Wanneer, na scheiding, de ene ouder weer trouwt wordt de nieuwe echtgenoot dan stief/moeder/vader genoemd?

Dit las ik in een boek, maar vond het niet logisch.

11 jaar geleden
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Wat vind jij daar dan niet logisch aan?
adriana
11 jaar geleden
Je hebt je eigen vader en moeder, ook al gaan ze een andere weg.In geval van overlijden vind ik het anders, dan zou er een nieuwe ouder kunnen komen.
Amadea
11 jaar geleden
Stief- betekent oorspronkelijk 'beroofd van de bloedband', 'iets missend'. Met de nieuwe aangetrouwde ouder heb je geen biologische binding, dus wordt dat op deze manier aangegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo kan er na overlijden een nieuwe ouder komen Adriana?

Antwoorden (3)

Ja, de nieuwe partner van een biologische ouder wordt stiefmoeder of stiefvader genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adriana
11 jaar geleden
Je hebt toch nog een vader en een moeder, dan zou je dus zomaar een dubbel (wie weet wel meer ) van alles kunnen hebben!Het gaat er dus niet om hoe je ze wil noemen.
Die persoon mag genoemd worden zoals de familie dat zelf wil. De een gebruikt gewoon de voornaam, de ander zegt wel pa of ma of iets dergelijks. Maar de officiële term voor de partner van een hertrouwde ouder is wel stiefvader of stiefmoeder. Kijk maar in het woordenboek.
Amadea
11 jaar geleden
Ja dat klopt wel. Maar jij kunt hem/haar natuurlijk zo noemen zoals jij dat prettig vindt!