Waarom wordt er in het nieuws altijd gesproken van een '' marokkaanse man''?

ik bedoel waarom zeggen ze niet gewoon het was een man? Het wordt ook niet genoemd als het een vlaamse man is..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat het gaat om een uiterlijke beschrijving.
Marokkaanse mensen hebben over het algemeen karakteristieke uiterlijke trekken.
Ik kan je zó een uiterlijke beschrijving geven van een Marokkaanse man, kan jij dat ook van een Vlaamse man?

In het nieuws zijn ze te lui om de uiterlijke kenmerken te omschrijven zoals "zwart haar, getint, over het algemeen enig accent "
enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik snap niet waarom het genoemd moet worden..als hij in volendam woont is het een volendammer, waarom moet dan genoemd worden dat hij van marokkaanse afkomst is, ik bedoel..nou en?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ook niet logisch om het zo te doen. Helaas draait de wereld van het nieuws nou eenmaal niet om logica en meer om kijkcijfers.
Het nieuws is maatschappelijk gezien niet objectief, ze versterken vaak het idee "I told you so", het stereotype beeld van, in dit geval, Marokkanen. Mensen willen over het algemeen een beeld vormen in hun hoofd over wat er gebeurd is, en als ze dat beeld niet kunnen vormen door middel van een directe afbeelding van de persoon waarover het nieuwsartikel gaat, dan wordt er een omschrijving gegeven.

Andere antwoorden (7)

Als het een Vlaamse man zou zijn geweest, wordt er meestal gezegd dat het om een Belgische man gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vaak hoor je in een beschrijving 'een inwoner van....', wat jij waarschijnlijk bedoeld is 'een man van Marokkaanse afkomst', dit staat gelijk met de 1ste beschrijving omdat je niet kunt stellen dat de man (nog) in Marokko woont.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik snap niet waarom het genoemd moet worden..als hij in volendam woont is het een volendammer, waarom moet dan genoemd worden dat hij van marokkaanse afkomst is, ik bedoel..nou en?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
daarvoor zou je bij de media moeten zijn, die willen zoveel mogelijk 'informatie' geven, de naam van de persoon mag echter niet. Hoevaak lees je geen Amsterdammer, Hagenaar of Rotterdammer?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja maar . dan wordt er toch nog ff achter gezegd ''van marokkaanse afkomst''....
Schijnbaar moet er altijd onderscheid gemaakt worden tussen mensen. Dit is in Nederland er erg moeilijk uit te krijgen en dat we allemaal MENSEN zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens, een man van Belgische komaf, 2 Schotten die opgepakt zijn na de wedstrijd, Een Colombiaanse man die met drugs is opgepakt. Dit zijn toch nieuwsberichten die recent zijn.

Misschien dat we de Marokkaanse man vaker horen, omdat we meer mensen van Marokkaanse komaf in Nederland hebben. Het is echter niet zo dat we andere afkomsten niet op het nieuws horen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik snap niet waarom het genoemd moet worden..als hij in volendam woont is het een volendammer, waarom moet dan genoemd worden dat hij van marokkaanse afkomst is, ik bedoel..nou en?
Je stelde deze vraag al eerder, maar dan iets anders verwoord. Het antwoord blijft hetzelfde: Het zou misschien net zo goed: een man uit Utrecht kunnen zijn.
Ik ben het wel met je eens dat die toevoeging niet echt ter zake doet en de beeldvorming over bepaalde groepen mensen beïnvloed. Maar het is ook het schetsen van een zo'n compleet mogelijk plaatje, zonder een naam te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou je dan nog 'man' zeggen als het ook met 'mens' kan? Het klinkt erg flauw, maar gaat wel volgens dezelfde redenering die jij nu gebruikt. Men wil graag informatie geven en als specifieke informatie gebruikt kan worden, zal men dat ook snel doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahahaha, fok!
"Marokkaanse" maakt het nieuws interessanter.

Het kan echter niet!

Als deze man een Nederlands paspoort heeft moet het een Nederlandse man genoemd worden. Als mijn ouders uit bijv. Zwitserland komen en ik heb een NL paspoort, wordt er ook niet gesproken over een Zwitserse man.

Als de man een Marokkaanse nationaliteit heeft kan het wel. Dan is het hetzelfde als een Schotse man. Hoewel, dit is eigenlijk een Brit! :-)