Hebben Nederland en België een verschillende cultuur?

Ik ben zelf belg en de meeste mensen hier zijn nederlanders. Ik had ook eens graag gehoord welke cultuur verschillen jullie ervaren en constateren.

Vandaar dat ik hier even een vraag open om een objectieve lijst te bekomen van algemene cultuurverschillen tussen onze 2 'Nederlanden'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Belgen zijn op culinair gebied beter.

Wanneer je op visite gaat bij hun dan sloven ze zich echt uit met lekkere hapjes en lekker eten.

Het is moeilijk om binnen te komen in hun vriendenkring. Belgen hebben namelijk vaak al heel lang vrienden (vaak nog van lagere school) en houden daar dan ook heel veel contact mee. Ze kennen hun vriendenkring heel goed en zijn hun trouw. Als Nederlander daar tussenkomen is lastig.

Het lijkt of Belgen meer van het leven genieten. Ze gaan vaak "op cafe" en maken daar een sociaal event van.

Nederlanders zijn veel direkter (misschien wel lomper) en zeggen sneller waar het op staat. Een Nederlander kan gerust tegen een collega zeggen"lelijke jurk heb je vandaag aan". In Belgie is dit not done! Belgen komen soms, doordat ze niet altijd direct zeggen waar het op staat, wat stiekem over.

De Belgen hun Nederlands is beter. Bij Groot Dictee der Nederlandse taal winnen de Belgen dan ook meestal.

In Brussel zijn ze nogal stug, weigeren Nederlands te praten en dwingen de Hollanders om Frans te praten. Maar dit hoeft niet typisch Belgisch te zijn is misschien wel het probleem van de grote stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je beschrijft zijn belgen iets conservatiever als het op sociale contacten aankomt. Echter zou ik als belg best de joviale plezante uitstraling van een nederlander hebben. Dit maakt het in mijn ogen gemakkelijker om contacten te leggen. De belgen zijn voor de belgen zelf soms ook wat stug en ontoegankelijk. goed antwoord!

Andere antwoorden (7)

Ik heb Belgische vrienden en collega's, woon aan de Belgische grens en merk vaak het volgende:
Wij zijn wat makkelijker in omgang, minder behoedzaam als Belgen..nemen sneller een beslissing..
Wij zijn wat "beter" autorijders... ;-)
Wij zijn minder trouw in onze vriendschappen dan Belgen..
Belgen hebben een beter gezondheidsstelsel dan de Nederlanders en leidden hun werknemers beter op...
De scholen in Belgie zijn beter en de opleidingen breder en beter onderlegd..
De Belgen leven veel gestructureerder dan de Nederlanders..
Belgen geven minder makkelijk geld uit...maar kiezen wel weer eerder voor echte kwaliteit...
En ze bakken natuurlijk de lekkerste friet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja idd het gras is altijd groener aan de overkant ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het door!
Als ik in Belgie op visite ga en ze hebben wat lekkers bij de koffie, dan kun je kiezen uit vele smaken (gebakjes). Er zijn dus veel meer smaken dan aanwezigen.

Wij Nederlanders zijn zuinig en gaan precies het aantal kopen wat we nodig hebben waardoor de laatste geen keus meer heeft; het moet doen met het gebakje wat overblijft.

Ik vind de keuze in de winkels in Belgie ook uitgebreider dan in Nederland. Ook dit is te wijten aan het feit dat de Nederlander zuinig is en meestal op de "kleintjes" let (lees=aanbiedingen), terwijl de Belgen (maar ook overige Europeanen daar niet mee bezig zijn) eten wat ze lekker vinden.

Bovenstaande is een persoonlijke mening zoals ik het heb ervaren. Ik vind het dan ook altijd heel gastvrij in Belgie; gastvrijer dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb niet heel veel ervaring met onze Zuiderburen maar wat ik gemerkt heb is dat jullie vaak bescheidener zijn dan Nederlanders, wat minder op de voorgrond zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee is er een groter verschil tussen rangen en standen in België, mensen worden sneller met u aangesporken, mevrouw meneer etc, terwijl je in Nederland nog bijna de huisarts met zijn voornaam aanspreekt. Belgen zijn ook afwachtender terwijl wij gelijk om dingen vragen. Nederlanders zijn opener, direkter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon als Barbander zowel in Nederland als Belgie en vind Belgen ergens wat stug en enigszins moeilijk in de omgang, zeker in eerste instantie. Als je een Belg beter leert kennen verandert dat wel wat. Maar wij Nederlanders zijn wat sneller in reageren en kunnen dat ook beter, ook met meer gevoel voor humor, alleen wil ik wel even onderscheid maken tussen Nederlandse humor en de wat platte Hollandse 110db "kijk eens hoe grappig ik ben" variant van de Randstad die niet echt wordt gewaardeerd in Belgie en Brabant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij opvalt als ik in Nederland winkels bezoek is de vriendelijkheid waarmee ik bediend word.Dat is bij ons een heel stuk norser, soms ronduit onvriendelijk.
Als ik op een wandeling in de natuur iemand tegenkom groet die persoon me, wat bij ons ook meer uitzondering dan regel is.
Een Nederlander is ook veel meer to the point, hij zegt vlugger waar het op staat, hij is opener.
Ik vind het beleid rond woningbouw in Nederland ook meer doordacht, het resultaat oogt ook veel mooier.
Ik vind het wel spijtig dat er weinig Nederlanders accentloos Frans of Engels spreken,ik denk dat er bij ons meer moeite wordt voor gedaan op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is er in belgie een beter spraaksysteem.