Doet een blind persoon 's avonds het licht aan?

vraag spreekt voor zich...
De vraag las ik eens in de krant maar zag geen antwoord, misschien weet iemand hier hoe dat zit...?

Toegevoegd na 3 minuten:
het gaat om 100% blind zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Uit ervaring : ja, meestal wel, want blinden wonen gemiddeld niet zo vaak alleen in een huis zonder ziende huisgenoten. Maar ook voor de visite en om te laten weten dat er iemand thuis is doen ze het wel.

Of ze het ook doen als er niemand is en ze niemand verwachten, hangt wellicht ook een beetje van de persoon af. Het zou een automatisme kunnen zijn. Zelf hebben ze het natuurlijk niet nodig, maar over het algemeen zal een blinde vaker het licht aan doen dan dat een dove de radio aanzet. Lastiger lijkt me te controleren of het licht wel uit is, maar misschien voelen ze dat wel ; lampen geven vaak ook een hoop warmte af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knop omhoog is aan en naar beneden is uit...lijkt me een makkie voor hen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of was het nou omlaag is aan? ze zullen dat wel weten iig...:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ja, dat vergeet ik altijd.....maar ik heb ook overal hotelschakelingen, en dan werkt dat niet.....

Andere antwoorden (11)

Ik neem eigenlijk aan van niet... maar ik weet het niet zeker. Ik keen geen blinde mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk ligt dat eraan hoe blind iemand is. Sommige mensen zijn stekeblind die zijn letterlijk helemaal niets. Maar veel blinden zien wel verschil tussen licht en donker en eventueel vlekken waar bijvoorbeeld een bank of een stoel staat. Genoeg om officieel blind te zijn, maar niet zo blind dat ze niets aan een lamp hebben 's avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er natuurlijk aan of iemand 100% blind is of niet.... sommige mensen zijn praktisch blind, en worden volgens mij ook zo genoemd, terwijl ze wel nog heel vaag iets van schimmen zien. En dan is licht dus wel nuttig.
Of mensen die 100% blind zijn het licht aandoen weet ik niet... ik ken uit eigen ervaring niemand.
Wie weet doen ze wel het licht aan uit veiligheid, zodat mogelijke inbrekers zien dat er iemand is, zoals sommige mensen licht aan laten in de vakantie zodat inbrekers niet doorhebben dat er niemand thuis is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja 100% ik heb de vraag al aangepast...
Een alleenstaande blinde die ik ken, doet het licht niet aan als ze alleen thuis is.
Als er iemand op bezoek komt, doet ze vlug alle lampen aan.
Vind ik trouwens wel zo logisch...
14 jaar geleden
Ja-die doet het licht uit s'avonds.Mijn Oma was blind en merkte aan de omgeving waar ze was dat het licht branden.
Ik denk dat ze toch *zag* dat het voor haar ogen iets oplichte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader was blind maar toch kan ik er geen antwoord opgeven,omdat we tot de dag dat hij stierf gewoon in gezinsverband leefden.
Hij had helemaal geen gezichtsvermogen,en merkte het verschil niet tussen dag en nacht.
Maar ik kan me voorstellen,dat iemand die op latere leeftijd blind wordt,en altijd alle jaargetijden heeft meegemaakt toch gewoon het licht aandoet, uit gewoonte omdat hij weet hoe het er uitziet,met of zonder licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk om het een beetje gezellig te maken van buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken een doof/blinde dame. Deze doet het licht niet aan, dat vergeet ze omdat het voor haar nooit een gewoonte is geweest.
Als ik op visite kom doe ik het licht zelf meestal aan.

Het blijft een vreemd gezicht: naar een huis op visite gaan waar het compleet donker is en toch is er iemand thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me niet echt nodig, zolang een blinde alleen is tenminste.... Een dove zal ook geen ceedeetje opzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn blinde oom woonde alleen en als we s'avonds bij hem op bezoek kwamen deden we het licht aan, een kaal lelijk peertje aan het plafond. Verder was er niets, hij merkte het verder toch nooit en verder was hij altijd alleen, dus.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die blind zijn, hoeven 's avonds het licht niet aan te doen. Toch doen de meesten het wel. Zo kunnen bezoekers de weg in hun huis vinden. Ook kan het zijn dat vrienden doorlopen als ze geen licht zien branden. Dat zou jammer zijn. Wel is het voor blinden een probleem om te weten wanneer het licht aan moet. Ze kunnen immers niet zien dat het donker wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze hebben een pratend horloge..