Waarom kijken mensen weg als iemand ze in de ogen kijkt?

Als je iemand in de ogen kijkt kijkt de ander meestal weg.
Waarom? Ik ken iemand die mensen heel erg veel in de ogen aankijkt en dat vinden sommige raar. of eng.
Ik denk dat dit iets psychologisch is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.9K

Antwoorden (7)

Het is niet voor niets dat er een uitdrukking over bestaat: ogen zijn de spiegels van de ziel. Alleen iemand die jou zeer nabij staat zal jij toestaan om rechtstreeks in jouw ziel te kijken. Een vreemde heeft dat recht niet. De persoon die jij kent die dit doet heeft vermoedelijk zelf psychologische hulp nodig, want het is onbehoorlijk om zo te staren.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
knap antwoord zonder psychologische achtergrond!;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen onze a.s schoonzoon kennis maakte met ons keken we hem best wel lang aan,en we hadden direct een goed gevoel over hem en hij over ons.Dus staren naar iemand kan ook positief werken.
KennisDelen
11 jaar geleden
@brand: Bevestigt dit niet de theorie van Amadea?
(zin 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Starende ogen zijn verliefd!!!
Recht in de ogen blijven kijken betekent dat je de confrontatie zoekt. Dat is niet alleen bij mensen, als je liever niet aangevallen wordt door een waakhond of een groot wild dier kun je beter vermijden om in de ogen te kijken.
Mensen hebben meestal geen behoefte aan een onnodige confrontatie en gaan dat dus uit de weg door weg te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan verschillende redenen hebben doch de hoofdreden kan je volgens mij onder de noemer 'onzekerheid' plaatsen.

Die onzekerheid kan oa voortkomen uit:
- gebrek aan zelfvertrouwen
- een leugen willen verbergen
- bedrog willen verbergen
- zich gedomineerd voelen door de aankijker
- bang zijn dat iemand jouw ware gevoelens ontdekt

Die ware gevoelens kunnen zowel positief als negatief van aard zijn. Je kan evengoed bang zijn dat iemand ontdekt dat je lelijke gedachten hebt over iemand als dat iemand ontdekt dat je bijvoorbeeld verliefd bent op degene die je recht in de ogen kijkt.

Soms is het ook een automatisme om direct weg te kijken omdat sommige mensen opgevoed zijn met de bewering dat het bijvoorbeeld onbeleefd en/of aanstootgevend is om anderen in de ogen te kijken.

Er zullen vast nog meer redenen zijn maar dit is hetgeen nu bij me opkomt.

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dingen die jij op noemt vind ik niet negatief. Daarbij is zelfvertrouwen een breder begrip en heeft niks te maken met wegkijken als je ongewenst intiem word benaderd met oogcontact. Het is een natuurlijke, menselijke en hoogst waarschinlijk vaak ook verstandige reactie weg te kijken als je word angestaard. (denk eens aan een jonge mooi meisje dat word aangestaard door iemand die er iet svan wil? als zij terug gaat kijken denkt degene dat ze geintreseerd is) Je ziet het in het dieren rijk ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien dat meisje vastberaden in de ogen van eender wie kijkt dan is daar niks gevaarlijks aan. Het is de kracht of net de afwezigheid van een krachtige eigenwil die bepalend is voor wat de ander uit die blik opmaakt. Bovendien hebben we allemaal verbaal of non-verbaal spraakvermogen meegekregen om aan te geven dat we niet wensen in te gaan op eender welke vorm van avances. We moeten het allemaal niet meer opblazen dan nodig, het is zonder al die poespas al moeilijk genoeg om optimaal met elkaar te communiceren. Als we onze kinderen leren om op een beleefde en liefdevol doch kordate manier verbaal en non-verbaal voor zichzelf op te komen dan geven we ze de beste bescherming mee die een mens zichzelf kan bieden.
Als we onze kinderen opvoeden met de angst waar we zelf geen blijf mee weten dan maken we onbewust en ongewild wandelende slachtoffer-magneten van hen. Angst trekt nu eenmaal angst én een zekere vorm van agressie aan, zowel bij mensen als bij dieren. Het is dus in eenieders belang om de eigen angst in toom te houden en ervan uit durven te gaan dat liefdevol zelfvertrouwen en het vermogen om te vertrouwen in de aanwezigheid van goedheid in anderen, ons de grootste immuniteit bezorgt die we ons maar kunnen inbeelden.
Wie zich laten leiden door op hol geslagen emoties die maakt dus van zichzelf een wandelende schietschijf voor al het ongewenste. Dat is wat de zogenaamde chemie of de onzichtbare communicatie tussen mensen betreft. We vertrouwen te weinig op onze onzichtbare communicatie kanalen en laten ons misleiden door hetgeen we menen te zien in de ogen of de lichaamstaal van anderen. Dus, als je zelf kordaat en toch liefdevol tegenover anderen in het leven staat dan ben je ook in staat om daarvan een behoorlijke portie aan je kinderen mee te geven. Ben je zelf een angsthaas en leef je fel vooringenomen naar anderen toe dan geef je ook dat automatisch mee aan je kinderen. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden wat het verschil is tussen beide gedragspatronen en het klopt als een bus dat ik enkel ongewenste reacties uitlok als ik oordelend denk en praat over anderen. Anderen zijn dus enkel maar de weerspiegeling van ons eigen innerlijk geweten, niet meer en niet minder. Iedereen komt hier op eigen wijze achter. En zelfs als je beseft dat de basis-natuurwet zo simpel en rechtvaardig in elkaar zit dan nog is het inspanningen geblazen om niet in oude oordelende gedachten of woorden te hervallen. Liefs en Succes ermee!
ach dat is uit de mode joh, je moet ook veel rekening houden van verlegenheid, en veel mensen letten veel zich om zich heen het zijn de meesten scherpen in de realiteit ,en sommigen hoeven jou niet belangrijk te vinden ,om jou constant terug naar je te kijken het gaat om respect ,en ja bij sommigen culturen is dat beetje onbeleefd als je te lang in de ogen kijkt en bovendien ,je moet het ook zo zien heb jer dan nooit een mens gezien ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is cultuurgebonden, hier is het heel normaal om elkaar aan te kijken als je met elkaar praat. Ook weer niet priemend blijven staren want dat kan als intimiderend ervaren worden (wie het eerst wegkijkt is de zwakste/onderdanige net als bij honden)

Oogcontact
Het is voor ons zo vanzelfsprekend dat we elkaar aankijken tijdens een gesprek, dat we de geloofwaardigheid van anderen die dat niet doen in twijfel brengen. Toch is het niet in alle culturen zo gebruikelijk om elkaar aan te kijken. In Japan is oogcontact tijdens een gesprek bijvoorbeeld niet zo vanzelfsprekend als bij ons. Van Japanners is bekend dat zij hun gesprekspartner niet aankijken, maar in plaats daarvan naar de hoogte van diens hals staren. In veel oosterse culturen getuigt het van respect om de ogen neer te slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad onderlinge verschillen tussen mensen in het beantwoorden en aangaan van oogcontact. Veel is al genoemd in voorgaande antwoorden: cultureel verschil, maar ook de mate van intro/extraversie en zelfverzekerdheid. Een alternatieve verklaring, die zich met name leent voor situaties leent waarbij meerdere mensen in een beperkte ruimte betrokken zijn (bijv. lift, ingang gebouw etc) is "civil inattention". Dit is een fenomeen, waarbij men d.m.v. lichaamstaal (waaronder vermijden van oogcontact, maar ook creëren van lichamelijke afstand) aangeeft dat de privacy van de ander gerespecteerd wordt. Wat natuurlijk ook als een stukje cultuur/normen/waarden kan worden geïnterpreteerd, want wanneer is iets "privé" en met welke (lichaams)signalen betuig je hiervoor respect?
Iig interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verlegenheid? Of veel mensen vinden het onbeleefd als je ze aankijkt of te lang aankijkt. Het is als bekeken worden. Je vraagt er niet om! Je kan je ook onzeker voelen, zit je haar wel goed of ben ik niet te dik. Je gaat dus denken wat de ander van je vindt.. heb je niet altijd zijn in. Je wilt gewoon ergens naar toe, zit die mafkees je aan te kijken! Wat moet tie van me? Kan dus van alles zijn.. mensen willen gewoon rustig over straat kunnen lopen en met rust gelaten worden!
Zo raar is dat niet!