Valt dit onder stalken?

Ik heb het contact met een goeie vriend verbroken. Ik heb daar persoonlijke redenen voor. Maar nu begint hij mij lastig te vallen. Het begon met zwartmaken. Zeggen dat hij nog geld van me kreeg, zeggen dat ik hem bedreigd heb met een mes (!) Daarna ging hij mij achterna fietsen en uitschelden. Dat vond ik best eng, want hij heeft mij eerder geslagen. Nu gooit hij, als hij mij ziet, van een afstand stenen naar mij. Wat kan ik doen? En valt dit überhaupt onder stalken?? Help

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit valt onder de noemers stalken, verbaal geweld en non-verbaal bedreigen.

Doorgaans doen mensen dit omdat ze verbaal, psychisch en emotioneel niet sterk genoeg zijn om weerwoord te geven op eender welke vorm van afwijzing.
Jouw contactbreuk wordt door de ander dus als een pijnlijke afwijzing ervaren want anders zou hij nooit zo reageren. Iemand die zich goed voelt die focust zich automatisch op andere en constructieve uitdagingen.

Je kan nu verschillende zaken doen:

Je praat hier met jouw ouders over en vraagt hun advies.

Of je bespreekt deze kwestie met één van jouw leerkrachten.

Of je laat het hier bij en hoopt dat het vanzelf overgaat. Soms gebeurt dat heus wel maar het valt moeilijk in te schatten van hieruit.

Of je durft het aan om een verbale confrontatie aan te gaan met de bedoeling om die ander te begrijpen. Dit zou ik enkel doen in bijzijn van een ouder persoon (ouder, leerkracht, directie...) die als toeziend scheidsrechter fungeert.

Of je gaat naar de politie maar besef dan wel dat je bij die ander onvermijdelijk olie op het vuur gooit. Niemand wordt graag met de politie geconfronteerd en in wezen is dit ook niet nodig als je tijdig andere personen leert in te schakelen. Bovendien kan de politie jou onmogelijk 24/24uur bescherming bieden. Jij dient jezelf te leren beschermen door jouw mentale en verbale assertiviteit aan te scherpen. Geloof me, anderen ruiken het wanneer je bang bent om voor jezelf op te komen. Geef daar dus niet langer aan toe.

Kortom, jij bent degene die deze vriend op assertieve wijze op andere gedachten dient te brengen want jij bent (om welke reden ook) ongewild diens doelwit en niemand anders.
Lukt de persoonlijke aanpak écht niet dan heb je in geval van nood nog steeds de mogelijkheid om naar de politie te gaan en dan kan je tenminste aangeven dat je eerst zelf naar oplossingen hebt gezocht. Die vriend beseft nadien dan ook wel dat jij hem eerst nog een kans hebt gegeven om zich te herpakken.
De volgorde van aanpak is zowel belangrijk voor jezelf als voor de ander.

Maak een keuze die voor jou, op zowel korte als lange termijn, de beste lijkt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier zou ik zeer zeker de politie van op de hoogte stellen. Gezien het toenemende aantal van dit soort gevallen wat uiteindelijk tragisch afloopt.... Hij moet een verbod krijgen om een jaar of langer bij jou in de buurt te komen. En hopelijk krijgt hij in de tijd een nieuwe relatie. Wat vervelend zeg, sterkte!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet ik de wijkagent bellen..? Ik ben dertien, en ik heb geen idee hoe ik dit aanpak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat moet je zeker doen, of naar het dichtsbijzijnde politiebureau gaan, goed antwoord Amadea +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, oké, dat kan ik morgen wel doen... Dan is het maandag. Dan ga ik om vier uur wel even langs.
Gewoon aangiften doen bij de wijkpolitie en vertelen wat er aan he handt is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou inderdaad naar de politie gaan. En een gesprek met hun hebben over wat jij het beste kunt doen. En wat hun hier in kunnen betekenen. Dat zou ik echt doen! Want dit is niet normaal! Sterkte en succes ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is geen stalken, dat is bedreigen!

Stalken is veel geniepiger en veel meer in het geheim en ook heel eng. Want je wordt dan op gewoon iet meer met rust gelaten, dat is erg stressvol. Ik werd zelf toen 20 keer per dag gebeld, en zelfs toen ik hem uit me msn gooide, kreeg ie het voor elkaar mij alsnog berichten te sturen... via msn maar dat was ieamnd die niet eens hier in NL woonde, moet er niet aan denken wat die in gedachten had als ie bij mij in de buurt woonde, zulke mensen kunnen hele rare dingen doen. want die zijn obsessief bezig met jou. En herinneren zich dingen die jij neit meer weet, en die zijn heilig ervan overtuigd dat jij en die persoon bij elkaar horen... zelfs als je verteld dat dat niet zo is en graag met rust gelaten wilt worden, blijft ie het zeggen tegen je..

Heb het zelf meegemaakt, helaas.

Maar als ik dit lees is dat echt geen stalken hoor, met stalken wordt je leven gewoon zuur en onmogelijk gemaakt. Dit is ernstig bedreigen, want dat met die mes is denk niet iets wat stalkers doen. En die gooien ook niet met stenen. Naar mijns inziens wordt je "gewoon" bedreigd.

Ik hoop voor je dat het niet erger wordt, maar zou dr zeker mee naar de politie gaan!, alles filmen of in elk geval op de een of andere manier vastleggen, want zonder bewijs kunnen ze niks en doen ze niks!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stalken is vooral iemand volgen etc. het is niet gevaarlijk alleen voel je je als slachtoffer beklemt erdoor. het is een soort bangmakerij.

als die je mishandelt etc. is dat bedreiging daarvoor kun je aangifte bij de politie doen.