Om te beginnen is het handig om te bedenken dat je zelf ook die leeftijd hebt gehad en het zelf ook waarschijnlijk fijn vond om met je vrienden ergens te 'hangen'.
En inderdaad: gewoon vriendelijk gedag zeggen, waarom niet? Ik herinner me dat wij dat vroeger tof vonden, wanneer een volwassene die langs kwam gewoon gedag zei en niet vijandig deed.
Dat van die koek en cola, wat Pelle zegt, vind ik wat ver gaan :-)
En al teveel interesse tonen wordt ook niet door iedereen gewaardeerd. De jongeren zoeken niet voor niks elkaar op; ze hebben toch een beetje hun eigen 'wereldje' en volwassenen die zich er teveel mee bemoeien (al is het vriendelijk), worden volgens mij al gauw als opdringerig ervaren.
Ik realiseer me wel dat jij op jouw beurt hun weer als opdringerig ervaart, maar in hun beleving ligt dat echt heel anders.
Een goede strategie lijkt me: elke keer vriendelijk gedag zeggen, zodat ze weten dat jij ook bestaat en dat jij daar woont. En als ze je dan een beetje 'kennen' (van gezicht), kun je ze ook rustig een keer aanspreken. Maar nooit op een boze manier beginnen, daar bereik je niks mee!
Succes!