Is het een goede zaak dat mensen die 112 bellen, getraceerd (zullen gaan) worden?

Ik dacht dat dit de normaalste zaak van de wereld was. Ik zie echter net op het journaal dat dit ingevoerd gaat worden. Het gebeurde dus nog niet. Volgens hetzelfde journaalstuk zouden 3/4 van alle telefoontjes naar 112 niet om een noodgeval gaan. Treiterij of anderszins.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Voor alarmdiensten geldt dat het netwerk ook geheime nummers doorgeeft (ik heb bij KPN gewerkt tussen 1997 en 2000), al vanaf het begin. De versleuteling (masking) van het nummer geldt voor iedereen BEHALVE alarmdiensten (in bijzonder politie). Zelfs als een medewerker van KPN het nummer niet mag zien, komt het wel door bij de politie.

Dus als er op het journaal is gezegd dat ze dit nu gaan doorvoeren, wordt daar zeer waarschijnlijk bedoeld dat ze dit nu mogelijk in het proces gaan opnemen en is het voornamelijk bedoeld om mensen af te schrikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Als er zoveel misbruik word gemaakt wel.. Maar ik dacht dat deze al werden opgespoord...
Maar anderzijds.. Ze weten straks zonder dat je het wilt toch weer wie er belt. De zoveelste controle...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook gezien op het journaal,en dacht ook dat je getraceerd kon worden.
Hadden ze jaren eerder al moeten doen.
Het kan ook wel...als je iedere dag een paar keer belt weten ze je te vinden...
Jammer dat er misbruik van wordt gemaakt maar helemaal tegen houden gaat ook niet.Er lopen nu eenmaal mensen met een zieke geest rond..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vind ik een goede zaak!
Het onnodig gebruik maken van dit nummer is ontzettend nutteloos en heel irritant!
Daar mogen best consequenties aan vastzitten hoor.
Immers als je 112 echt nodig hebt.
Dan kan je langer wachten omdat er van die verveeloren tussen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verbaasde me er ook over, lijkt me heel logisch om deze telefoontjes te traceren, niet alleen vanwege misbruik maar ook omdat dan duidelijk is waar iemand zich bevind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut...

Dit is zowel een goede zaak om slachtoffers te kunnen traceren die om welke reden dan ook geen reactie, of antwoord kunnen geven...

Eveneens is dit goed om die vele plaag en/of treiter bellers direct af te straffen...

112 is er namelijk om te bellen wanneer je een hulpdienst nodig hebt in een spoedeisende situatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt al jaren. Een paar jaar geleden meldde ik een nogal gewelddadige matpartij in mijn straat. Ik liet verder geen gegevens achter. Een week later belde de politie mij voor verdere informatie. O ja, ik heb een geheim nummer en nummeridentificatie staat uit.
Dus....
14 jaar geleden
Zeker weten, als je met een echte reden 112 belt zul je toch niets te verbergen hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede zaak, dat misbruiken van de tijd van politie, brandweer en ziekenhuis is echt te gek voor woorden. Mensen die hun nummer zichtbaar houden kunnen daar nu tenminste voor gestraft worden en problemen / misdaden die er ECHT toe doen kunnen nu sneller behandelt worden!

Goed plan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind het een goede zaak. Schandalig gewoon dat er mensen zijn die er lol aan beleven om voor de "gein" tijd te gaan zitten verspillen. Bleergh!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt al, alles wordt bijgehouden op 112... Alles wordt opgenomen en getraceerd en alles... Ik geloof het journaal niet...

Toegevoegd na 6 minuten:
In belgië gaan ze nu ook steden bewaken, in Nederland hebben ze dat al lang geleden in het geheim ingevoerd... en niet steden maar ook elke afslag wordt bewaakt... Ze kunnen je helemaal volgen van vertrek tot aankomst...

dus ik geloof het journaal niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom geloof je het niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie toelichting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt een beetje paranoïde, Xinix...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75, klinkt wel zo, maar ik ben in de eerste plaats realistisch, ik ga op feiten af en niet op angsten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fair enough. Welke feiten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gaf je er al een en de kranten staan er elke dag vol mee, als je het kunt ontdekken... Er wordt namelijk niet mee te koop gelopen... Die link die vind je nu wel in de Belgische kranten van Mechelen dat die becameraat (van cameras voorzien) gaat worden, in de Nederlandse vond je er niets over in het nieuws... Het biometrische paspoort, het tappen, de tasers, rekeningrijden en noem maar op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, een voornemen is nog geen resultaat. Maar goed, de privacy bewaken vind ik ook wel belangrijk. Maar, tasers? Niet in Nederland. En rekeningrijden is nog steeds ook maar een plan. Binnenkort zijn er verkiezingen, we zullen eens zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij zou jij prima in Amerika passen Xinix die zijn ook gek op complot theoriën. : ) een beetje nuchtere Hollander moet dat toch anders opvatten en zijn schouders ophalen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, in potentie weten ze alles, maar gelukking is het fokking moeilijk om de data uit de database te krijgen (op een systematische manieer dan).
Er zijn veel zwakke plekken en de toekomst ziet er niet mooi uit, dat ben ik wel met je eens.
112 bel je normaal niet om over koetjes en kalfjes te praten.In dat geval, ja.Maar wees gerust, ze kunnen je overal traceren en afluisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is goede zaak, maar iemand die via een telefoon cel belt. die kan niet getraceerd worden.
Dat is weer minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaan die nog? Telefooncellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk bestaan die nog. Alleen niet meer op iedere straathoek. In Utrecht weet ik ze bijvoorbeeld te vinden op de Neude, het busstation en tussen Hoog Catharijne en de stationshal. En ik heb ze nog wel eens gebruikt ook. Eén keer toen ik mijn gsm op kantoor had laten liggen, en één keer toen de accu leeg was. Ik ben niet eens iemand die onderweg veel belt, maar toevallig waren dat net twee keren dat ik iemand onderweg zou treffen en we nog een tijd en locatie moesten afspreken.
Het is een goede zaak dat je getraceerd wordt na het bellen van 112.
Mensen bellen wel 112, maar door paniek of zo, vergeten ze de juiste locatie en/of informatie door te geven.

Het misbruik maken van een noodnummer mag wat mij betreft flink aqangepakt worden!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het wel goed is, voor als je niet weet waar je bent etc. Maar het is wel stom dat ze gelijk gaan dreigen met gevangenisstraffen, soms dan belt je mobiel zonder dat je het door hebt 112.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van wel. Zijn het 'neppe' telefoontjes, dan is het simpelweg ontzettend terecht en ook je eigen schuld (als je niet getraceerd wilt worden, moet je het ook gewoon niet doen). Alle andere telefoontjes zijn dus in geval van nood, en dan lijkt het mij juist handig als je getraceerd kan worden (stel dat je een auto ongeluk hebt zien gebeuren maar geen flauw idee hebt op welke weg je zit?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer goede zaak. Mocht je onwel raken of om welke reden dan ook buiten bewustzijn raken weten ze meteen waar je je op dat moment bevind. Wat betreft misbruik, heel hard aanpakken dat is de enige manier. Niet dat laffe gedoe als met zoveel dingen in dit land
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gestoord mens vindt altijd wel zijn lolletje