Veranderd het verwachtingspatroon van mensen doordat de maatschappij sneller word?

Bijvoorbeeld vroeger stuurde je een brief en duurde het een week voordat je antwoord kreeg. Nu stuur je een e-mail en verwacht je dezelfde dag nog een antwoord of soms sneller.. In de vorige eeuw fietste je veel meer, nu pak je de auto.

Zijn door deze snelheid van mensen dat ze sneller kunnen communiceren en zich verplaatsen ook de verwachtingen van snelheden gestegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het schijnt zo te zijn.
En vaak is het ook werkelijk zo.

Mijn jongste zoon begrijpt maar niet dat ik niet altijd met mijn mobiel op mijn lijf loop. Als hij een sms stuurt,
verwacht hij meteen antwoord.
Jammer voor hem.
En vaak wel grappig. Als het dringend is, dan belt ie me maar op.

Als ik een sms stuur, of een E-mail, dan duurt het net zo goed vaak nog een week voordat ik antwoord heb.
En andersom, voordat ik een antwoord stuur.
Dat vind ik heel normaal.
Je bent toch niet verplicht iedere dag je E-mail te controleren?
Bovendien is het meestal toch geklets om niks.

Ik pak bijna nooit de auto. Ik fiets liever.
Dat is toch logisch? Fietsen is gezonder en bovendien kan je die auto bijna nergens kwijt.

Iets anders is het als je een bedrijf hebt.
Maar ook bij bedrijven blijkt het vaak nog niet normaal om e-mails meteen te beantwoorden.
Waar ik werkte, daar werd een e-mail als gewone post behandeld en dat vereiste de nodige zorgvuldigheid.

Trouwens:
Hoe meer je verwacht, hoe vaker je teleurgesteld zult worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigenlijk geef je al zelf antwoord op je vraag. Ja!

Als alles om je heen sneller gaat, ga je daar aan wennen en is snel opeens niet snel genoeg meer en wil je het nog sneller. Totdat je het niet meer kunt bijbenen, dan ga je vanzelf wel afremmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk veranderd dat. Werkgevers verwachten van je dat je (i.i.g. tijdens werktijden) altijd mobiel bereikbaar bent, altijd snel op je mail reageert, etc.
Er zijn veel eilandjes waat 't volstrekt normaal is dat je vrijdag komt terwijl je had afgesproken dat je op donderdag rond 12.00 langs zou komen. Op zulke eilanden kan je pas onthaasten...

Toegevoegd na 1 dag:
waat=waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat denk ik wel, als ik een mail naar een bedrijf stuur verwacht ik dezelfde dag nog antwoord en niet 3 dagen later.
En vroeger moest je wel op de postbode wachten en dan zat er een lange tijd tussen jou vraag en hun antwoord.
Het hoort nu ook bij de service en anders noem je het al snel een waardeloos bedrijf.