Wat doe je tegen een politieauto die -zonder zwaailicht- te hard rijdt?

Persoonlijke ergernis nummer 1: een politiemotor die me met 140 inhaalt. Dan wil ik er altijd gaan bumperkleven. Niet slim. Wat wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (6)

Op zich heeft een politieagent de mogelijkheid om verkeersregels te overtreden in sommige situaties. Door rood licht mag niet zonder zwaailicht, maar harder rijden wel als dit voor de uitvoering van de taak van de agent nodig is en het geen gevaar voor het overige verkeer oplevert. Hier worden de agenten ook in getrained.

Wat die situatie is kunnen en mogen burgers zelf niet beoordelen. Ga je zelf inhalen of bumperkleven en krijg je een prent, dan kan je je niet beroepen op het feit dat de agent het ook doet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb dit een keer gezien in Blik op de weg, waar deze vraag naar voren kwam. Daarin wordt vaak harder gereden zonder zwaailicht ;o)

De officier van justitie gaf aan dat dit alleen geldt als er vrijstelling is verleend en dat hier in de prakijk voorzichtig mee om moet worden gegaan.

Toegevoegd na 9 uur:
Naschrift: In de link van "pgh2011" lees ik dat het gebruik van zwaailicht en sirene niet van invloed is op de vrijstelling (tot het overtreden van verkeersregels). Kortom, als het veilig is én nodig voor de uitoefening van het beroep (bijv. ongeval) mag de politie ook door rood rijden zonder zwaailicht en sirene met de vrijstelliing. Maar dan moeten wél de normale voorrangsregels in acht worden genomen. Dat betekent dat bij een botsing (door rood) de bestuurder aansprakelijk kan worden gesteld.

Bij het voeren van zwaailicht en sirene wordt het voertuig een voorrangsvoertuig. Al het verkeer moet dan het voertuig voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk!
Het enige dat een beetje helpt is filmen en het filmpje opsturen naar Geenstijl.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bumperkleven met 140 en ook nog filmen?
AWM
14 jaar geleden
Nee, in plaats van :)
Ik maak me er niet te druk om, scheelt me een hoop ergenis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doet er niets tegen want ze mogen het.

"Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). De politie mag o.a. legaal op de vluchtstrook rijden, door rood licht rijden en de maximum snelheid overschrijden. Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.

Politievoertuigen die gebruik maken van deze vrijstelling zijn niet verplicht daarbij optische- en geluidssignalen te voeren."

Dus zodra jij gaat bumper kleven krijg je een bekeuring .. en terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accepteer dat er een toeziende macht is. Het is nodig. Als vroeger de juf uit de klas was, was het ook feest.
Dus ik zou hier niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe je niets tegen. Hier in Rotterdam wordt ik regelmatig van het fietsspad gereden door politieauto's zonder licht (!) zonder zwaailicht of toeter. Ik denk dan maar dat ze er een goede reden voor hebben. Scheelt veel ergernis.