Wat te doen tegen hangjongeren voor je deur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Contact onderhouden. spreek ze eens aan en maak een praatje met ze. wacht niet dat je ze een keer moet aanspreken omdat ze overlast veroorzaken.

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring weet ik dat in gesprek gaan een goede kans van slagen heeft. Niet aanvallend, maar rustig, en uitleggen waarom je er last van hebt, en meedenken over een ander plekje, zo mogelijk.

Als vriendelijke verzoeken niets uithalen, dan is de wijkagent de aangewezen persoon om de hangjongeren aan te spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vriendelijk vragen of ze ergens anders willen gaan staan. Doen ze het niet of durf je dat niet, politie bellen en zeggen dat je overlast hebt van ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enigzins luid klassieke muziek draaien. Dan druipen ze wel af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beproefde methode is om er eens bij te gaan staan, interesse te tonen, vragen te stellen en ook echt geïnteresseerd zijn. Vraag naar sport/hobby's etc.

Leg dan uit wat jouw nadelen zijn als zij er zijn (die moeten er natuurlijk wel zijn en ze moeten ook logisch zijn) en bespreek met ze wat een oplossing zou kunnen zijn.

Probeer ook een oplossing te vinden en dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat als ze een andere plek zoeken jij ze over een maand tracteert op cola en koek.

Kom maar op met de minnen omdat dit chantage zou zijn maar ik erger me eraan hoeveel mensen niet gewoon durven te praten met pubers, iets wat we allemaal ook eens geweest zijn. Die mensen willen gewoon bij elkaar zijn en dat kunnen/willen ze niet altijd thuis bij pa en moe in de kamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, ik ga je zeker niet minnen, ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens!
Je kan ook een mosquito geluid laten horen. Het ultrahoge geluid dat alleen tieners kunnen horen omdat het gehoor van volwassenen door de jaren heen al dusdanig 'versleten' dat ze die geluiden niet meer kunnen waarnemen.

De bedoeling is dat met behulp van die geluiden hangjongeren worden geweerd van plekken waar ze niet gewenst zijn. Zoals bij supermarkten e.d. Een beetje zoals de piepende apparaatjes die muggen en marters weg zouden moeten jagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkt zeer matige resultaten te geven, de meeste winkelcentra zijn ermee gestopt.
Om te beginnen is het handig om te bedenken dat je zelf ook die leeftijd hebt gehad en het zelf ook waarschijnlijk fijn vond om met je vrienden ergens te 'hangen'.
En inderdaad: gewoon vriendelijk gedag zeggen, waarom niet? Ik herinner me dat wij dat vroeger tof vonden, wanneer een volwassene die langs kwam gewoon gedag zei en niet vijandig deed.

Dat van die koek en cola, wat Pelle zegt, vind ik wat ver gaan :-)
En al teveel interesse tonen wordt ook niet door iedereen gewaardeerd. De jongeren zoeken niet voor niks elkaar op; ze hebben toch een beetje hun eigen 'wereldje' en volwassenen die zich er teveel mee bemoeien (al is het vriendelijk), worden volgens mij al gauw als opdringerig ervaren.
Ik realiseer me wel dat jij op jouw beurt hun weer als opdringerig ervaart, maar in hun beleving ligt dat echt heel anders.

Een goede strategie lijkt me: elke keer vriendelijk gedag zeggen, zodat ze weten dat jij ook bestaat en dat jij daar woont. En als ze je dan een beetje 'kennen' (van gezicht), kun je ze ook rustig een keer aanspreken. Maar nooit op een boze manier beginnen, daar bereik je niks mee!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima antwoord, ik zou je wel willen plussen maar dat kan nog niet. Veel mensen zijn bij voorbaat al bang om jongeren aan te spreken, maar wat je al zegt; het is leuk als mensen je vriendelijk gedag zeggen. Het zit er dik in dat deze jongeren niet eens doorhebben dat ze voor overlast veroorzaken :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel :-)
Dat laatste is zeker waar. En ze hangen echt niet rond met het *doel* om overlast te veroorzaken. Ze willen volgens mij gewoon lol hebben met elkaar, en hebben waarschijnlijk geen idee dat mensen er last van kunnen hebben.