Voorkruipen is in principe niet tegen de wet, alleen tegen de sociale, vaak onuitgesproken wetten hier in Nederland.
Toch zijn er situaties te bedenken waarbij je bij voorkruipen wel tegen de wet ingaat.... bij een verkeerslicht mag je bv met je auto niet de lange rij voorbij rijden en vooraan gaan staan.... Maar dit heeft te maken met de verkeersregels.
Voorkruipen of voordringen wordt hier in Nederland niet echt gewaardeerd... je krijgt vaak een boze opmerking of je wordt er op aangesproken. En terecht vind ik... ieder behoort op zijn beurt te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, enkel misschien tegen de ongeschreven wet van normen en waarden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat je hier juridisch voor vervolgd kunt worden.

Hoewel ik best wel eens dat risico heb gelopen nadat iemand bij mij voordrong :-/ Maar dat is dan weer een gevolg daarvan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorkruipen is in Nederland tegen de sociale omgangsregels.

Echter, het idee dat je in de rij gaat staan wachten is cultureel bepaald en wordt zeker niet overal als het hoogste goed gezien worden. uit eigen ervaring: in een land als China zijn de gedragsregels heel anders, en moet je niet gek staan te kijken als de een na de ander de rij voorbij loopt en bij het loket er tussenschuift, zonder bezwaar van de wachtenden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorkruipen (ook wel voordringen genoemd) is één van de ergste dingen die je kunt uithalen in dit land.
Mocht je dat in je bolle kop halen bij de bakker dan daalt de eeuwige toorn van de buurt op je neer.
Bij de dokter is daar een waterdicht systeem voor bedacht:
"Wie is de laatste?". Op die manier weet iedereen zijn plaats. Het zal je maar gebeuren, dat je vijf minuten later aan de beurt bent dan je recht op hebt....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heet! Het is hier zelfs zo gek dat wanneer je net aan komt lopen wanneer er een kassa bij opengaat dat ze van je verlangen dat je eerst de mensen in de andere rij de kans geeft om als eerste bij die kassa te zijn. Doe je dat niet dan wordt je waarachtig bijna gelyncht! Dat vindt ik dan ook wel weer het andere uiterste :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meander, dat was al zo in de tijd dat ik nog op zaterdag achter de kassa zat om wat bij te verdienen als arme student. En dan praat ik over meer dan 20 jaar geleden! Als er een extra kassa geopend werd haalde je uit de naastgelegen kassa de voorste in de rij weg. Dus je liep erheen en meldde dat je een extra kassa ging openen. Dat is nu niet meer zo, maar ik vind het niet meer dan normaal dat iemand die lang staat te wachten bij de kassa voor iemand gaat die toevallig net komt aanlopen. Zelf zou ik dus ook nooit naar een net geopende kassa toe rennen als ik niet in de rij stond.
JA het is asociaal gedrag ...ik sta gister netjes te wachten op een automobilist die bezig was uit het parkeervak te rijden.Hij rijdt er uit ik gaf al richting aan dat IK daar wilde parkeren .Komt er een man aan gesneld die op die plek zijn auto parkeerd. Het stoom kwam uit mijn neus...ik ben maar weg gereden en een nader plekje gezocht .GRRRR

Toegevoegd na 34 seconden:
ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het ook niet durven alleen al om de reden dat ik bang ben dat die man straks terug komen en krassen op mijn auto maakt. Daarbij vind ik het ook gewoon asociaal hoor. Dus om die rede zou ik het ook al niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet durven om in zo'n geval voor te piepen bedoel ik. Even voor de duidelijkheid.. Was een beetje vage zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap het wel hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Nee voorkruipen is volgens de regels en dan ook iemand die dan volgens de regels boos wordt erover...

Alles gaat altijd volgens de regels, ook overtredingen, die gaan ook altijd volgens het boekje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol...in indonesie is het doodnormaal dat ze je gewoon opzij duwen , en ik doe er tegenwoordig netjes aan mee:))...in indonesie dan he?:)
Blijf het nog steeds onbeschoft vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is tegen de ongeschrenen regels,maar het is ook een manier om de à sociale types er uit te halen. Je kunt het voorkomen door een nummertje te trekken.(mods, dit is een fatsoenlijk antwoord,dat niet verwijderd hoeft te worden!). Door middel van een kaartjes automaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is gewoon overal weer anders.

Als een engelsman ziet hoe het er bij onze bushaltes aan toe gaat denkt hij werkelijk bij de barbaren te zijn belandt....

wat misschien ook wel zo is:):)