Wat is de Arabische Lente precies?

Het is misschien heel dom, maar ik weet niet wat dit inhoudt en als ik info zoek, snap ik die ook niet. De vraag is ook hier al eerder gesteld, maar dat antwoord begreep ik ook niet; ik heb bijv. ook nooit gehoord van de Praagse Lente (dat werd als voorbeeld gebruikt).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

De nogal naïeve illusie dat de opstand van (delen van de ) bevolking in de arabische wereld tegen hun dictatoriale machthebbers het begin zou zijn van iets heel moois, zoals mensenrechten en democratie volgens westers model.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, inderdaad. Misschien loopt het wel uit op oorlog ofzo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou naief zijn om te denken dat voldoende veranderingen binnnen een generatie plaats kunnen vinden.
Maar er is een begin gemaakt.

Andere antwoorden (2)

Het begin van de opstand van burgers tegen de bestaande regeringen in de Arabische landen, begonnen in Tunesië.

Lente = nieuw begin

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Protesten_in_de_Arabische_wereld

http://www.amnesty.nl/over-amnesty/bladen/amnesty-nu/laat-de-arabische-lente-geen-illusie-worden?gclid=CPP3wcbQ8K8CFcGIDgodhAlMVw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom doen al die Arabische landen dat? Vinden ze dat ze onrechtvaardig behandeld worden door de regering o.i.d.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In sommige landen zat een dictator die er al 40 jaar de macht had en de mensen onderdrukte. Tja dan wil je wel eens wat anders.
In veel Arabische landen heerst een dictatuur:
een alleenheerser die alles voor het zeggen heeft
en die iedereen die tegen hem is, met geweld bestrijdt.

Mensen komen steeds meer in opstand tegen zo'n gewelddadig en regime. Tegen onderdrukking. Tegen oneerlijke verkiezingen, tegen vriendjespolitiek en tegen de onvrijheid.

Al die opstanden van het volk in de verschillende landen noemt men samen de Arabische Lente.

Het begon in Tunesie, waar in december 2010 mensen massaal gingen protesteren. Echt zo massaal en zo lang volhouden tot de president aftrad.
Daarna volgenden landen zoals Algerije en Egypte. Hier kun je een overzicht zien van de landen en de data van protest en wat dat per land voor gevolgen had.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Protesten_in_de_Arabische_wereld

Toegevoegd na 4 minuten:
De Praagse Lente:
Tsjecho Slowakije viel onder het communisme.
De president die er in 1968 was, wilde meer vrijheid, minder communistische dictatuur, zich losmaken van de Russische overheersing. Hij wilde een socialisme met een menselijker gezicht.
Die periode noemt men de Praagse Lente.
Daar kwam een eind aan want
De Sovjet-Unie wilde dat helemaal niet en viel met tanks Praag binnen.