De prijs van een product wordt o.a. bepaald door wat de verkoper ervoor wil hebben (beïnvloed door de kosten die hij zelf maakt) en wat de koper ervoor wil betalen (beïnvloed door zijn inkomen en overige kosten).
Als je naar het bovenstaande kijkt, zie je dat hetzelfde product bij de ene verkoper goedkoper kan zijn dan bij de andere. De verkoper heeft minder kosten, of neemt genoegen met een kleinere marge in de hoop dat te compenseren door meer te verkopen voor een lagere prijs, of heeft een klantengroep die minder uit wil geven, omdat het product ze minder waard is of omdat ze meer overige kosten hebben.
Als je kijkt naar jouw vraag, dan zie ik daar een impliciete aanname dat een product niet een vloeiende prijs heeft zoals ik hierboven beschrijf, maar een vaste waarde ongeacht de spelers. Dus dat bijvoorbeeld een vaatwasser principieel 300 euro waard is, ongeacht de manier van aanbieden, de kosten voor de verkoper, de marge die aanvaardbaar is voor die verkoper, het budget van de koper, de waardering van de koper voor die vaatwasser etc.
Ik denk dat dat idee principieel onjuist is. *Mij* is het gemak dat dat specifieke type vaatwasser biedt misschien maar 250 euro waard, bijvoorbeeld omdat die vaatwasser mij naar mijn idee niet 100 euro meer gemak biedt dan het goedkopere type van 200 euro. Als in zo'n geval de verkoper bereid is om te zakken naar de prijs die die vaatwasser mij waard is - in de wetenschap dat ik anders naar de concurrent ga - is dat een zaak tussen mij en de verkoper. Daar heeft verder niemand wat mee te maken. De verkoper kan natuurlijk ook nog besluiten me die vaatwasser niet voor 250 euro te verkopen - net zoals ik kan besluiten om de vaatwasser niet te kopen als ik er 300 euro voor moet betalen.
Als een ander bereid is genoegen te nemen met een prijs van 300 euro voor dezelfde vaatwasser (dat ben je blijkbaar als je de volle mep betaalt en niet bijvoorbeeld een goedkoper model neemt of op internet zoekt naar een goedkopere aanbieder, dan is dat een zaak tussen diegene en de verkoper. Daar heb ik dan weer niets mee te maken.
Overigens hebben we het hier over afdingen op luxeartikelen, zoals elektronica. Het lijkt me een beetje dramatisch om het dan te hebben over zwakkeren die 'wegebben', bijvoorbeeld via evolutie. Je kunt immers ook nog de afwas met de hand doen.