Door zijn legitimatie te vragen van de organisatie waarvoor hij collecteert.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs een legitimatie vervalsen ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de legitimatie staat de vergunning
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kathlyn heeft gelijk, de legitimatie zegt vaak weinig over de betrouwbaarheid van de collectant, juist de vervalsers tonen ze maar al te graag.
Hij hoort een vergunning van de gemeente te hebben, waarop behalve zijn foto, ook de periode waarop hij mag collecteren vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het betreffende goede doel ter plekke te bellen en te vragen of ze inderdaad daar en dan bezig zijn met collectes.

Een legitimatie of vergunning zegt helaas heel weinig. Dat zijn meestal van die pasjes die iedereen kan maken op zijn kleurenprinter. Maar dan nog… Wat heb je eraan als je weet _wie_ er collecteert (zelfs als ie zijn paspoort laat zien)? Dan weet je nog steeds niet of het geld inderdaad naar de beoogde instelling gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer 's avonds om 9 uur maar eens zo'n instelling aan de telefoon te krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er is een lijst met 52 goede doelen. Ieder doel heeft zijn eigen week. Zo is er nu anjerfonds, tweede week april hartstichting, in oktober brandwondenstichting. plaatselijke collectes (scholen/ verenigingen) staan aangekondigd in het huis-aan-huis blad. dan weet je tevoren wie je deze week kan verwachten. overigens loop ik altijd met de legitimatie die ik meekrijg van het doel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.cbf.nl/Collecten/collecteroosters-landelijk.php
Hoe graag ik ook zou zeggen dat je het best de gemeente of organisatie kunt bellen, of de persoon een legitimatie vragen, is dat eigenlijk niet te doen. De gemeente of organisatie is vaak niet bereikbaar als er gecollecteerd wordt ('s avonds), en als je ze wel kunt bereiken, kunnen ze je vaak niet antwoorden of de collectant echt collecteert voor het genoemde goede doel. Een legitimatie kan eenvoudig vervalst zijn, en zegt dus niet heel veel.

Er wordt vaak op vertrouwen gewerkt, maar er zijn wel een aantal punten die je net wat meer zekerheid kunnen geven:

- Oogt de collectant betrouwbaar?
- Heeft de collectant een bus waar het geld in gaat (zo niet, dan is het heel verdacht, behalve als bijv. een klein kind langs komt voor bijv. een schoolproject)?
- Vraag desnoods nog iets over het goede doel, ga er wat dieper op in (wat houdt het goede doel in bijvoorbeeld, als dat niet duidelijk is).
- Goede doelen collecteren vaak in een week die van tevoren al wordt aangekondigd (data zijn ook wel te vinden op internet). Wordt er (ver) buiten die week gecollecteerd, is er een goede kans dat de collectant niet echt voor dit goede doel collecteert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt twijfelt en je wilt echt geld geven dan kun je het geld ook overmaken op de rekening van de instantie. Elk collecterende instantie heeft wel een rekening waarop je kan storten.

Echt weten of iemand collecteert of juist een goede oplichter is weet je nooit echt.