Zijn er minder (grote) idealistische bewegingen (in Nederland) in vergelijking met de jaren 60,70 en 80?

Hiermee bedoel ik groeperingen e.d die tegen geweld, dierenleed, milieuvervuiling, hebzucht, en honger in de wereld etc zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje

Het beste antwoord

Vooral in de jaren 60 en 70 was er sprake van een grote politieke betrokkenheid en idealisme. Vanaf de jaren 80 is dat minder geworden, omdat we wat individualistischer zijn geworden. We demonstreren niet meer tegen kruisraketten, de scherpe kantjes van het feminisme zijn eraf, over een basisinkomen voor iedereen hoor je niemand meer, en rode boekjes van Mao lezen we ook niet meer.

Toch kun je m.i. niet stellen dat er minder idealistische bewegingen zijn, maar dat ze anders functioneren. Het zijn meer no-nonsense bewegingen geworden, en vooral met minder zweverige idealen. De politiek heeft ook veel overgenomen, denk aan de Dierenpartij en de subsidie die milieubewegingen nu krijgen van de overheid. De idealistische bewegingen zijn vaak ingebed in de huidige maatschappij.

Tijden en inzichten veranderen en sommige idealen zijn ook een beetje werkelijkheid geworden. Denk aan emancipatie, bij verspilling b.v. aan glasbakken en kringloopwinkels, en luchtvervuiling die door strenge wetgeving een stuk minder is geworden, maar ook een grote omslag in denken. Dat GroenLinks nu een missie steunt in Afghanistan is veelzeggend. Zelfs de NAVO mag tegenwoordig, en dat had je in de jaren 70 niet moeten zeggen, want dan was je een afvallige. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon moeilijk een keuze maken tussen de 2 geweldige antwoorden maar heb voor deze gekozen want Mesher was net even eerder maar beide thanks!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij zijn er meer idealistische bewegingen dan toen maar zijn er minder uitschieters dan toen waardoor het er op lijkt dat er minder zijn.

Let maar eens extra op dan merk je vanzelf dat wij daar heel makkelijk over kijken omdat we om de haverklap met alweer een andere campagne van alweer een andere idealistische beweging worden geconfronteerd. Er is een soort gewenning ontstaan waardoor we het vaak niet meer opmerken dat we net informatie van een behoorlijk grote idealistische beweging kregen voorgeschoteld.

Idealistische bewegingen krijgen minder frequent aandacht in de media omdat hun nieuwswaarde gedaald is.
Idealistische bewegingen waren een soort sensatie in de jaren 60, 70 en 80 en dat verkocht goed in de media. En sensatie verkoopt, gewenning niet.
Met andere woorden, er is een verzadigingsgevoel
opgetreden bij de lezer of kijker en dat deed de omzet dalen. Idealistische bewegingen moeten het steeds meer hebben van internet en zoals je zelf wellicht reeds heb opgemerkt is ook daar een soort gewenning opgetreden omdat er bij wijze van spreken elke minuut wel een idealistische beweging onze aandacht wil trekken.

Groetjes en een fijne idealistische avond nog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi ook bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Nu je het zegt is dat idd zo, alleen valt het minder op en gaat het ook anders dan toen.
Gek, eigenlijk nooit zo bij stil gestaan. Wens je ook een fijne avond toe en idealistisch:-)