Kijk eens naar de documentaire 'Politie te Paard' via uitzending gemist. Er zijn nu 2 seizoenen van gemaakt. Hier zie je dat ze wel dégelijk heel veel nut hebben, juist ook bij ME acties als voetbalwedstrijden enzo.
Paarden roepen van nature respect op (vooral donkere paarden, daarom zie je bijna nooit witte). Hierdoor kun je makkelijk grote groepen uit elkaar drijven zonder geweld (zoals wanneer je ze met wapenstokken uit elkaar moet meppen), en zich laten verspreiden omdat mensen eerder geneigd zijn aan de kant te gaan voor een paard dan voor een agent te voet.
Maar ondanks dat respect wat ze oproepen roepen ze tegelijkertijd geen agressie op, iets wat de politieagenten zelf bij sommige mensen wel oproepen. Mensen respecteren de paarden veel eerder dan agenten te voet.
Tegelijk zijn de paarden enorm sterk. Die lopen gewoon door als de ruiter dat wilt, ook als ze worden bekogeld. Geloof me, als er een paard van zo'n 1.70 op je af komt galopperen, zonder te remmen, dan ren jij zelfs als 'dappere' hooligan écht wel weg! Tenzij je graag vermorzeld wordt onder paardenhoeven...
Een ander bijkomend voordeel is de hoogte. De ME'er kan vanaf zijn paard het gehele terrein makkelijk overzien.
Ook zijn paarden heel veel wendbaarder dan auto's, en kunnen ze in tegenstelling tot auto's dingen als traplopen, wat vooral in grote steden met oude weggetjes die voor de komst van auto's zijn gebouwd, erg handig is.
Zoals je ziet zijn er echt super veel voordelen van paarden bij de ME. Daarom worden ze nog altijd veel ingezet.