Waar komt het taboe op homoseksualiteit onder mannen vandaan?

Ik heb de onvergeeflijke fout begaan om te denken dat iemands vraag over homoseksualiteit over hemzelf ging. Tot mijn verbazing ontvang ik vervolgens allemaal boze privéberichten, alsof ik de bewuste man enorm heb beledigd.

Nu was het misschien niet slim van me. Ik weet dat veel mannen erg lichtgeraakt zijn als zelfs maar de suggestie is dat ze homo zouden kúnnen zijn. Maar wat ik me hierdoor afvraag: waar komt deze gevoeligheid eigenlijk vandaan?

Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen de invloed van religie is, mensen raken immers ook niet totaal in de stress als er wordt gesuggereerd dat ze seks voor het huwelijk hebben of noem nog maar eens wat dingen die in de bijbel worden verboden. Maar wat is er dan wel zo erg aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk dat dit bij de huidige generatie pubers ( ik heb er drie) veel erger is dan toen ik jong was.
De acceptatie van homo's is echt heel ver te zoeken. Behalve als ik het dan heb over onze beste vriend, een homo dus, want ja die is anders...... Het scheldwoord homo wordt regelmatig gebruikt tegen elkaar. Ik heb geen idee wat de achterliggende reden is, aan mijn opvoeding kan het toch niet liggen....hoop ik dan maar, want het idee dat homo zijn iets raars is hebben ze niet van mij meegekregen. Wat mij wel opvalt dat als je naar het programma van Arie Boonstra kijkt: uit de kast, dat kinderen het moeilijker vinden om tegen hun vader te vertellen dat ze homo zijn, dan tegen hun moeder. Ben echt benieuwd naar de achterliggende reden, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, raar! Ik vind het toch wel een teken van onvolwassenheid. Dat pubers schelden met homo zegt volgens mij niet zo heel veel, want ze schelden met wel meer dingen waar ze eigenlijk niks mee bedoelen. Daarmee wil ik het helemaal niet goedpraten, trouwens. Mijn pubers weten ook heel goed dat ik het niks vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt naar de bekende weg SuzyQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, leg eens uit Barend? Mij is deze weg niet bekend, maar jij weet blijkbaar meer? Dit is iets dat ik me oprecht afvraag. Als het voor jou gesneden koek is, kijk ik uit naar je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden is jouw reactie op mijn reactie.
Kristal
13 jaar geleden
@Bierdopje, ik denk dat je gelijk hebt maar er is echt een heel groot verschil tussen jongeren en hun gedrag in het westen en jongeren in het noorden. Ik generaliseer nu even om het leesbaar te houden. Ik woon sinds 11 jaar in Drenthe, de eerste 10 jaar vlakbij ter Apel trouwens, en viel de 1e keer bijna van mijn fiets toen een jonge jongen langsfietste en mij in het voorbij gaan gewoon gedag zei... En het blijkt dat dat hier heel normaal is maar in het westen ëcht niet. Dus homo kan hier heel anders bedoeld worden als in het westen. @Barendborrel, zou je willen uitleggen wat je bedoelt? Ik begrijp er niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bierdopje, pubers over één kam scheren kan natuurlijk niet, maar moeten ze wel gelijk in hokjes geduwt worden ?
Ben je een Nerd, een Gangster, een Emo, dat laat ik lekker aan de jongeren zelf over, daar ga ik nooit in mee.
Ik heb mijn kinderen wel eens gevraagd waar ze 'bij ' horen, of zouden willen horen, maar dan krijg ik als antwoord dat ze nergens bij horen en dat ook niet willen, ze vinden zichzelf 'normaal' (ik ook trouwens).Maar ze willen ook niet gezien worden als iemand uit een bepaalt hokje, je wil zeker geen nerd lijken of een gangster, als je dat niet bent. Dat het scheldwoord homo, niet echt erg is, ben ik wel met je eens, het is idd hetzelfde als 'sukkel', maar waarom vinden we dat niet erg? stel het scheldwoord in dezelfde context was, Islamiet, nou dan had je de poppen aan het dansen.
Persoonlijk vind ik het niet nodig om iemand uit te schelden voor homo, hoe het dan ook bedoelt is. Ik woon trouwens in Zuidoost Brabant, in een dorp. (waar ook iedereen elkaar gedag zegt:) ) Zelf ben ik opgegroeid in Utrecht, ik heb het idee dat de tolerantie tegenover homo's ligt in de tijdsgeest ,maar misschien zit ik er wel naast en is het meer streekgebonden.
Alhoewel ik dat laatste toch niet denk, misschien heb ik het als puber zelf nooit gezien dat er zoveel negativiteit rondom homo's was. Ik had een homo vriend op de middelbare school en ik kan me niet herinneren dat hij daar ooit voor uitgescholden is, hij was 'anders' maar dat werd heel makkelijk geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft intrigerend dat barendborrel niet wil antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even voor de duidelijkheid mijn middelbare school tijd was in de jaren 70-80
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag is al eerder gesteld op GV, rjp, deze vraag niet. Als jij benieuwd bent naar de oorzaken van homoseksualiteit, kun je gebruik maken van de zoekfunctie op deze site. Ook onderaan deze pagina's staan een paar vragen die je interesant kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor een deel komt het doodat mannen bang zijn om zich seksueel aangetrokken te voelen tot andere mannen daarop reageren ze dan maar met totale afwijzing van het fenomeen en verstoppen wat ze echt voelen achter een hele dikke muur zoals ze dat met wel meer gevoelige zaken doen(of proberen)
Kristal
13 jaar geleden
@Sxiopo, misschien vind Barendborrel het iets tussen Suzy en hem, wil hij daarom geen uitleg geven en dat is zijn vrije keuze natuurlijk maar
@Barendborrel, dan kan je dat in het vervolg beter in een pb naar Suzy doen omdat nu niemand iets van jouw reactie begrijpt (zelfs Suzy niet), en dat is niet de bedoeling van GV...toch?
Kristal
13 jaar geleden
@Bierdopje, misschien heb je gelijk, misschien is het bij jouw leeftijdsgenoten anders. Zelf hoor ik wel van mijn zus en schoonzus, die dus partners zijn, dat de tolerantie juist weer minder is geworden. En zij wonen in een stad. En weet je, ook al wordt er niet echt iets kwaads mee bedoeld als je tegen iemand homo zegt, het is toch minderwaardig bedoeld, je zegt het zelf al, het is net zoiets als sukkels. Ik kan mij voorstellen dat je er toch mensen mee kwetst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag +
rose
13 jaar geleden
Je scoort hoog in de categorie meeste goeie-vraag-punten... (is ook een goeie vraag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grappige is dat, als ik het zo lees, haast iedereen die antwoord heeft gegeven tegen het taboe lijkt te zijn, waarom is het er dan nog??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, ik ga ook is een goede vraag stellenXD!
Ik heb je vraag als 'goeie vraag' gemarkeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@xx joce welk taboe bedoel je?
homohaat? Voor zover ik weet en ervaar is er geen taboe op mannen die elkaar liefhebben.behalve door een klien groepje geweldadige agresso's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suuz wel weer eens lekker dat ik weer een vraag op gv vind die wat stof doet opwaaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit begrepen waarom hetero mannen een hekel moeten hebben aan homo's... hoe meer homo's hoe minder concurrentie... Dat mannen minder problemen hebben met lesbiennes heeft meer te maken met de ijdele hoop ooit mee te mogen doen...

Het beste antwoord

Tijdens de evolutie van de mens, was het natuurlijk heel belangrijk, dat alleen de gezondste en sterkste mannen mogen paren.

Net als bij de dieren, ontstonden er gevechten en werden zelfs tegenstanders gedood, om toch maar het beste en mooiste vrouwtje te mogen dekken.
Maar niet alleen fysiek, maar ook de intelligentie speelde een grote rol.

Al de andere mannen , die niet tegen deze concurrentie op konden, kwamen gewoon niet aan bod.
Was je niet sterk, groot, slim, behendig, sluw, snel, of kon je gewoon een vrouwtje niet dekken, dan kon je het wel vergeten!

Het was gewoon de natuurlijke selectie, alleen bedoelt om de soort in stand te houden.
Zo gingen miljoenen jaren voorbij en slechts heel langzaam kwamen er meer mensen.

Maar na al die miljoenen jaren, zit het nog steeds in de mannen, het haantjes gedrag, het beter willen zijn dan de ander ( denk maar aan de sport) slimmer willen zijn, dominant, het initiatief nemen bij de vrouwtjes, het oppoetsen van hun ego, veroveringen willen maken, ook al zijn ze getrouwd, op scheppen over hun sexuele prestaties, zich flinker willen voordoen dan ze zijn, het zijn nog steeds de vrouwenjagers van vroeger

Wil je aan de top mee kunnen draaien, dan mogen de anderen zeker niet weten, dat je zwak bent, niet slim, niets bij de vrouwtjes kan presteren, impotent zijn, geen kinderen kunnen verwekken of ook homo zijn.
Voor de natuur (evolutie) tel je met deze zwakke eigenschappen niet mee.

En dat is nu precies wat er vaak gebeurd, als een man geconfronteerd wordt met een van deze zwakke eigenschappen ( gezien vanuit de evolutie), ze worden boos, want ze willen liever aan de top mee draaien, gewoon "normaal" zijn, zoals de meeste mannen, dus kunnen zorgen voor een nageslacht.
Een puur haantjesgedrag dus.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen homo's, diegene die ik ken, zijn allemaal lieve een aardige mensen.
Voor mij zijn ze niet minder, alleen anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ed@ Hierin ligt ook de grondslag waarom mannen 'mannen' moeten zijn, denk ik. Dit wordt dan door de opvoeding in stand gehouden, want we weten (nog) niet beter. Ik vind dit zeker een + waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de basis van heel veel ellende, zelfs van veel oorlogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier een citaat: "ik geloof in god omdat alleen een dwaas kan kijken naar de complexe balans van de natuur en geloven dat die niet ontworpen is. Je kunt het geloven of niet, maar sommige mensen geloven nog steedsdat een horloge zichzelf uit zand kan maken als je het maar genoeg tijd geeft. dat noemen ze evolutie." God is een liefde volle schepper, die alles van ontwerpen en design weet. Ga is met 'm praten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd TZijlstra, maar ik kan er niets mee, ik geloof dat ze allebij bestaan en daar is toch niet mis mee.
Het noemen van "dwaas" klinkt niet fijn, maar mij raakt het niet, ik weet dat velen zo denken.
God is liefde.
Liefde voor iedereen, ook voor de mensen die in de evolutie geloven.
Het is de mens die niet goed kan omgaan met deze liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi verhaal maar ik zie de link naar de homo niet 123...
ik ken mensen die en aan de top meedraaien en homo zijn (en daar gewoon voor uitkomen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opvoeding helpt niets tegen de psychologie van hedendag, aangezien dit in de evolutie zit ingekalkuleerd...mannen en vrouwen zijn voorbestemd mannen en vrouwen te zijn, maar somige zijn wat 'minder man' of wat 'minder vrouw' door hormonen van de moeder in de zwangerschap...toch jammer dat veel mensen van iets biologisch een probleem maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal eens met je tekst over de evolutie....en ik denk dat daar het punt ook zit: dat "oergevoel" van voortplanting zit nog steeds in de mens.
Overigens ken ik ook ontstellend vervelende homo'en lesbo's hoor: het zijn namelijk net mensen ;-))
Voor mij zijn ze ook niet anders: alleen op sexueel gebied.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
traveller, moeilijk verder uit te leggen.
Wat ik probeer te vertellen, dat tijdens de evolutie de man zoveel mogelijk moest gaan presteren, een leider moest zijn,gezond en sterk en moest zorgen voor zoveel mogelijk nakomelingen.
De meeste mannen proberen aan dat oude beeld, daar nog steeds zo veel mogelijk aan te voldoen, indien je tegen zo iemand zegt, dat je dacht dat hij homo was, terwijl hij dat niet is, dan voelt deze persoon mogelijk, zich aangetast in zijn eigen waarde, want het homo zijn voldoet niet aan zijn optimale plaatje van een man. Natuurlijk komen we homo's tegen in alle lagen van de bevolking, ook in de top, ook in het t.v. wereldje en gelukkig komen de meeste er tegenwoordig er ook voor uit, als persoon is hij niet minder, hij is hooguit anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jenesy, je hebt volkomen gelijk. WendyH, ik heb juist hele prettige ervaringen met deze groep mensen, ze waren vaak onze beste klanten.
Hadden veel gevoel voor de natuur en het milieu.
En vooral een goede smaak.
Maar er zullen zeker ook wel "ontstellend vervelende" tussen zitten, ik ken ze gelukkig niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las het als een generalisatie Ed, maar ik zie nu, dat je erbij had gezet "diegene die ik ken". Daar had ik even overheen gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha!

Andere antwoorden (23)

Mannen zijn vaak jammer genoeg macho. Hierin pas het niet dat je maar denkt dat je homo bent. Jammer maar veel mannen vinden het pijnlijk dat je dat denkt. Ze worden daarom niet graag gezien met homo's het is denkt ook erg bedreigend voor ze.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zei Berlusconi ook. Zijn sexuele uitspattingen met jonge meisjes kwam ook doordat echte macho's dat nu eenmaal doen.
Ik denk iss dat het in onze cultuur ook als niet-macho wordt gezien als je gay bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag is dus ronron waarom het bedreigend is
ronron1212
13 jaar geleden
Bedreigend omdat een homo valt op mannen past niet in het hoofd van mannen dus is het bedreigend is toch wel duidelijk in het antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het veelom schelden met "homo" telt zeker mee, maar om nu alle mannen over een kam te scheren... -
ronron1212
13 jaar geleden
TZijlstra ik heb het niet over alle mannen maar wel over een groot deel er van
Volgens mij hebben de meeste mannen
En mijn vader... Iets tegen homo's
De hersenen van een hetero en homo zijn ook anders dus het is ook iets natuurlijks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga je niet minnen hoor SachaAnne, maar heb je wel eens aan je vader gevraagd wat hij er van vond? Mijn zoon dacht ook dat z'n vader een hekel had aan homo's terwijl dat helemaal niet zo is. Probeer het eens uit, je kunt misschien nog wel eens verbaasd zijn. Het lijkt wel of het in 'onze tijd' veel normaler werd gevonden dan nu!
Kristal
13 jaar geleden
Kan je dat eens uitleggen over die hersenen SasjaAnne?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader heeft iets tegen homo's want dat laat hij soms duidelijk merken
En de hersenen van hetero's en homo's zijn anders dokters hebben röntgenfoto's gemaakt van hersenen van hetero's en homo's en wist je dat
De zussen van homo's vaak extra vruchtbaar zijn?
Dus net of de natuur juist wil dat het bestaat je kunt dus ook niet van een man een homo maken omdat het gewoon echt iets natuurlijks is 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij probeert SasjaAnne gewoon te zeggen: je wordt homo geboren, het is niet iets waar je voor kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetero en homo hebben andere hersens? Die onzin heb ik nog nooit gehoord.
Bovendien was het in het oude Griekenland heel normaal om bi te zijn als man.
KennisDelen
13 jaar geleden
Dat je hersens anders zijn is op zichzelf geen rechtvaardiging, want je hersens ontwikkelen zich in de loop van je leven en zijn in sommige opzichten verbazingwekkend flexibel (wat mensen denken dat aangeleerd talent is, "in de hersenen", is in werkelijkheid vaak gewoon getraind (dus de hersenen passen zich aan naar gelang het gedrag van iemand). Ik weet overigens niet in hoeverre dit ook voor homoseksualiteit geldt, maar het argument "je hersenen zijn anders" is geen rechtvaardiging (stel je voor dat straks blijkt dat dieven andere hersenen hebben (bv. dat er een specifiek "dieven-gebied" actief is in de hersenen van dieven), gaan we diefstal dan ook maar gewoon goedkeuren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SasjaAnne, Jij beweert dat homoseksuelen zo geboren worden? Dat ze niet op latere leeftijd homoseksueel kunnen worden als ze als hetero zijn geboren? Ik heb een buurjongen gehad vroeger waarvan de moeder eigenlijk wilde dat het een meisje was omdat ze al een jongen had. Klein dat hij was trok ze hem nog net geen jurkjes aan. Hij kreeg net als andere jongens geen lego voor zijn verjaardag maar barbies bij wijze van hoewel hij wel op voetbal zat. In de pubertijd kreeg hij diverse keren verkering met meisjes en hij was er altijd in de buurt. Het was een echte rokkenjager wat dat betreft maar is nu getrouwd met een man en hebben samen een kind geadopteerd! Naar mijn idee is hij toch echt zo gemaakt hoewel ik het eerst ook niet wilde geloven maar is hij door slechte ervaringen met meisjes en het meisjesachtige opvoeding toch meer gaan verdiepen in de liefde met een man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@KennisDelen: gelukkig dan maar dat er niets mis is met homoseksualiteit en er dus geen 'rechtvaardiging' voor nódig is. @dubossies: het is inmiddels toch wel algemeen bekend dat je iemand niet homo kunt maken, dacht ik zo. Zelfs al geef je een jongetje wél jurkjes en barbies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy, daar was ik eerst ook van overtuigd maar ik heb een overbuurvrouw gehad die na 25 jaar huwelijk met een man waaruit 2 jongens waren geboren ineens koos voor een relatie met een vrouw heel raar. Mijn schoonzus had vroeger een afkeer voor homofilie, was regelmlatig hoteldebotel van een collega maar was te bleu voor mannen....ze werd er eng van van zoenende vrouwen of mannen met vrouwelijke trekjes maar is 2 jaar geleden met een vrouw getrouwd en ze verwachten binnenkort hun eerste kind. mijn instinct zegt mij dat je dus dat je seksuele voorkeur in de loop der jaren kan veranderen, misschien dan niet door jurkjes en barbies bij jongens maar je karakter en persoonlijke vorm wordt in eerste instantie beinvloed door je ouders....was ik althans van overtuigd. (hoe vroeger je ermee begint hoe beter het kan werken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je vergeet iets mee te nemen in je redenatie: er bestaan meer varianten dan 100% hetero en 100% homo. Daar tussenin ligt nog een heel scala aan grijstinten. Ik denk absoluut dat omgeving en keuze een rol kan spelen bij welke délen van iemands seksualiteit zich manifesteren. Ik heb daar zelf ervaring mee: ik dacht lang puur hetero te zijn, tot ik me begon te realiseren dat het een mógelijkheid was om niet puur hetero te zijn. Ook al kom ik uit een gewone tolerante familie, heteroseksualiteit was alles wat ik gezien had. Natuurlijk wist ik over homo- en biseksualiteit, maar het was nooit iets geweest dat iets met mij te maken had. Maar ik ben niet bi gemaakt, ook niet door mezelf. Toen ik me eenmaal begon te realiseren dat ik vrouwen ook leuk vond, kon ik ook terugkijken en zien wat voor rol dat eerder in mijn leven al speelde. Ik was niet bi gewórden, ik had dat deel van me leren herkénnen. Het was er altijd al, het had eerder alleen geen plaats in mijn leven om tot uiting te komen. Ik neig overigens nog steeds wat meer naar mannen dan naar vrouwen (bi zijn betekent niet dat je 50% hetero en 50% homo bent) en ik ben ervan overtuigd dat geen enkele hoeveelheid blauwe broeken, speelgoedautootjes en stoere opvoeding mij lesbisch gemaakt had kunnen hebben. Je kunt een kind net zo min homo maken als je een homoseksueel kind hetero kunt maken. Er zijn (helaas) genoeg ouders op deze wereld geweest (en nog steeds!) die geprobeerd hebben de gay uit hun kind te opvoeden, dreigen, slaan of 'genezen'. En even helaas genoeg kinderen die er alles voor zouden doen om zichzelf zo te veranderen dat hun ouders ze zouden kunnen accepteren. Genoeg mensen die dan maar in vredesnaam proberen om zichzelf te ontkennen en een 'keurig' hetero leven te leiden. Maar zo werkt het niet. Alleen wat erin zit kan tot uiting komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, dat klinkt idd wel logisch....je hebt me overtuigd!!! +
KennisDelen
13 jaar geleden
@dubossies: jij hebt mij juist overtuigd / een waardevol alternatief standpunt!
KennisDelen
13 jaar geleden
ik herken me er namelijk in... en vraag me nu serieus af, waarom ik als M me best aangetrokken voel tot sommige andere M-en (maar overigens ook tot vrouwen met een wat "steviger" karakter). Of wat ook nog zou kunnen, het komt gewoon omdat ik een watje ben, dat ik op personen (M/V) met een wat steviger karakter val ;-)
Ik denk dat het een combinatie is van religie en het feit dat homoseksuelen een minderheid zijn.
Op seks voor het huwelijk heeft enorm lang een taboe gerust, maar men is hier al gauw vanaf gekomen omdat iedereen daar baat bij heeft. Het is handig voor iedereen om het door de vingers te zien, iedereen verlangt ernaar.
Maar de enige groep die eronder lijdt dat homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt zijn de homo's zelf.
Niemand gaat dit door de vingers zien, zoals dat langzaam is gegroeid bij jouw voorbeeld van seks voor het huwelijk, want ze hebben er geen behoefte aan.
Het is alsof het dragen van Crocs door de bijbel verboden zou zijn; niemand zou zich hier druk om maken, behalve die mensen die ze zo lekker vinden zitten. En dat is dan onacceptabel voor de rest.
Sowieso heeft de samenleving altijd behoefte aan een pispaaltje (of meerdere, eigenlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crocs zouden ook verboden moeten worden xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me dan afvraag: waarom zou dit (zo lijkt het voor mij tenminste) een zoveel groter issue zijn onder mannen dan onder vrouwen? Veel religies zijn ook niet positief over lesbische vrouwen, en ook zij zijn - net als de mannen - een minderheid. Toch lijkt de suggestie dat een vrouw lesbisch zou kunnen zijn lang niet zó beledigend te worden gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je een punt.
Volgens mij geeft avalon12 daar antwoord op.
Hetero mannen hebben de neiging te wedijveren, te concureren, en homo's hebben vaak interesses die elders liggen; ze zijn vaak minder agressief, hebben vaak minder 'last' van testosteron.
Neem daarbij het stereotype homo dat iedereen zich voorstelt; eentje die praat met een vrouwelijk toontje, een man die zijn nagels laat doen of gerust een maskertje neemt, een man die seks heeft met mannen (en daarmee ook nog eens een bedreiging vormt voor de hetero).
De homo dwingt het respect van de hetero man niet af, zoals deze verwacht van een andere man. Vrouwen is trouwens veel meer toegestaan, inderdaad, en dat begint al ergens bij het feit dat vrouwen broeken mogen dragen en mannen géén jurken.
Vanaf kleins af aan mogen meisjes stoer zijn en spelen met jongensspeelgoed, maar als een jongen met Barbies gaat spelen maakt men zich zorgen.
Mannelijk gedrag lijkt de norm te zijn. Vrouwen mogen daarvan afwijken maar het wordt alleen als krachtig beschouwd als zij ook 'mannelijk' gedrag vertonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 2e alinea van Nyx waarmee je begint dat vrouwen meer is toegestaan heeft mijn aandacht. Ik ben geen homo, maar wel een man die graag rokken en jurken draagt. Zo'n voorliefde voor vrouwenkleding ontwikkelde ik op latere leeftijd, in je contacten die je daarmee opbouwt kom je erachter dat dat meer schijnt voor te komen. Ik heb er geen moeite mee dat iemand mij in een rok of jurk ziet, ik heb er wel moeite mee dat men daardoor zou denken dat ik homo ben. Ik heb het normale respect voor deze mensen, niets op tegen. Ik hoop echter dat men mij ziet als een gewone heteroman, wat ik ook ben. Wie kaatst kan echter de bal verwachten. Ik vind het jammer dat er mensen zullen zijn die hier verkeerd tegen aankijken, terwijl ik het dragen van een rok of jurk dus alleen maar prettig vindt. Want inderdaad, waarom een vrouw in broek normaal en een man in rok niet?
Kristal
13 jaar geleden
Ha! Fijn dat je hier zo open in bent Vandeman. Het zou inderdaad beiden moeten kunnen, en in andere landen is het niet vreemd wanneer mannen jurken of kilts dragen. Maar ook voor vrouwen is het nog niet zo lang geleden dat het getolereerd werd dat zij een broek mochten gaan dragen. Ik weet nog wel dat ik pakweg 49 jaar geleden dan wel, met veel moeite, een lange broek mocht dragen, maar dan wel met een rokje erover! Ik weet wel dat ik dat toen al helemaal niks vond :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Vandeman, dat heb ik al eerder van je gelezen en dat heb ik onthouden. Ik vind het geweldig dat je het doet, ik kan niet tegen de rollen/patronen/regels die ons zonder enige zinnige reden worden opgedrongen en ik probeer hier zelf dan ook zoveel mogelijk buiten te treden.
Een kledingstuk is niks meer dan bescherming en bedekking van ons lichaam; wie heeft er in godsnaam besloten dat de vorm van dat stukje stof afhankelijk moet zijn van wat er tussen je benen zit?
Oh religie, wat we toch allemaal aan je te 'danken' hebben...
Kristal
13 jaar geleden
naah... niks meer dan bescherming en bedekking van ons lichaam... niet helemaal mee eens. Het is ook een laten zien van wat je uit wilt zenden naar de buitenwereld wie je bent. Dat doe je automatisch wanneer je kleding koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is het geworden.
En daarmee zijn regels meegekomen.
Onzinnige regels.
Homo's kunnen soms wat vrouwelijker zijn dan heterofiele mannen. En dat zien heterofiele mannen als aanstellerij en een zwakheid of als een beschamend iets.

Hoe jammer het ook is maar dat is ook echt nog wel deels iets uit onze cultuur. In Amsterdam is het al een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is kennelijk erg dat je van 'de verkeerde kant' bent en dus niet deugt. Je voldoet niet aan het patroon man-vrouw en je bent fout. Dit zit er volgens mij ingeramd bij sommige (?) mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen worden door hun opvoeding tot mannen gemaakt.
Hun identiteit is voor een groot deel gebaseerd op een ontkenning. Een ontkenning van het vrouwelijke in hun natuur. Dit gaat gepaard met nog steeds een groot deel homohaat, aangezien homo's in onze cultuur gezien worden als 'verwijfde' mannen.
Vrijwel alle mannen worden opgevoed tot hetero. Tijdens de puberteit moeten alle gesprekken van jongens onderling gaan over heteroseks en automatisch houdt zo'n jongen die 'anders' voelt dan ook zijn mond, want hij weet en voelt, dat indien hij dit kenbaar maakt, gezien wordt als vies en abnormaal.
De voor de pubertijd opgebouwde normale jongens -vriendschappen worden dan plotseling tot iets smerigs,voor zover er iets van seksualiteiet aan te pas kwam. Je kunt dan kiezen uit 2 keuze's; coming out of ontkennen.( gehele- of gedeeltelijke zelfonderdrukking).
In het eerste geval krijg je dan te maken met veel repressie: je bent namelijk een 'mislukte' man, die 'geen 'wijven'versiert en dus niet aan de algeheel geldende norm voldoet.
In het andere geval proberen ze dan het negatieve zelfbeeld te compenseren door extreem machogedrag en in het geval van zelfonderdrukking speelt de man een voorbeeldige heteroman incl. vrouw en kinderen, maar in intiemere kring homo is.

Ik denk dus zelf dat het taboe nog het meest ontstaan is door de opvoeding en de norm die in onze (en de meeste) culturen leeft.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord Amc. Die vriendin van mij had nog een idee ( uit de psychoanalyse ) namelijk dat mannen die het te moeilijk vinden om hun band met hun moeder te verbreken om een sexuele relatie aan te gaan met een vrouw, onbewust "kiezen " om homo te worden , omdat ze dan geen conflict voelen met de "moeder". Heb je daar wel eens van gehoord?
amc
13 jaar geleden
Het zou heel goed mogelijk zijn denk ik. Een psychoanalyse brengt soms rare hersenkronkels naar voren dus is het zeker niet vreemd als dit als oorzaak 'ontdekt'wordt.
Is er ook niet een 'Oedipuscomplex? Niet zo vreemd dus dat moeders voor een man soms heel belangrijk zijn en blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn zóóó interessant ! En er is zoveel dat ons onderbewust beïnvloedt.
Maar dit lijkt me moeilijker te bewijzen dan gewoon een afwijkinkje in de hersenen , zoals de wetenschap soms betoogt.
Kristal
13 jaar geleden
@GoldEnten, dat zou heel goed kunnen maar of het de echte oorzaak is... uiteindelijk zie je ook dat hetero mannen een vrouw kiezen die op hun moeder lijkt om dezelfde reden als waarom een homofiele man een man zou kiezen. @Amc, een antwoord met inzicht +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Mannen worden door hun opvoeding tot mannen gemaakt."
laat me niet lachen zeg, waar komt deze onzin vandaan?
amc
13 jaar geleden
traveller@ Ben jij als man opgevoed met poppen? Mocht jij om alles huilen? Mocht jij met make up experimenteren? Als dat wel zo was bij jou dan is het in jouw geval onzin.
Het gaat om de opvoeding van ongetjes die later nu eenmaal man moeten worden en die is geheel anders als die van een meisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord doet me denken aan een Loesje poster: Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen.
amc
13 jaar geleden
RoepiRoepi@Helemaal goed !;D
KennisDelen
13 jaar geleden
de hersenen veranderen naar aanleiding van iemands GEDRAG, dus dat iemand andere hersenen heeft wil nog niet zeggen "dat hij er niks aan kan doen".
Van iedere (karakter-)eigenschap is wel iets terug te vinden in de hersenen, dat zegt er op zichzelf nog niets over of iets goed is. En als ik maar lang genoeg een bepaald gedrag vertoon, dan passen de hersenen zich vanzelf aan (dan wordt het een ingesleten patroon, en als ik kinderen krijg dan geef ik het zelfs misschien "genetisch" door aan mijn kinderen). Ik weet dat dit niet de algemene wetenschappelijke mening is, maar ach, vroeger dacht de wetenschap dat de aarde plat was, dus wie weet hoe de wetenschap binnenkort zal veranderen als bekend wordt hoe flexibel onze hersenen zich eigenlijk kunnen aanpassen :-) Als onderbouwing: vooral van (jonge) kinderen is bekend, dat de hersenen zich in de loop van (!) hun leven aanpassen / ontwikkelen, op het moment van de geboorte zijn de hersenen nog niet helemaal "af" maar de hersenen ontwikkelen zich - nu komt het - aan de hand van de ERVARINGEN van het kind. Dit betekent dus ook, dat de OPVOEDING van een kind invloed heeft op hoe de hersenen van het kind er uiteindelijk uit komen te zien. En - heel misschien - zou de opvoeding dan misschien ook invloed kunnen hebben op de vraag of een kind later homo of hetero wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gegeven dat homoseksualiteit ook onder dieren voorkomt lijkt opvoeding op zich niet de bepalende factor (dieren hebben heel wat minder variërende opvoedingsmethoden dan mensen). Daarbij zijn kinderen opgevoed door homoseksuele stellen niet vaker zelf homo dan kinderen opgevoed door hetero stellen. Dit sluit opvoeding verder uit als factor.
Omgeving kan wellicht een factor zijn (hoe en in hoeverre ga ik me niet aan branden). Het is wel iets dat al vroeg duidelijk kan worden.
Dat maakt het waarschijnlijker dat het is aangeboren. Het is nogal moeilijk om een genetisch verband te leggen daar homo's heel wat minder vaak kinderen krijgen dat hetero's. Zeker wanneer er meerdere evt. recessieve genen bij komen kijken.
Verder hebben mensen geen genetisch geheugen. Pas als een bepaald gedragspatroon over meerder generaties een grotere vootplantingskans oplevert dan een ander patroon zou dat wellicht een genetisch gedreven instinct kunnen worden.
Iedere mij bekende religie veroordeelt het homosexualiteit, dus daar komt het voor een groot deel toch vandaan.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen wat er mee mis is, al ben ik zelf zo hetero als de pieten. Ik gooi het meestal maar op een niet al te hoog IQ, gebrek aan empathie en vermeend studisme, oftewel hengstigheid. Dat je je excuus aanbiedt, voor je foutieve gedachten gang aan de vraagsteller, OK, maar voor de rest hoef je toch geen verantwoording af te leggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, wat dat concrete geval betreft: er werd gevraagd hoe je bij jezelf merkt of je homo bent, en ik dacht te helpen door te vragen waarom hij dacht dat hij misschien homo was, omdat we dan concreter antwoord zouden kunnen geven. Gevolg: vraag in allerijl gesloten, pissig privébericht dat hij me gemeld had. Uitleg over het ontstaan van het misverstand leidde alleen tot de volgende pissige mail dat mijn antwoord weer gemeld zou zijn en nu mijn account vast verwijderd zou worden. Maar om terug te komen op de situatie in het algemeen (daar is mijn vraag op gericht, het concrete geval is alleen de aanleiding): heb jij enig idee waarom dit vooral bij (veel, gelukkig lang niet alle) mánnen voor zoveel ophef zorgt? Bij vrouwen wordt hoogstens 'pot' (ik ken overigens verschillende lesbo's die dat als geuzennaam gebruiken) als beledigend gezien, maar is de suggestie van een 'afwijkende' seksualiteit over het algemeen niet zo'n enorm issue.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,ik kan me totaal niet in dit soort mensen verplaatsen,ik ben (en altijd al geweest) van het type : Gun ieder diertje zijn pleziertje en dat zal ook niet meer veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier weer de misvatting dat religie iets is wat op zichzelf staat en homofobie zou kunnen veroorzaken, Religie is onlosmakelijk verbinden met de cultuur van een groep en weerspiegelt sociaal-culturele-, morele- en pré-wetenschappelijke opvattingen binnen die groep.
De voedingsbodem voor homofobie moet je dus op een dieper niveau zoeken dan religie, namelijk in de psychologie.
Ik ben erg bang dat de gemiddelde hetero man een behoorlijk negatief beeld heeft over homo's.

Het is niet mannelijk, het is eigenlijk een soort afwijking en het is "vies".

Dus als jij de (per ongeluk foute ) gedachte hebt dat iemand dat is........
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
Omdat mannen dan denken dat ze voor: niet stoer zijn en eng etc worden uitgemaakt en dat is tegen het zere been
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar een idee wat ik eens had.

Als je 6 bent, en je ziet je oudere zus zoenen met haar vriend, dan denk je: juk!! Dat wil ik nooit.
Tot je zo'n 10 jaar later erachter komt dat het best leuk is! Maar die eerste paar keren moet je eraan wennen, en schrikt zulke intimiteit je misschien af.

Nu is het probleem dat homoseksualiteit toch nog vaak meer verborgen is. Zo was er laatst een homo-vrij-scene in GTST die veel stof deed opwaaien. Terwijl als het een hetero-scene was geweest, met evenveel bloot en passie, had niemand opgekeken.

Dus dat speelt ook mee, volgens mij. Het is toch nog steeds te verborgen, we zijn er niet aan gewend.
En wat de boer niet kent, dat lust ie niet.

Nogmaals, niet helemaal een antwoord op je vraag, maar iets wat ook meespeelt. Ik denk namelijk dat veel mensen hier een goed punt hebben en dat het niet in 2500 tekens uit te leggen is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het nogal simpel. Het probleem is het grootste bij puberale jongens. Het is de sociale norm om je tegen homo's af te zetten. Dus als je als 14 jarige bij een groepje rokende jongeren staat, en er loopt iemand langs waarbij je een associatie van homosexualiteit krijgt. Dan is het beste wat je kunt doen om indruk te maken "homo!" te roepen.

Dus eigenlijk alleen maar omdat het als scheldwoord bekend is.
Het scheldwoord zorgt voor een soort sociale norm zonder dat ze er verder bij nadenken. Ik denk dat bij mannen de acceptatie wel groter is, in ieder geval in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord op deze vraag is niet simpel te geven maar dus ik noem zomaar een factoren waarvan ik denk dat ze meespelen.

Afwijkend gedrag word door een groep maar slecht geacsepteerd zeker bij jongeren dus de jouw ''verdenking''van homoseksualiteit was een bedreiging voor de persoon die daarop reageerde door een tegen aanval te lanceren.Mannen menen vaak dat zij hard en stoer moeten zijn en stoppen daarom hun gevoelens liever weg dan openlijk te zeggen wat ze menen of voelen want zo denken ze emotie tonen is zwakheid.Homo's hebben een beetje het beeld tegen dat ze verwijfd vrouwelijk en gevoelig zijn en daar hebben zgn stoere mannelijke macho mannen natuurlijk geen zin in want dat zou betekenen dat ze hun werkelijke ik zouden moeten laten zien aan de buiten wereld ipv veilig achter een muur te blijven zij wensen kortom niet geasosieerd te worden met allles dat met homoseksualiteit te maken heeft omdat het in hun ogen een bedreiging is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Het grappige is, dat het bijna bij alle mannen zo is. Of ze nou gelovig, laag of hoog opgeleid zijn, maakt niet uit. Alleen ze uiten het op een verschillende manier.

Ik kon maar één ding bedenken en dat is dat ieder mens toch een tikkeltje bi is en mannen zijn als de dood dat dat gevoel wel eens geprikkeld kan worden, dus zetten ze zich bewust of onbewust af tegen homo's.

Hoe heftiger een man reageert op homoseksualiteit, hoe meer ik ga twijfelen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mannelijke seksualiteit is verbonden met dominantie. De mannelijke seksualiteit is in essentie dominant.

Homoseksualiteit bedreigt die dominantie en maakt de man onzeker en angstig. En dus wordt hij boos (de primaire reactie van de man).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alhoewel ik niet representatief ben voor mannelijkheid,fros ik een wenkbrouw bij jmouw steling dat sex gebaseerd is p dominantie.terwijl ik het wel eens ben met je dat dat wel een oorzaak is voor homofobie.maar bij een beetje ontwikkede man is sex meer dan domineren
rose
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, maar vanuit onze geschiedenis (evolutionair) is dat in essentie de basishouding van de man naar vrouwen toe.
de meesten zien een homoseksuele man als een minder mannelijke man.
tja, dan zal je net zelf maar aan een heel ander beeld (willen?) voldoen......AUW!!!!!
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de oorsprong bij de ouders en omgeving ligt. Ik heb toevallig een keer een documentaire gezien over homoseksuele mannen en vrouwen die er niet voor uit durvden te komen en zeker bij de ouders niet. Vaak omdat de ouders en familie en kennissen en vrienden al hun afkeur lieten weten over homoseksualiteit in de vorm van grappen of gesprekken hierover. Het woord homo of lesbisch alleen al....en dan het vieze afkeurende gezicht die ze erbij trekken. Kinderen die hier getuige van zijn en dit regelmatig horen zullen later (als ze ontdekken op hun eigen geslacht te vallen) bang zijn dit aan hun omgeving te laten blijken want ze weten al hoe hun omgeving hierover denkt....dat hebben ze al vaak genoeg moeten aanhoren en zien. Ik vind hier persoonlijk een groot waarheidsgehalte inzitten. Hoe het taboe erop is ontstaan weet ik niet want in de middeleeuwen gebeurde het regelmatig dat hogere heren mannelijke knechten in dienst hadden waar ze de seks mee bedreven. Ik persoonlijk denk ook dat veel lesbienes kiezen voor een vrouw omdat ze de angst hebben voor mannen en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leven in een christelijke cultuur en vele christelijke religies houden niet van homo's verbieden het en sluiten het uit.
In beginsel kan gesteld worden dat het taboe in de religies is onstaan en wat in maal gepredikt wordt si moeilijk te negeren.

Men leest in de Bijbel dat God alle vormen van liefde voor een ander goedkeurt, dus ook liefde voor mensen van het eigen geslacht.
Afhankelijk van de kerk wordt er meer of minder afkeurend over homoseksualiteit gedacht. Er zijn christelijke kerkgenootschappen waar homoseksuele mannen en vrouwen worden verstoten. Ook in strenggelovige christelijke families kunnen zoons en dochters te maken krijgen met ernstige problemen als verstoting.
In andere kerken en gemeenschappen accepteert men homo’s en lesbo’s zolang zij geen seks hebben: zij vinden dat je zulke gevoelens wel kunt hebben, zolang je er niks mee doet.

Het heilige boek van het joodse geloof is de Torah, het deel van de Bijbel dat christenen het Oude Testament noemen.
In de Torah staat de doodstraf op homoseksualiteit van mannen. Letterlijk staat er: ‘En als een man seksuele relaties met een man onderhoudt, hebben zij beiden een gruwel begaan, en zij zijn schuldig en zullen ter dood gebracht worden.’ (Leviticus 20,13). Verschillende gezaghebbende joodse commentatoren hebben door de eeuwen heen deze tekst specifiek op anale seks (kontneuken) toegepast. Alleen daar zou volgens hen de doodstraf op staan. Niet op andere vormen van homoseks en homoseksuele relaties dus.

Een aanzienlijk deel van deze gemeenschap was homoseksueel en kwam daar openlijk voor uit. Door hun levenswijze waren leden van deze gemeenschap zelf niet slecht maar wel hun (homoseksuele) daden, aldus soera 11, 18. De profeet Lott sprak hun regelmatig aan met de hoop dat ze hun levenswijze zouden veranderen, maar dat wilden zij niet: “O, mijn volk, dit zijn mijn dochters, zij zijn reiner voor jullie (…) Zij zeiden: ‘voorzeker, u weet dat wij geen behoefte hebben aan uw dochters, u weet wat wij wensen[1]”’ (soera 11, 78-79). Lott als mens mocht de homoseksuele leden van zijn gemeenschap zelf niet veroordelen. Het was God die moest ingrijpen: “Toen dan Ons bevel kwam, keerden Wij het land (waar Lotts gemeenschap woonde) ondersteboven, en Wij deden er stenen van gebakken klei op neerregenen’ (soera 11. 81).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taboe is meestal cultureel bepaald. In het oude Griekenland was mannenseks geen taboe, intimiteit onder mannen in Nederland is nog steeds een taboe.

Ook heeft de homoscene zelf een aandeel in het taboe wat op homos rust aangezien ze te uitbundig en "nichterig" zichzelf op de kaart willen zetten wat averechts werkt.

De meerderheid homoseksuele mannen zijn heel degelijk en netjes en komen niet nichterig of rellerig over.
Doordat de "relnichten" het mediabeeld bepalen over homos in het algemeen en niet de groep die zich ervan distantieert hebben wij een verkeerd beeld gekregen van homos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen hier in nederland is opgevoed met sprookjes verhaaltje enz waarin een prins en een prinses nog lang en gelukkig leven. en niet twee prinsen.

bovendien is dit de eerste periode in de hele geschiedenis waar je openlijk homo kunt zijn , en veel mensen moeten er nog aan wennen. en dat kan over het algemeen pas als je iemand in je direct omgeving hebt die homo is.

En dan nog blijft het raar ik als vrouw zou het niet erg vinden als alle vrouwen homo waren , dan blijven er meer mannen voor mij over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heteromannen worden inderdaad niet graag voor homo uitgemaakt.
Toch zijn er ook heteromannen die gevoel hebben voor mode, invoelend zijn en een gevoelige aard hebben.
Toch -denk ik - voelen heteromannen die homo genoemd worden , zich in hun man zijn aangetast, omdat een hetero-man voor een belangrijk deel zijn manlijke identiteit ontleent aan het gegeven dat hij (alleen) op vrouwen valt.
DAT is immers ook het meest wezenlijke verschil met een homo.
Er zijn echt mannen waarvan je de indruk zou krijgen dat het homo's zijn.
Breng een aantrekkelijke vrouw in het spelen alle hetero en bi-sexuele mannen vangen haar met hun blik, een zuivere homo echter niet, die ziet wel of ze bijvoorbeeld goed gekleed is en of het op andere gebieden een leuk en interessant mens is.
Echte homofielen kijken dus heel anders naar vrouwen.
Dikwijls met meer respect, DAAR zouden sommige hetero-mannen wel eens wat van kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het pure angst is. Zoals de hedendaagse maatschappij zowiezo een beetje in elkaar steekt is de angst voor het onbekende zo diep geworteld dat als men daarmee in verband wordt gebracht bijna fobisch lijkt te reageren. Ondanks dat vaak gezegd wordt dat dit cultuur gebonden is (en grotendeels is dit natuurlijk zo, want in het oude Griekenland was homo sexualiteit een algemeen geaccepteerd iets) denk ik dat het vooral komt door de enorme druk die heerst om normaal te zijn. En wat erger dan datgene wat zogenaamd vreemd is, zoals homo sexualiteit eigenlijk zoveel dichter bij je blijkt te liggen dan je zou willen...dat is eng, dan wordt het persoonlijk en dan lijken mannen wel fobisch. Want het valt me op dat mannen die zichzelf zijn en niet leven naar wat anderen van hun vinden ook belsist niet homofobisch zijn. Het is dus een eigen onzekerheid gemengd met de culturele achtergronden gevoedt door de omgeving. En helaas kun je als opvoeder enkel hopen dat je kinderen beseffen dat anders zijn alleen maar anders is, als je het zelf vreemd vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er waarschijnlijk om dat mensen die homo, lesbie of bi zijn 'anders' zijn dan andere mensen en dus raar. Mensen roepen namelijk altijd: iedereen is anders en dat maakt het leven juist zo leuk, maar als iemand dan echt anders is, dan is het toch opeens niet zo leuk meer.

Mensen hebben trouwens niet altijd iets tegen homo's gehad, in de tijd van de Romeinen was homoseksualiteit heel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat het 'abnormaal' zou zijn. (Niet mijn mening.)
De meeste mensen zijn hetero, dus dat wordt als normaal beschouwd. Als je anders bent, zou je dus abnormaal zijn, en als bescherming van je eigen normaalheid ga je benadrukken dat de ander abnormaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mannen denken dat alle homo's vrouwelijk zijn en voelen zich dus beledigd...

Een andere reden is wellicht dat als het een bekende is ze bang zijn deze "verliefd" op hun is en daar kunnen ze dan vervolgens niet mee overweg...

Er zullen vast meerdere reden zijn waaronder oa. opvoeding een rol kan spelen of het is onbekend terrein wat men niet wil verkennen, etc.