Wit blok op boomstam in bos. Wat zou dat kunnen zijn?

In het Reichswald, midden in het bos, niet in de buurt van een pad, ontdekte ik een afgezaagde boomstam, zo'n kleine 2 meter hoog met daarbovenop een vierkant wit blok van ca 15 cm in het vierkant. Tussen het blok en de stam was een kleiachtig laagje aangebracht.
Tussen de wortels van de boomstam was veel zand verwijderd en rondom was de bodem met een diameter van zo'n 3 à 4 meter ontdaan van alle blad.
Enkele tientallen meters verderop stond een hoogzit, maar van daaruit kon je de boomstam niet zien, omdat er een aantal dikke bomen het zicht erop belemmerden.
Weet iemand wat de bedoeling van zoiets is?
(Ik zal proberen een foto toe te voegen, maar dat wilde een vorige keer niet lukken)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Liksteen voor het wild. Planteneters krijgen veel kalium binnen via hun voeding maar weinig natrium en magnesium. Voor koeien is magnesium belangrijk bij gebrek ontstaat kopziekte. Mogelijk zit er ook wat jodium in. De bron noemt de meest voorkomende stoffen in dat soort stenen en is vrij kritisch over het gebruik ervan.

Toegevoegd na 3 minuten:
De rest van de constructie zodat alleen herten erbij kunnen. De klei om de hoefafdrukken zodat ze ook weten welke herten langs zijn gekomen wanner ze niet observeren vanuit de hoogzit.