaalde groep hoort. Bv. word je afgewezen bij een sollicitatie om je achtergrond, religie, geslacht, geaardheid, etc. en niet om je kwaliteiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie iemand bevoordeeld, zal altijd een ander benadelen. Er bestaat geen positieve discriminatie zonder negatieve gevolgen voor een andere groep.
Er is geen verschil, als je het mij vraagt. Positieve discriminatie is een term, die is voortgekomen uit het bevoordelen van bepaalde bevolkingsgroepen. Maar wie de één bevoordeeld, benadeeld de ander.
Als er te weinig allochtone bij de politie zitten, zou er in de werving kunnen staan 'allochtonen genieten de voorkeur'. Dat betekent dat niet allochtonen worden gediscrimineerd.
Overigens is er geen sprake van discriminatie als men zou zeggen 'iemand met een Turkse achtergrond geniet de voorkeur' als die persoon wijkagent moet worden in een wijk met overwegend Turkse mensen. Dan is gewoon een geschiktheids vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het ene zonder het andere niet kan, betekent nog niet dat dat hetzelfde is. Waar positieve discriminatie is, ontstaat aan de andere kant ook negatieve discriminatie. Maar dat dat hetzelfde is? Tegenover degene die daarmee voordeel krijgt, is dat positieve discriminatie. Tegenover de benadeelde persoon is het negatieve discriminatie. We hebben beide termen nodig om zulke situaties te beschrijven, daarom zou ik niet beweren dat dat hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg eigenlijk niet dat het hetzelfde is, eigenlijk zeg ik dat positieve discriminatie gewoon niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
boeiende invalshoek +
mensen die " positief " discrimineren zijn nog dommer dan mensen die "gewoon" discrimineren want zij verkeren in de veronderstelling dat zij goed bezig zijn terwijl discrimineren natuurlijk nooit goed is, kijk, opkomen voor de minderheid is natuurlijk iets heel anders dan die borstklopperij van het positief discrimineren.