Waarom worden in Nederland zo weinig Skaeve Huse projecten gestart? Zie toelichting wat Skaeve Huse zijn.

Skaeve Huse is een succesvol iniatief uit Denemarken, om onderdak te bieden voor 'onaangepaste' mensen die zeer zware overlast veroorzaken voor hun woonomgeving.
Denk aan nachtelijk schreeuwen, stampen, bonken en wat al niet meer. Skaeve Huse betekent letterlijk vertaald:
speciale huizen voor speciale mensen.
In de volksmond beter bekend als 'aso woningen'

Ik volg nieuws rondom dit iniatief in Nederland op de voet omdat ik zelf met zulke overlast te maken heb gehad, waardoor ik letterlijk het huis heb moeten ontvluchten.
(Zwaar overspannen buurvrouw die elke behandeling weigerde)

Er zijn Skaeve Huse projecten in Amsterdam, Tilburg, en Utrecht. Maar dat gebeurd slechts op zeer kleine schaal, en dat terwijl duizenden mensen dagelijks worden geconfronteerd met extreme overlast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik ben er helemaal voor, maar in Nederland geeft dat vermoedelijk nog steeds een soort Veenhuizen-idee (een project dat indertijd nogal mislukt is). Het komt hier dus niet echt van de grond, terwijl het mij een uitstekend idee lijkt voor een nieuwe polder.
Ik ben alleen een beetje bang dat ze gewoon sommige woonwijken alszodanig gebruiken, terwijl daar nog welwillende burgers gehuisvest zijn die vaak niet zomaar naar elders kunnen.

Probleem is dat de huizen waar jij op doelt voornamelijk zijn bedoelt om mensen met prsychiatrische problemen die -blijkbaar- niet ernstig genoeg zijn om iemand op te nemen in te huisvesten. Geloof me ,dat zijn niet de enige aso's die je uit een normale woonwijk zou willen weren....
(Kom uit een buurt met een stijgend Tokkie-gehalte).

Toegevoegd na 3 minuten:
En ,het meest frappante Nederlandse trekje aan de Nederlandse huizen : het zijn niet zozeer woningen voor sociaal onaangepaste overlastbezorgende Tokkies maar voor 'sociaal zwakkeren' ; niet de overlast die ze bezorgen is dan dus de maatgevende regel, maar de mate waarin ze hulp nodig hebben.

(Nou, hiernaast loopt een heel leger hulpverleners en politie de deur plat, maar daar hebben ze allemaal dikke schijt aan en het effect is 0,0 zoniet negatief, want ze komen ook overal mee weg, zowel qua overlast als criminele activiteiten. De buurtbewoners worden allang niet meer serieus genomen. )