Is het moreel acceptabel iemand te adviseren voorgeschreven medicatie niet in te nemen?

Ik ken mensen die thee verkopen tegen allerlei kwalen. zij adviseren mensen om medicatie van artsen niet te gebruiken.

Ik kom het ook weleens op GV tegen, net nog in een vraag over amfetamine bij adhd of irl.

Is dat niet verboden bij wet en is het acceptabel om iemand via internet aan te zetten tot het niet luisteren naar een erkende arts?

en als er dan naar aanleiding daarvan iets gebeurd, wie is dan de oorzaak? degene die adviseert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, het is zeker niet acceptabel iemand te adviseren om niet naar de reguliere "artsen" te luisteren.

"Een dame in een blauwe jurk die de wijsheden / boodschappen van genezijde overbracht", haar naam is Jomanda, heeft daar een rechtzaak (en vrijspraak) aan overgehouden.

Het is dus inderdaad bij wet verboden om iemand tegen te houden medicijnen te nemen van de dokter.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wie is de oorzaak dat er iets gebeurt ?

Als iemand naar een ander luistert en gelooft in de "andere" dan reguliere geneeskunde, dan besluit hij/zij zelf tot het niet (meer) nemen van medicatie.

Heeft degene die adviseert daar ook een rol in ?

Ja, een adviserende, maar in het boven vermelde geval van Jomanda, oordeelde de rechter dat zij dus geen schuld had !?

Sylvia Millecam had ook tegenover familie en vrienden gezegd dat zij de alternatieve geneeskunde wilde proberen, vandaar de uitspraak/vrijspraak.

Hieruit zou je kunnen concluderen dat het per geval bekeken zal moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee,dat is niet acceptabel.Het is strafbaar wanneer de verkoper zichzelf een titel geeft (bijvoorbeeld natuurgenezer,paranormaal heler etc.) waardoor de koper vertrouwen stelt in zijn/haar advies.Wanneer de koper/gebruiker dan schade ondervind is de verkoper strafbaar.Zij mogen nooit ingaan tegen het advies van erkende artsen die hoge opleidingen hebben genoten. Het is bij wet verboden mensen te misleiden en op te lichtten.