Wat is de voordeel van de Mobiele Eenheid (ME) op paard?

Die paarden en ruiters kunnen zich toch nauwelijks verweren bij een menigte? En vaak worden ze ook nog eens bekogeld...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er gaat vooral dreiging vanuit. De ME-er zit hoog en kan veel overzien. Daarnaast kan de ME-er zich ook snel bewegen.

Een paard en ME-er is wel beschermd, maar als de meningte met stenen gaat gooien zal de ME- te paard zich wat terugtrekken. Er kunnen dan ook gepantserde auto's worden ingezet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook het paard heeft bescherming, bijvoorbeeld bij de ogen.

De ME zet ook de paarden in om een meningte snel te kunnen verdrijven (charges uit te voeren). Als je een linie ME-ers op paarden achter je aan krijgt ren je echt wel weg.

Bijgaand een film over de bereden politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk. Dankjewel!

Andere antwoorden (5)

vrij veel mensen zijn bang voor grote paarden. en paarden zijn goed te trainen tegen rellen enz. als een paard gaat stijgeren dan wil je daar niet onder komen. ze kunnen dus goed mensen uit elkaar drijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit een film gezien die zich omstreeks 1300-1600 zou moeten afspelen? Nou vervang t pantser door een ME outfit en de lans of (slag)zwaard door een grote knuppel. Antwoord genoeg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Men neemt een bazooka, dag paard... dat hadden ze niet omstreeks 1300, dus nee, geen antwoord genoeg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
^^ maar dat is ook als er een pantserwagen is.. ooit new kids turbo gezien? =D rpg vs. pantser..
Nou een paard beukt door alles heen, bovendien heeft de agent te paard goed zicht! En kan het snel ter plaatse zijn, een paard kan namelijk in galop. In een mensenmassa loopt een paard zo door de mensen heen, een paard is namelijk ongelofelijk sterk. Maar het heeft ook een zwakte.. het is een groot doelwit. Maar ja als iemand kwaad wil hou je dat toch niet altijd tegen. Maar een paard geeft de politie meer paardenkracht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
politie te paard (ME)

als een groep mensen een groepje paarden met daarbovenop ME'ers ziet aankomen, hoor je in die groep al een bepaald geluid, een soort verzuchting want het is wel wat om een zwikkie grote sterke paarden met ruiters waarvan je weet dat ze hun mannetje kunnen staan er aan te zien komen...
dát is de eerste indruk die ze maken en dát is waar het om gaat.
als er een stelletje watjes op die paarden zou zitten, dan was het stukken minder indrukwekkend, zeker.

antwoord : ze kunnen een bepaalde sfeer creëren en daardoor een gevaarlijke sfeer tegengaan, dus voorkomen dat het escaleert, dat is grote voordeel van ME te paard !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens naar de documentaire 'Politie te Paard' via uitzending gemist. Er zijn nu 2 seizoenen van gemaakt. Hier zie je dat ze wel dégelijk heel veel nut hebben, juist ook bij ME acties als voetbalwedstrijden enzo.

Paarden roepen van nature respect op (vooral donkere paarden, daarom zie je bijna nooit witte). Hierdoor kun je makkelijk grote groepen uit elkaar drijven zonder geweld (zoals wanneer je ze met wapenstokken uit elkaar moet meppen), en zich laten verspreiden omdat mensen eerder geneigd zijn aan de kant te gaan voor een paard dan voor een agent te voet.

Maar ondanks dat respect wat ze oproepen roepen ze tegelijkertijd geen agressie op, iets wat de politieagenten zelf bij sommige mensen wel oproepen. Mensen respecteren de paarden veel eerder dan agenten te voet.

Tegelijk zijn de paarden enorm sterk. Die lopen gewoon door als de ruiter dat wilt, ook als ze worden bekogeld. Geloof me, als er een paard van zo'n 1.70 op je af komt galopperen, zonder te remmen, dan ren jij zelfs als 'dappere' hooligan écht wel weg! Tenzij je graag vermorzeld wordt onder paardenhoeven...

Een ander bijkomend voordeel is de hoogte. De ME'er kan vanaf zijn paard het gehele terrein makkelijk overzien.

Ook zijn paarden heel veel wendbaarder dan auto's, en kunnen ze in tegenstelling tot auto's dingen als traplopen, wat vooral in grote steden met oude weggetjes die voor de komst van auto's zijn gebouwd, erg handig is.

Zoals je ziet zijn er echt super veel voordelen van paarden bij de ME. Daarom worden ze nog altijd veel ingezet.