Vermoeden van inbrekers, alarmeren of niet?

Hier in de buurt lopen nu 4 jongeren rond, ongeveer 18 jaar.
Ze bellen overal aan en vragen voor geld voor hun reis naar Bosnië. Hier naast is al een keer ingebroken, een paar weken geleden. Achter bij ons wonen niet al te beste families. Waar ook deze jongens bij horen.
De politie gaat er hier regelmatig eentje achterna.
Zij zijn waarschijnlijk de inbrekers van hiernaast.
Moet ik de politie alarmeren? Of iets anders doen?
Ik weet waar ze wonen en hoe ze eruit zien.

Het is dat we hier camerabewaking en een hond hebben, dus voor een inbraak ben ik niet echt bang. Maar ook een poging tot inbraak wil ik liever voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je niet beter bij je buren alarmeren dat ze een camera aanschaffen, veel effectiever. De politie doet ni veel zonder bewijs namelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon melden, in het ergste geval voor jou zijn het geen criminelen, maar de politie stekt het op prijs als je dit soort verdacht gedrag meldt

Antwoorden (5)

Tuurlijk, je kan altijd de politie inschakelen. Bedelen is ook strafbaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze gebruiken dat smoesje waarschijnlijk om te kijken of er bij jou thuis iets te halen valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stippel heeft gelijk. Doe je open dan kijken ze binnen, doe je niet open dan ben je niet thuis
gewoon melden. Geen 112, maar 0800-8844
Je kunt alles even melden. Als je in een dorp woont, krijg je waarschijnlijk een luisterend oor. Als ze er geen notitie van maken, heb jij in ieder geval je best gedaan.
Is niet de stelregel van de politie, dat wij samen de maatschappij vormen? Oren en ogen open?
12 jaar geleden
Ja meteen de politie op de hoogte brengen want bedelen is ook verboden, nog afgezien van je vermoeden dat zij de inbrekers zijn geweest en misschien een nieuwe inbraak ergens plannen. Laat de politie maar poolshoogte komen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt dus geen enkel bewijs, alleen een waarschijnlijk vermoeden. Dus het kán zijn dat je gelijk hebt, maar het kan ook een vooroordeel zijn.
Je kunt altijd de politie je vermoedens doorgeven, dan is het aan hun om er wel of niet iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, en de andere plussers natuurlijk ook!
Een wettelijk bedelverbod is er niet in Nederland, wel kan het in jou gemeente verboden zijn (APV).

Echter een persoon die aan de deur komt om iets in te zamelen waarna er inbraken zijn in diezelfde buurt geeft een goed vermoedde om een link te leggen tussen beide zaken.

Melding maken van de geldinzameling door desbetreffende personen kan dan ook nooit kwaad.