Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie verzet de kerkklokken bij wisseling naar zomer- of wintertijd?

De meeste kerkklokken lijken me vrij ingewikkeld te verzetten. Wie doet dat eigenlijk? En hoe moet je eigenlijk een kerkklok verzetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je vraagt naar de kerkklokken, maar ik ga er even van uit dat je de uurwerken bedoelt van een klokkentoren.

Er zijn drie mogelijkheden:
- Er hangt een kleinere klok in de sacristie of een andere ruimte bij de kerk die in directe verbinding staat met de uurwerken van de klokkentoren.
- Er is een geautomatiseerd aansturingssysteem dat ofwel automatisch de zomer- en wintertijd verandert ofwel handmatig bijgesteld moet worden.
- In de klokkentoren zit een vrij eenvoudige constructie die de uurwerken aanstuurt. Deze kun je los schroeven en de uurwerken kun je met een simpele vingerbeweging losschroeven en verdraaien. Dit gebeurt eigenlijk alleen als de uurwerken onjuist staan door bijvoorbeeld de wind.

Als je de klokken bedoeld, het volgende:

Klokken worden normaliter geautomatiseerd aangestuurd. Deze besturing is meestal in de sacristie of een andere ruimte bij de kerk terug te vinden.

Een aantal jaar geleden werd de tijd waarop de wintertijd ingaat verschoven om eenheid in de Europese Unie te krijgen. Ik kan me herinneren van de kerk in mijn woonplaats dat de koster lang bezig is geweest met de instellingen te veranderen dat de wintertijd later in zou gaan.

Klokken kunnen ook handmatig geluid worden. Dan lijkt het me logisch, dan ligt het aan degene die de knop bedient om het luiden te starten of aan het touw trekt.

De klokken en het uurwerk staan overigens dus in principe niet met elkaar in verbinding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zal de koster wezen en een kerkklok is vrij eenvoudig te verzetten bij de klok is een draaikolom en die kan je met de hand draaien.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en aan het einde van de zomertijd misschien een uurtje stil laten staan ?
ronron1212
12 jaar geleden
De andere kant opdraaien
Niemand. De klokken lopen op atoomtijd dat via een zender of satellieten wordt opgevangen. Ze zetten zichzelf gelijk. Ook klokkenluiden gebeurt volautomatisch op die manier. Zie bron.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Het voorgaande antwoord is zeer compleet. Toch een kleine aanvulling: Wie is eindverantwoordelijk voor deze zaak? dat is bij vrijwel alle oude kerktorens de gemeente. Sinds Napoleon zijn de torens overgegaan naar de gemeente i.v.m. defensie-overwegingen (militair belangrijke uitkijkpunten). De jongere torens horen bij de kerk, dus is de kerkenraad verantwoordelijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding