Wordt de herkomst van kinderen , achtergelaten in een 'schuif' nagegaan? (Bel)

Door middel van DNA onderzoek of zo.
Hebben die kinderen het recht te weten wie hun ouders zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Interessante vraag!

Ik kwam op deze site: http://www.vondelingenluik.nl/andere-landen/vondelingenschuif-in-belgie.html en daar wordt doorverwezen naar deze site: http://www.nidaa.nl/ en na wat doorklikken kwam ik op deze link: http://www.nidaa.nl/vondelingenluik-dilemma-s.html met de volgende informatie:

Rechten van het kind

Bij de rechten van de baby is onder meer het Verdrag inzake de rechten van het kind uit 1995 leidend. Dat is opgesteld door de Verenigde Naties, en is afgeleid van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Hierin staat dat een kind recht heeft om zijn afkomst te kennen. Verder speelt sinds 1947 de regel ‘mater semper certa est’ een grote rol. Dit betekent dat vanaf dat moment volgens de wet moeder en kind automatisch familie van elkaar zijn. Tot slot telt in Nederland het Valkenhorstarrest uit 1994, waarin het recht van het kind om de eigen achtergrond te kennen zwaarder weegt dan het privacybelang van de moeder.

Als de ouders die afkomst proberen geheim te houden, bijvoorbeeld via vondeling leggen of anoniem bevallen, dan vertegenwoordigt de Nederlandse overheid op grond van het Kinderverdrag de rechten van het kind. Anders gezegd: de Nederlandse overheid moet namens de baby op zoek gaan naar de moeder, vader en eventuele andere bloedverwanten.

Zo'n speurtocht vereist de inzet van een professioneel opsporingsapparaat. De overheid kan echter alleen de politie en andere relevante instanties inzetten als er iets tegen de wet gebeurt. Met een legaal vondelingenluik of legaal anoniem bevallen kan de overheid dus niet al deze opsporingsdiensten inzetten. Daarmee vreest de overheid haar internationale verplichtingen niet te kunnen nakomen.
Ik vind het wat verwarrend dat de belgische site verwijst naar een nederlandse site maar omdat de nederlandse site verwijst naar de algemene rechten van de mens verwacht ik niet dat belgie daar vanaf wijkt. Dus ja er zal worden geprobeerd de herkomst van het kindje te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt alleen dna vergelijken en ouders van verlaten kinderen vinden als hun dna bekend is en geregistreerd. Anders is het een onmogelijke opgave ouders te vinden van een kind dat is achtergelaten op een plek.