hoe word je BABS? Buitengewoon Ambtenaar van de Burglijke Stand?

ik zag iemand op tv die dat was en vroeg me dat af.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Trouwambtenaar word je door bijvoorbeeld te solliciteren, spontaan of n.a.v. een advertentie of omdat je voor dit ambt benaderd wordt, bv door een (collega-trouw) ambtenaar.

Je wordt door de rechtbank beëdigd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS).

De baan van BABS wordt gezien als een hele leuke baan, dat is het ook, maar doe het niet voor het geld, want het ambt van trouwambtenaar wordt niet zo goed betaald. De tijd om de mooie ceremonie voor te bereiden voor ieder paar persoonlijk 'op maat' wordt niet uitbetaald door de gemeente. Het gaat om de niet geldelijke beloning: plezier en voldoening.

Dirk Zeelenberg , bekend o.a. van 'Divorce', is misschien de bekendste BABS :)
Hij is er eens voor gevraagd en inmiddels is het een leuke baan naast zijn acteren.

"Naast zijn acteercarrière heeft Zeelenberg een goedgevulde portefeuille van paren die zich door hem in echt willen laten verbinden. En die huwelijken zijn alleen in zijn gemeente Zaanstad met haar mooie trouwlocaties, maar ook in de rest van Nederland en in het buitenland. "Noem me 'flying BABS'. In mijn agenda staan ook huwelijken die ik ga sluiten op Aruba, in Dubai, op Ibiza, in Italië en de Provence in Frankrijk.""

Nog wat tips:
.Niet te snel spreken’
.Schrijf op wat je specifiek wilt gaan zeggen
.Leer flexibel te zijn en ontspannen om te gaan met onverwachte situaties
.Benut je sterke kanten
.Vrolijkheid, optimisme, humor zijn eigenschappen die je als trouwambtenaar zeker van pas zullen komen.
.Loop mee met ervaren trouwambtenaren
.Oefen de toespraak hardop
.Let op de tijd
.Doe aan scholing

http://www.trouwambtenaar.nl/hoe-word-je-trouwambtenaar/
https://www.nu.nl/achterklap/4056042/divorce-acteur-dirk-zeelenberg-beedigd-trouwambtenaar.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
teusvh
6 jaar geleden
Je vergeet een stap in de procedure: aanstelling door de gemeenteraad. Of is dat tegenwoordig het college van B&W?