Hoe gaat men in culturen waar een andere kalender gebruikt wordt (joodse kal. bijv.) om met het invoeren van geboorte data op (intern.) websites?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien is het antwoord wel simpel. Je zult je dan moeten aanpassen aan de mondiale gebruiken. Ik heb bij registratie nog nooit een website gezien, waar ik de mogelijkheid had, om mijn geboortedatum volgens een andere kalender in te voeren.

Internet, en de hele technologie daar omheen, is een soort wereldwijde gemeenschap, en zodra je daar aan deel gaat nemen, zul je je aan moeten passen aan de heersende gebruiken. Dat geldt ook voor maten en gewichten. Voor de grootte van monitoren leveren wij ook onze cm in, en we praten alleen nog maar over inch. We leveren zelfs iets van onze taal in (browser, printer, pixel, speakers etc.)

Bijna alle joden gebruiken onze kalender, omdat (internationale) communicatie anders niet mogelijk is, of heel verwarrend werkt. En als men uit principiele overwegingen vast wil houden aan de eigen kalender, dan zijn dat meestal mensen die ook niets met internet te maken willen hebben.

Maar als je toch je computer de joodse kalender wilt laten aangeven is dat wel mogelijk:
http://www.kaluach.net/welcome.php?useroffset=-120

Kijk ook even naar de laatste regel op de site:
"© 5762-5767 (2002-2007 CE) Abu Mami, All rights reserved."
De eigenaar van de site geeft hiermee precies aan, waar het om gaat, en beantwoordt eigenlijk meteen je vraag. Die joodse kalender is heel belangrijk, maar tussen haakjes staan toch de "gewone" jaartallen, omdat goede communicatie ook belangrijk is.

Je kunt je daar ook registreren, maar jammergenoeg wordt mijn geboortedatum niet gevraagd. ;-)