Vloeien hippies en punkers uit dezelfde beweging? Zo ja, hoe komt het dan dat punkers zo'n haat tegen hippies kregen?

Mijn vader en ik hadden laatst een discussie of hippies en punkers nou voortvloeiden uit dezelfde beweging, maar we hebben nog steeds niet kunnen vinden of dit zo is. Klopt dit?

Ik dacht dat hippies en punkers in de eerste instantie uit dezelfde beweging voortvloeide, en langzaam uit elkaar groeide, zelfs zo erg dat ze tegenover elkaar kwamen te staan en de punkers zelfs een haat hadden tegen de hippies.

De hippies en punkers hadden wel redelijk dezelfde ideeën en idealen. Punkers hadden als ideeën onder andere:
• Afschaffing van geld
• Vrije verschaffing van voedsel, kleding, huisvesting en medische zorg
• Vrije toegang tot alle media en technologieën
• Dekolonisatie van het onderwijs en het strafrecht
• Afschaffing van het leger
• Steun aan het verzet
• meer vrijheid

Veel van bovenstaande punten komen best overeen met de ideeën van de hippies. Hoe komt het dan toch dat de punkers uiteindelijk zo een haat kregen tegen de hippies? En was die haat wederzijds?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De hippies waren er half jaren 60 en de 70ér jaren. De punkers waren eind jaren 70 een reactie op de veel te softe hippies. Vergelijk ook hippiemuziek (Sgt Pepper's LHCB) en Punkmuziek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Punk_(cultuur)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur