Simpel gezegd: Kleur is energie.
Energie bestaat uit trilling.
Twee of meerdere trillingen hoeven niet samen te kunnen gaan. Ik zal dit proberen uit te leggen met een 'muzikaal' voorbeeld.

Twee trompetten spelen twee verschillende tonnen. Wanneer de afstand van de twee noten elkaar tot een hele of halve toonsafstand genaderd zijn, klinkt het voor de luisteraar als vals.

Zo ook met kleuren. De kleuren 'kijken / voelen' 'vals'.
Maar, dit is wel heel persoonlijk hoor. Wat de een mooi vindt, vindt de ander verschrikkelijk.

Echt mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een klein kind vindt alle kleuren mooi, hoe bonter hoe mooier.
Naarmate wij zelf ouder worden, gaan we steeds meer onze eigen smaak ontwikkelen.
Dit wordt vooral bepaalt, door wat we inmiddels aan indrukken en andere informatie in ons opgenomen hebben.
Naarmate we ouder worden kan dat nog totaal veranderen.
Als pas getouwd stel, vind je een lila kleurig vloerkleed misschien wel heel mooi.
Ben je 10 jaar ouder, dan is het waarschijnlijk al lang de deur uit.
Ook is het zo, als we nog jong zijn, we alles mooi vinden wat de massa van de jongeren ook mooi vinden, kijk maar naar de kleding.
Kleuren die voor ouderen vloeken, vinden jonge mensen vaak mooi, zoals oranje met lila.
Dus waarom vloeken sommige kleuren en waarom sommige niet, is dus ook een kwestie van leeftijd.
Alleen moet je, je dan wel afvragen, vloeken die kleuren dan nog wel, als ze voor de jeugd niet vloeken, maar wel voor ouderen, ligt dat dan niet aan de ouderen?
Of ligt het dan juist aan de jeugd.
Dus bestaat het eigenlijk wel, het vloeken van kleuren?Kunnen we niet veel beter praten over wel of minder mooie kleuren combinatie's?
Al naar gelang onze leeftijd en onze smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste plaats is het een kwestie van persoonlijke smaak en verder speelt het doel, de functie een rol; een kleurencombinatie die het in een vlag goed doet is bij kledingstukken misschien niet zo geslaagd.
Kleuren op zich vloeken niet; je kunt de kleuren van de regenboog door twee prisma's te manipuleren in elke willekeurige volgorde naast elkaar zetten, maar je krijgt nooit iets waar de bond tegen het vloeken zich tegen zou verzetten.
Ook bij bloemen vloeken de meest uiteenlopende kleurencombinaties zelden, al vind ik het tere blauw van blauwe druifjes niet zo fraai naast het uitbundige geel van boterbloemen.
En daar heb je nu zoiets; blauw en geel zoals in de Zweedse vlag kan prima, maar twee zachte kleuren bij elkaar, dezelfde kleuren maar dan veel voller en harder zoals in de vlag van Equador kan even goed, maar het harde blauw van de ene vlag met het zachte geel van de andere, dat wringt naar mijn smaak een beetje, maar het blijft vooral mijn (en uw) persoonlijke smaak.