Vinden jullie de publicatie van de Quote 500 personen moreel verantwoord in deze barre crisistijden?

Als de totaal som maakt van het vermogen van al deze mensen , kun je zonder probleem de honger uit de wereld helpen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind dat de publicatie van deze lijst in deze omstandigheden niet meer of minder moreel verantwoord is dan in 'welvarendere' omstandigheden.
Aangezien wij in deze 'crisistijden' nog steeds globaal gezien op een belachelijk welbedeeld niveau van per capita welvaart zitten.

Of zo'n lijst uberhauph verantwoord is, is een andere vraag waarbij ik van mening ben dat het meer positieve dan negatieve kanten heeft aangezien het mensen kan laten nadenken over de verdeling van welvaart onder de bevolking, en in hoeverre de beloning in verhouding tot de verdienste staat. En het kan mogelijk ook werken als iets om mensen te stimuleren te presteren, hoewel het blindstaren op een grote hoeveelheid geld als het streven wat mij betreft juist meer schadelijk is dan dat het positief is. Er is namelijk volgens mij een studie gedaan naar de verhouding welvaart geluk waar iets uitkwam dat wanneer je basisbehoefte voorzien zijn grotere hoeveelheden geld niet meer 'geluk' opleveren. Natuurlijk kan je bij een onderzoek met betrekking tot iets als geluk nooit zekere conclusies trekken maar ik ben van mening dat het niet geheel nutteloos is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Stel,dat je al het geld van deze mensen afpakt,en je geeft iedereen die honger lijdt te eten,in hoeveel tijd is het geld op en lijden diezelfde mensen weer honger?Ik denk dat je nog meer hongerlijders creeert,want de "rijken" zorgen wel weer dat vele mensen werk hebben,deze verliezen hun baan,en lopen ook de kans om hongerlijder te worden.Waarschijnlijk zouden we in een enorme crisis situatie belanden,waar we nooit meer uitkomen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je van iedereen die rijker is dan 10 miljoen een miljoen 'afpakt' (internationaal) dan is het probleem ook al opgelost denk ik. Je geeft dan geen eten maar bijvoorbeeld allerlei hulpmiddelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze mensen hebben gewerkt voor hun geld en hebben er recht op. Wat geeft iemand het recht om over hun geld te beslissen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste negatieve reacties op de quote worden veroorzaakt door jaloezie.

Als je positief bekijkt kan het juist jonge mensen uitdagen om te presteren.

En... deze 500 medeburgers hebben relatief gezien denk ik nu meer last van de crisis dan de minima.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het publiceren vind ik absoluut moraal. Waarom zou het niet mogen? Omdat het nu slecht gaat? Dan mogen we niet praten over rijke mensen en laten zien hoe rijk ze zijn.

Er is geen voedsel te kort op de wereld. Het enige probleem is dat het niet eerlijk verdeeld is. Momenteel zijn er meer mensen met overgewicht dan ondervoeding op de wereld. Dit is uit onderzoek gebleken, dus niet zo maar een opmerking van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou nu, tijdens de kredietcrisis, die lijst niet meer mogen publiceren? De verkeerde verdeling van voedsel in de wereld bestaat al zo lang. Ik denk trouwens dat veel mensen in die lijst veel geld aan goede doelen schenken.