Libie waarom helpt niemand??

Waarom helpt niemand de opstandelingen in libie? Ik vind het raar de uitspraken die kadhaffi doet KAN europa enzo niet goed vinden dus ik ga er dan niet vanuit dat ze kadaffi steunen maar waarom helpt dan niemand de stedelingen we kunnen toch troepen sturen hier is de VN toch voor? Er vallen zoveel doden en iedereen kijkt toe??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag, dit vraag ik me ook af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.tctubantia.nl/regio/8352521/Liveblog-Libie-Militaire-actie-tegen-Kaddafi-begonnen.ece De vraag kan nu wel weg, denk ik zo...

Het beste antwoord

Khadaffi heet veel macht omdat Libië olie heeft.
Hij moet wel erg oppassen want zelfs de Arabische Liga is boos op hem, dus hij isoleert zich steeds verder.
Er wordt wel gesproken over maatregelen, zoals een no-flyzone boven het land, maar dan moeten landen als China en Rusland er ook mee instemmen en dat doen ze niet. Terwijl het instellen van zo'n zone toch stap 1 is op weg naar verdere actie.
Hier kun je daar meer over lezen: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/4936/Buitenland/article/detail/1857650/2011/03/09/Let-op-zo-stel-je-een-no-flyzone-in.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de Arabische Liga dat vliegverbod zelf ook wel zou kunnen afdwingen. Eventueel met wat onderhandse steun van het westen of zo (zijn we goed in, nee zeggen en ja doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste antwoord

Andere antwoorden (11)

Ze kunnen niet ernatoe want ze zijn bang dat hun wat overkomt ze zijn gewoon zielig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ben jij daar nog niet dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer vertrek jij, Romy ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is vrij ernaar toe te gaan dus jij ook Romy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Romy antwoordt niet, zou hij/zij al onderweg zijn?
Ja, Libie is nu heel erg in het nieuws.

Maar dat is heus niet het enige land waar burgeroorlogen aan de gang zijn.
Ingegrepen wordt er alleen als er een Wereldoorlog dreigt of als er grote economische belangen zijn.

Even ter verduidelijking.

De Binnenlandse Oorlog was een burgeroorlog in Suriname, die tussen 1986 en 1992 werd uitgevochten.
Daar zijn oorlogsmisdaden gepleegd.
Omdat Nederland veel met Suriname te maken heeft, is er wel overwogen in te grijpen, maar het is niet gebeurd.

De Angolese burgeroorlog 1975-2002
heeft ontzettend veel mensenlevens gekost.
Europa heeft niet ingegrepen.
Angola is een arm land, he. Niks te halen voor ons westerlingen.

Ook de Algerijnse burgeroorlog 1991 - 2002 heeft meer dan 150.000 slachtoffers gekost.

Bij de Congolese Burgeroorlog zijn maar liefst 9 Afrikaanse landen betrokken.
Maar ja, lekker ver van ons bed en ze hebben geen olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De VS zitten in een lastige positie. Ze zijn machtig genoeg om in te grijpen, maar Kadhafi is het westen altijd goed gezind geweest. De VS konden wel met hem opschieten zeg maar. Nu durven ze hem niet weg te sturen. Ze zeggen alleen maar dat ze het niet eens zijn met zijn gewelddadige acties..

En als de VS niets doet, doet niemand wat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amerika heeft geen direkte belangen. Frankrijk, Engeland en met name Italie wel.

Maarja, de EU dat zijn 24 landen met 'eigen belangen'. Zie voormalig Joegoslavie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je niet 1, 2, 3 een militaire operatie kunt opzetten.
De protestanten tegen khadaffi geven aan geen militaire hulp te willen.
En libie heeft veel olie dus ook veel invloed op de vs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las ergens dat ze maar goed waren voor 2% olie van het totaal zeg maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, en de oliekraan kan in de andere landen wel wat verder open als 't nodig is. Qua olie geen probleem dus.
Helaas wachten bijna alle landen af wie er 'wint'..om zich daarna achter die winnaar te begeven..

De winnaar heeft dan immers ook de oliebronnen in zijn of haar bezit..en helaas is het dus alweer een centenkwestie..

Hoe triest dit ook is voor de bevolking..die daar vreselijk in de steek gelaten wordt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sja Daffi heeft olie he ... Het westen is liever vriendjes met hem om die reden. Who cares dat dat vele mensenlevens kost. de wereld is echt hard wat dat betreft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen de USA, Groot Brittannië, Spanje en Portugal ingrepen in Irak, kwam er veel kritiek los. Het kan zijn, dat men zich daar veel van aangetrokken heeft, afgezien van de vraag of die kritiek terecht of onterecht was.
13 jaar geleden
Helaas kunnen we ook nog niets anders doen dan treurig toekijken. Heb je gehoord van die 3 Nederlanders die nu net terug zijn van gevangenschap in Libië? Het is er niet veilig. Het is makkelijk om te zeggen dat we er met een hele VN troep naartoe vertrekken en Kadaffi vangen en probleem is over!!! Er is tijd voor nodig om de beste oplossing te vinden en die tijd is er nu helaas nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een interne aangelegenheid, hoe hard het ook klinkt. Maar buitenlanders, en zeker uit het westen, zijn echt niet welkom, en zullen zeker als bezetter worden aangemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van 6 maart tot 18 april staan Saturnus en Jupiter in oppositie. Saturnus staat voor macht, terughoudendheid, overheid, controle, conservatief e.d. terwijl Jupiter staat voor vrijheid, expansie, filosofie, openbaring e.d. De Maan staat voor de emoties en Weegschaal is het teken van de sociale interactie en de maatschappij en politiek. Ram is het eerste vuurteken en wordt beheersd door Mars de planeet van actie, daadkracht, conflict, oorlog. Mars staat de 17de van april in zijn eigen teken en is dus zeer krachtig. Mercurius is de boodschapper van de "goden" en staat voor communicatie in al zijn facetten. Jupiter is ook een vuurplaneet en beheerst de Boogschutter. Jupiter in het teken ram staat tot de actievoerder. Jupiter in conjunctie met Mars en Mercurius in Ram is extra krachtig en de krachtige Mars energie kan vrij stromen met Mercurius naast zich als drijfkracht voor communicatie en dat kan dus er verbaal hard aan toe gaan maar het kan ook heel positief met veel daadkracht en duidelijke verwoording en harde afspraken. Saturnus en Jupiter staan sinds 6 maart in oppositie die duurt tot 18 april en is meest krachtig op 29 maart. In de wereld is het goed te zien hoe deze krachtige configuratie zich manifesteert. Libie is daar een sterk voorbeeld van Khadaffi met zijn leger staat tot de macht willen houdende Saturnus energie en de felle actievoerders voor de Jupiter energie die vrijheid en openbaring eisen. Dit weekend kan het escaleren want dan staat dus ook net als 17 april de Maan in conjunctie met Saturnus en in oppositie met Jupiter en Mercurius Mars is er dan nog niet bij. Maar deze configuratie kan de boel wel laten escaleren vandaar dat het door Mars geregeerde Amerika zich nu mengt in de zaak. Amerika is altijd een en al actie, spanning en sensatie en oorlogs machtig. The sky is the limit ze gaan letterlijk naar Mars met hun Rovers ze willen ontdekken het zijn pioniers en willen zich mengen en hun wil doordrukken allemaal typische Mars en Ram eigenschappen. Vandaar de waarschuwing van Obama. Sommige astrologen zien in deze configuratie het begin van de Apocalypse wat staat voor grote verandering en dat gaat vaak gepaard met conflict dat heeft de geschiedenis meedere doen leren. Goed dit gaat dus even wat verder dan wat er in de mediabladen staat over horoscopenwat erg oppervlakkig is. Astrologie is een wetenschap en kan verklaring geven voor gedrag en trends. deze krachtige configuratie verklaart dus een hoop. Zit nu op 2480 tekens dus nu een punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amerika is pas sinds de 2e wereldoorlog zo. Daarvoor waren ze altijd isolationistisch, terughoudend. Hoe verklaar je die gedragsverandering dan? Amerika gaat overigens niet eens troepen naar Libië sturen, heeft Obama gezegd. Dat spreekt wat je schrijft wel tegen eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei dat Obama heeft gewaarschuwt en niet dat het troepen zou sturen wat altijd nog kan gebeuren. Maar laten we hopen dat het niet nodig is. Zoals ik al zij het kan ook goed uitpakken middels krachtig debat. Er wordt in ieder geval actief over gecommuniceerd. En amerika was daarvoor ook al zeer actief bij hun waait de pioniersgeest. Kijk maar naar wat ze gepresteerd hebben met de aanleg van treinrails tijdens de tijden van het wilde westen. Amerikanen zijn zeer gedreven en zijn een supermacht op het gebied van oorlogsvoering. Dit alles heeft te maken met de Mars energie. Het midden oosten is weer verbonden met de Maan en is veel emotioneler. Maar goed je ziet het of je ziet het niet. Iedereen mag geloven wat hij of zij wilt daar hebben wij het recht op. Ik gaf een verklaring vanuit het oogpunt van de astrologie voor het geen wat plaatsvind. En dat kan dan weer verklaren waarom niemand nog ingrijpt. Die krachten gaan momenteel over en weer en kan dus meerdere uitkomsten hebben. Wat ik dus al zij dat ligt aan ons zelf als mens of als groep. Maar goed ik heb dus niet gezegt dat Amerika troepen zou sturen alleen dat het zich mengt in externe zaken ze sturen een waarschuwing hopende dat dat voldoende is. Ik heb het mischien enigszins moeilijk verwoord. Maar goed niet iedereen is even goed in het schrijven van een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dit bedoel ik dus met krachtig debat. http://www.nu.nl/onrust-midden-oosten/2472090/topoverleg-libie-in-parijs-begonnen.html klinkt mischien allemaal logisch dat dat gebeurt maar het woord extra verstrekt door die astrologische configuratie van het moment. Hopen dat er wat positief uitkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"... en kan dus meerdere uitkomsten hebben." Daarmee zeg je eigenlijk dat dat de hele astrologie totaal niets kan zeggen over wat er gaat gebeuren. Alles wat je verder zegt, is hiermee teniet gedaan.