Waarom vragen kerken vaak een donatie van de burger,om hun kerken te renoveren?Het vaticaan heeft toch geld genoeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het echt asociaal! M'n ouders geven ook elk jaar geld, en in die brief staat ook altijd een adviesbedrag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asociaal, je ouders hebben zich vrijwillig aangemeld om lid te mogen zijn van de kerk dit was geen verplichting. En het is adviesbedrag en kan je wijzigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijg alleen maar een brief als je lid bent, hoor. En lidmaatschappen kosten ALTIJD geld.

Het beste antwoord

Omdat hun kerken ook een groot onderhoud nodig hebben en deze kosten zijn behoorlijk hoog.

En het vaticaan heeft dan niets met een gereformeerde kerk te maken.

Kerken zullen proberen om zoveel mogelijk geld ook zelf binnen te halen, door rommelmarkt, extra gemeente avond met kleine bijdragen. En de vrijwillige bijdrage als je lid bent. En zo zijn ze misschien al een aantal jaren bezig om dit voor elkaar te krijgen. En vaak ook met de nodige vrijwilligers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+lora,onze kerk houdt vaak een kerstmarkt om geld binnen te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dit is dus een initatief om geld op te halen voor een verbouwing of andere doeleinden. Ook weer top. Zo zie je maar dat ze toch ook een boel ervoor willen doen.

Andere antwoorden (4)

Niet alle kerken zijn rooms-katholiek. Zij hebben dus niks te maken met het Vaticaan.
Zie bijvoorbeeld onderstaande website voor andere christelijke kerken dan de rk.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een kul zeg die - + hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wilde ik ook antwoorden: het Vaticaan mag dan wel genoeg geld hebben, niet elke individuele kerk (die niks met het Vaticaan te maken heeft) heeft net zoveel/ook genoeg geld.
Kerken vragen niet aan elke willekeurige burger om geld ; kerken vragen alleen om geld aan de leden / ingeschrevenen van de kerk.

Als je dus om de haverklap een acceptgiro krijgt, sta je ingeschreven in een of ander kerkgenootschap. Ooit gedoopt zijn is daarvoor al genoeg, zelfs ouders die kerkgangers waren voldoet. De kerken zorgen er zelf voor dat bij verhuizing steeds je adres naar de nieuwe gemeente wordt doorgegeven. Dat geldt zowel voor katholieken als voor protestanten.

Het enige dat je daar 'tegen' kunt doen, is je bewust uit laten schrijven uit het register.

Natuurlijk heeft het Vaticaan geld zat, maar dat zelfde Vaticaan kost ook een paar lieve centen. En met protestante kerken hebben ze sowieso niks te maken - laat ze het niet horen, zeg. Daar zit trouwens volgens mij het echte geld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij ook al een min, + hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik snap hem ook niet.
Heel indicenteel zou je een vdergelijk verzoek kunnen krijgen over een kerk die gene kerkelijke functie meer heeft, maar een culture ofzo, en dan is de bijdrage ook vrijwillig.
Zal mijn minstakkertje wel weer zijn (spelfout opzettelijk gemaakt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ik compenseer het wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, lief. Heeee...je hebt ineens een gezicht !! Cool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taurus even ontmaskert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een +, zo is het precies
Kerken staan regelmatig in het nieuws omdat ze een donatie vragen voor renovaties. En dat vragen ze dan ook aan iedereen, dus elke willekeurige burger. Net hetzelfde als dat de collecte aan de deur staat, alleen komt de kerk, over het algemeen, hiervoor niet aan je deur.
Vaak is een kerk een bepaald punt in een gemeenschap die redelijk centraal staat. Het verloederen van zo'n punt staat dan niet mooi natuurlijk, daarom vragen ze aan de burgers om hulp, om hun omgeving mooi te houden.
Het is ook nog is zo dat de kerkelijke gemeenschappen het tegenwoordig niet zo breed meer hebben, er komt niet zoveel geld binnen van de leden zelf om grote renovaties van te kunnen betalen. En dan is het zoeken naar alternatieven om te zorgen dat het gebouw niet in onherstelbare staat terecht komt.
Donaties kunnen ook nog eens veel verschillende vormen hebben, garageverkoop, geld donatie, rommelmarkt, etenswarenkraam op jaarmarkten, boekjes over de kerk etc. etc. etc.

Het Vaticaan heeft wellicht geld zat, maar als je een kerk met een ander geloof hebt dan die het Vaticaan erop na houdt dan zul je van hen geen geld krijgen hoor! :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ zeker niet.
Bij ons in de kerk wordt elke maand een extra collecte gehouden voor het bouwfonds. Dat is ook voor het onderhoud aan het kerkgebouw enzo.

Als er grotere bedragen nodig zijn dan wordt er een fancy fair gehouden of een klusjesdag op zaterdag (auto laten wassen voor en paar euro ofzo).