Waarom heeft men een hekel aan opscheppers?

Wat hebben we toch een hekel aan opscheppers, praatjesmakers zijn het, irritant en vervelend.
Maar als we nu goed kunnen timmeren , waarom mogen we dat dan niet zeggen?
En als we nu echt de beste van de klas zijn, dan mag je niet zeggen: ik ben de beste van de klas!
Ik ben de beste met sport, ik ben de slimste van de klas.
Als je dat van je eigen zegt, vind men dat niet prettig.
Het moet altijd door een ander gezegd worden.
Komt die door maatschappij, het geloof of de opvoeding, of waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ik heb eens een boek gelezen over een groep mensen ( ik weet niet meer waar en welke groep)waar het heel gewoon was dat iemand vanuit zichzelf besluit zichzelf een timmerman of een kok etc ,te zijn ,wanneer hij er aan toe is.
Deze stam leefd zeer primitief en heeft van het Westen geen notie.
Zij voelen zelf wanneer zij een vak onder de knie hebben en hun verantwoording kunnen en willen dragen.
Opscheppen is een woord waar ze wat dat aangaat nog niet eerder mee geconfronteerd zijn.Het is zoals het is meer niet.

Ik vind het trouwens voor een ander niet motiverend wanneer een ander zegt dat hij de beste van de klas is.Als dat zo is ,dan weet iedereen dat al en zou ik hem of haar wel een complimentje willen geven maar wanneer je zelf al zegt dat je de beste van de klas ben of in iets anders dan laat je geen ruimte meer over voor een ander om je bewondering te uiten.
Ik vind het niet leuk wanneer iemand dat zegt, ik zou denken dat iemand heel onzeker is wanneer hij dat bevestigd wilt zien .Waarom vind hij of zij dat nou echt zo belangrijk?Is het weten dat je de beste bent in iets dan niet goed genoeg.Ik vind dat je jezelf te kort doet wanneer je je zelf opblaast door groter en meer te willen zijn dan de ander .Geniet ervan in stilte en laat de ander ook zijn wie die is ,ook zij of hij is de beste van iets.Misschien voelt die persoon wel veel meer dan die ander ?Ben je daardoor beter of ben je gewoon je eigen leven aan het volgen.

Ik vond het altijd zeer vervelend dat ik nooit of zelden een compliment kreeg op mijn werk alleen iets te horen kreeg als iets niet goed was.Maar dat is verleden tijd heb inmiddels een andere baan waar dit wel gebeurt maar nu heb ik dat echt niet meer nodig(het is echter altijd wel heel fijn ),
om te horen dat ik iets goed doe,ik voel nu of ik iets goeds heb gedaan en hou dit voor mezelf en geniet van dit gevoel.En soms deel ik het gevoel met iemand maar niet vanuit het ego die dat nodig hebt maar vanuit mijn innerlijke zelf.

Sorry voor dit lange antwoordt maar het is gemeend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Dat heet bescheidenheid..het is bovendien ook niet leuk voor een ander die iets minder goed is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, ik heb er helemaal geen moeite mee als iemand iets beter kan als ik.
Gelukkig maar want je bent op meer terreinen géén uitblinker dan wel, voor mij gaat dit zeker op. Maar heb net als iedereen mijn kwaliteiten.
Een echt antwoord op je vraag kan ik niet geven. Maar dat het met cultuur te maken heeft kan ik wel zeggen.

In bijv. Amerika is het helemaal niet erg om over te komen of je dingen goed kan. Als je daar bescheiden bent zoals veel Nederlanders zijn lijkt het of je niets in je mars hebt.

Nederlanders staan er bekend om een nuchtere kijk op de wereld te hebben. Door die instelling worden veel dingen al gauw gezien overdrijven.

Als je in nederland zegt ik kan heel goed timmeren, dan zeg je eigenlijk ik kan het geweldig. Als je zegt ik kan het geweldig komt het over als opscheppen.

Het blijft een vreemd iets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schep altijd 2 keer op. En hou netjes mijn mond tijdens het eten;-)

Ik vind het trouwens van de gekke dat mensen daar zo moeilijk over doen. Want wat is er nu inderdaad mis met het feit dat je iets goed kunt. En waarom zou je dat dan niet mogen zeggen...

Maar hier in Nederland moet je vooral doen alsof je normaal bent. En moet je al helemaal zwijgen over je inkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spreekwoord zegt het al Ed: Bescheidenheid siert de mens. En wij nederlanders doen er dan graag nog een schepje bovenop : Doe maar gewoon,dan doe je al gek genoeg.Maar buiten dat vindt ik niet dat mensen,die ergens in uitblinken opscheppers zijn,als ze te kennen geven ergens de beste in te zijn! Als je wel eens een sollicitatiebrief leestr,dan zijn er nog al wat die zichzelf een (onterechte) veer in de komt steken. Dat zijn de ooscheppers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij mag je het zeggen, maar het is vaak zo onnodig en overbodig.
mensen in je omgeving weten heus wel wat je expertises zijn.
14 jaar geleden
't Is moeilijk bescheiden te blijven
Wanneer je zo goed bent als ik
Zo stoer, zo charmant en zo aardig
Dat zie je in 1 ogenblik

Ik denk als ik kijk in de spiegel
"Daar staat een geweldige vent"
't Is moeilijk bescheiden te blijven
Voor een kerel met zoveel talent

Aldus Peter Blanker

Toegevoegd na 3 minuten:
Het komt idd soms irritant over als iemand erg vol van zichzelf is.

Maar aan de andere kant vind ik het ook in sommige gevallen wel weer sierend om te zien wat een zelfvertrouwen iemand heeft.

Bescheiden zijn, komt door alle factoren die je al hebt opgesomt: maatschappij,geloof,opvoeding,karakter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Eddijst;

Breek me de bek niet open! Man, wat heb ik een hekel aan die patsers. Ik heb van veel mensen gehoord dat zij een hekel aan opscheppers hebben, maar ik weet zeker dat ik er wel de meeste de pest van in mijn lijf heb. Ik weet absoluut zeker dat ik de grootste hekel aan opscheppers heb van iedereen op GV. Wat zeg ik? Ik heb de grootste hekel aan opschepperij van de hele wereld. Sterker nog; mijn hekel aan opschepperij is de grootste uit de geschiedenis en zal ook nooit meer overtroffen worden. Opscheppers, bah!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag je altijd je mening geven, maar het gaat erom hoe je er mee om gaat. Zeg je het te vaak, dan word het nogal irritant voor mensen en gaan mensen je een opschepper vinden en word je talent misschien wel minder gewaardeerd. Je kan beter gewoon normaal blijven doen. Als je echt ergens zo goed in bent dan zien mensen dat ook wel en hebben ze meer respect voor je omdat je er zo nuchter mee om gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Nederland heerst de cultuur dat je je kop vooral niet boven het maaiveld uit moet steken, maar ondertussen doet iedereen vooral wel stiekem zijn best om dat wel te doen (en dan doen ze ook nog eens net of dat niet zo is).
Je mag dus nooit van jezelf zeggen dat je ergens goed in bent, maar moet afwachten tot een ander dat doet. Dit trekt overigens ook door tot je kinderen. Nooit zeggen dat je kinderen heel goed zijn in hun sport, muziek, school, of wat dan ook, want een andere verontwaardigde ouder staat al klaar met een snerende tegenopmerking waarmee de prestatie van jouw kind weer flink teniet wordt gedaan.

Als je ergens goed in bent en je wilt dat kwijt moet je je vooral van tevoren verontschuldigen. "Mijn solo ging hartstikke goed vanavond, maar ja, dat was gewoon geluk, want vorige keer speelde ik verkeerde noten".

Dit heeft ook te maken met een cultuur waarin je een ander niet tekort wilt doen. Dus je wilt niet zeggen dat je ergens goed in bent, omdat de aangesprokene zich dan de "mindere" kan voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo hekel?Ik heb gewoon de mooiste tuin van het hele dorp,en de mooiste kerstboom,hondjes,fiets en vijver (;-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vijver is veel mooier, veel dieper en langer en ik heb mooiere vissen er in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker puh!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het gewoon niet hebben he, dat mijn vijver veeeeeeeel mooier is!!!!!
En dan heb je mijn kerstboom nog niet gezien, zooooo mooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OPSCHEPPER!
Opscheppen; vissen naar complimentjes, om meer waardering en zelfvertrouwen te krijgen.

Misschien juist degene met de grootste mond het minste zelfvertrouwen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben een hekel aan ze. We willen weglopen als ze zo doen. Zij zijn dan aan het woord. Wij kunnen geen woorden vinden. We zitten laag in onze energie.

Wat er gebeurt kan ik energetisch verklaren...

Als iemand opschept, dan probeert hij beter te zijn dan wij. Hij probeert onze energie te slurpen. Weg te nemen. Met een truuk.
Als wij gevoelig zijn voor zijn opscheppen, dan lukt dit ook. Wij laten dan ook onze energie door hem wegnemen. Onze energie wordt steeds minder, wij worden steeds slapper, steeds minder in staat om onze energie te beschermen.
Hij wordt steeds sterker. Hij zal doorgaan, meer overdrijven.

Om dit tegen te gaan kunnen we vier dingen doen.
1) Om te aanvaarden dat er altijd iemand beter is, en dat wij in andere dingen beter zijn dan hij (bijvoorbeeld, wij scheppen niet op).
2) Om onze energie te beschermen (in een witte cocon plaatsen). Dit is moeilijk voor diegene die hier niets mee hebben
3) Deze is het allermoeilijkste: Om de angst in hem te zien. Om te zien dat hij alleen maar opschept, omdat hij bang is, bang dat hij niets betekent, bang dat jij hem niet ziet.
4) Door hem energie te geven. Door oprecht nieuwsgierig te zijn. Als hij vrijwillig energie krijgt, dan zal hij veranderen. Het is namelijk niet meer nodig om de energie te nemen.

Ad 1) wordt het een strijd om de energie. Een strijd met of zonder woorden.
Ad 4) dit gaat makkelijker als je 3) kunt zien.

---

Opscheppers doen zo omdat ze gezien willen worden. Omdat ze denken dat ze dan betekenisvol zijn. Dat ze dan nuttig zijn.
Het is hun overlevingsmechanisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord maar niet iedereen zal het begrijpen.
Ik wel. +1
Als je zo,n opschepper tegen komt kan die je van alles wijsmaken.
wie ver van huis is kan sterk vertellen,zeg ik altijd.
maar kom je toevallig bij zo iemand thuis,en je zet de auto voor de deur en ziet hoe de tuin erbij ligt,dan heb je al een eerste indruk.
en als je eenmaal binnen bent dan,heb je maar een paar blikken nodig om te zien,of het een opschepper is of niet.