Is het huwelijk de parel van de liefde, of is de liefde de parel van het huwelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag. Past eigenlijk wel goed bij je naam :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De parel en de Lotus zijn inderdaad nauw verbonden

Antwoorden (10)

Ha, die Lotus;

Ik denk de laatste omdat een mooie liefde wel zonder huwelijk kan bestaan, maar andersom in mijn beleving niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het huwelijk komt (normaliter) voor uit liefde, niet andersom.

Het huwelijk is dus de parel van de liefde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het huwelijk is de parel / sierraad / summum / ultiem bewijs van de liefde natuurlijk. Als het andersom is, doe je toch ergens iets verkeerd denk ik. Liefde moet de hoofdzaak zijn, waarvan het huwelijk dan de bekroning is. (Hoewel wat ouderwets, dus kun je voor huwelijk ook vaste relatie lezen natuurlijk). Als het huwelijk zelf de hoofdzaak is met liefde als (eventuele) versiering / bekroning lijkt me dat best een hachelijke onderneming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De liefde is de parel natuurlijk want zo houdt het stand; In het eerste statement ligt de nadruk op het huwelijk als bekroning van een liefdesrelatie. Weet dan dat het huwelijk eerst uitgevonden is door de hogere klasse, de adel om hun fortuinen te beschermen.Tot in de middeleeuwen was er geen kerkelijk huwelijk. In het tweede statement staat de liefde centraal en of je nu in het huwelijk geloofd of niet : de liefde is essentieel in dit aardse bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huwelijk is onvoorwaardelijk ALLES met elkaar delen tot de dood ons scheidt...

Dat is het en niet een parel of wat dan ook of andersom...

Een of andere dichter zal het wel zo gezegd hebben, maar dat maakt het nog niet tot een waarheid...

En je kunt heel goed getrouwd zijn zonder getrouwd te zijn, daarmee wil ik zeggen, dat ik nooit naar een ander zal gaan als zij waar ik me vrijwillig aan gecommitteerd heb, uit liefde en omdat ik dat zelf wil tot ik eraan sterf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg curieus om te denken dat het huwelijk überhaupt uit liefde zou kunnen ontstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je Starbless?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hans: Dan moet je eens met mijn Hongaarse buurvrouw gaan praten... @Esme: Het huwelijk is gewoon een zoethoudertje voor het nageslacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd lachen met Starbless, volgens mij heb is je aura gitzwart op het moment....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless ... en als er geen sprake is van nageslacht, wie wordt er dan zoetgehouden?
Liefde is een oceaan en het huwelijk is een druppel water uit de oceaan (en daarnaast is het huwelijk nog een hele hoop regeltjes, papieren etc. Het huwelijk noemen ze niet voor niks een instituut).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de liefde is de parel van de huwelijk, ze stimuleren innerlijke groei en geven inzicht in je mogelijkheden. Parels kunnen sterke emoties absorberen en zo bijvoorbeeld een groot verdriet opnemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind geen van beide maar ik moet natuurlijk kiezen ,ok de liefde is de parel van een relatie. ik heb moeite met dat word huwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontstaat een parel niet door irritatie van de oester ;-)?
Voor mij is een huwlijk zonder liefde niet mogelijk maar een liefdevolle relatie zonder huwlijk wel.