hebben islamitische landen bij rampspoed ook een soort giro 555 zoals wij hier hebben, wij horen hier eigenlijk nooit iets van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Doorgaans wordt er geld (sadaqa) opgehaald via moskeeën of wordt er geld (zakaat, 2,5% van het spaargeld dat een jaar is opgepot) betaald.

Het giraal betalen is veel minder populair.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet van Turkije dat zij dit wil hebben. Die verzamelen ook geld om landen in nood te helpen.

Zij doen dit onder andere met commercials op televisie, net zoals in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat zoiets als islamic relief voor islamitische landen
(vrijwel iedere moslims kent dit organisatie). Het is een organisatie die de gehele jaar actief is en een apartje potje hebben voor noodhulp. Vooral tijdens het ramadan en het offerfeest word hier massaal geld op gestort. Tijdens het offerfeest kan dit oplopen tot 300/400 euro per moslimsgezin.Dat gaat dan om het bedrag die een moslim normaal zou uitgeven voor het laten slachten van een rund. I.p.v slachten in eigen land sturen deze mensen het geld op naar het buitenland voor hulp.

Voor de rest weet ik dat ze in Turkije ook regelmatig oproep doen om geld te storten op een giro rekening bij rampspoed,
maar ook voor andere goede doelen. In Turkije gaat dat vaak via de sms trouwens. Na een ramp bijvoorbeeld vragen ze aan de mensen om een sms te sturen naar een nummer, bij elke sms die verzonden word betaalt men 5lira, hoe vaker je dus smst hoe meer je doneert. Er word zo iedere keer enorm veel geld bijelkaar verzameld.

Toegevoegd na 1 uur:
Mischien heb ik in mijn antwoord het idee opgewekt dat Islamic Relief alleen hulp bied aan andere moslimlanden wat dus niet zo is. Het is een organisatie die wereldwijd actief is.