hoe zit het met vlaggen uit het buitenland die hier in Nederland aan de gevels hangen,mogen die ook dag en nacht hangen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik vraag dit omdat in een reportage vanuit Rotterdam ik zoveel buitenlandse vlaggen zag hangen bij winkels.Of dat van bevriende landen zijn weet ik niet.Zijn die dan meer bevoorrecht als een Nederlandse vlag vroeg ik me ook af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Hoe bedoel je "meer bevoorrecht"?
De Nederlandse vlag is het belangrijkste in Nederland.

Maar terug te komen op je vraag. Ook voor vlaggen uit andere landen geld: Deze mogen niet tussen zonsondergang en zonsopgang gehesen worden of blijven hangen. Míts deze zodanig belicht worden dat de kleuren goed zichtbaar zijn.

N.B. Wanneer er gevlagd word met twee vlaggen is de ereplaats rechts (wanneer je met je rug naar de vlaggen staat). Deze is dus voor de Nederlandse vlag.
Wanneer de Nederlandse vlag samen met de provinciale en de gemeentelijke vlag word gevlagd veranderd deze volgorde. De Nederlandse vlag staat dan in het midden. De provinciale recht en de gemeentelijke links (weer met je rug naar de vlaggen). Tenzij het om een gemeentelijke aangelegenheid gaat dan staat de gemeentelijke rechts en de provinciale links.
Wanneer er word gevlagd met meerde vlaggen van naties gaan deze volgens de regel op alfabetische volgorden van de Franse taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat mag, want buitenlandse vlaggen hoeven zich toch niet aan de Nederlandse wet te houden... Dat zou toch te zot zijn voor woorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het de vlaggen betreft van bevriende naties moeten ze naar binnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Visser;

Het is een goed gebruik om een vlag te hijsen na zonsopkomst en weer te strijken voor sondsondergang. Omdat het een vorm van beleefdheid is doe je dat in principe met elke vlag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn het geen reclame vlaggen? Die mogen nl dag en nacht blijven hangen! Heeft Nederland dan ook landen,waarmee ze in oorlog zijn? En hangen ze toch van die landen de vlaggen uit? Wat zijn we toch een sympathiek volkje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat zou ik niet doen. Als je respect hebt voor je eigen vlag denk ik dat je de vlag van een ander land met hetzelfde respect moet behandelen. Jij wilt toch ook behandeld worden zoals jij een ander zou behandelen? Met respect voor elkaar en elkaars vlag zou de wereld om ons heen een stuk gezelliger uitzien. En respect krijg je terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moeten die ook naar binnen gehaald worden, net als de nederlandse vlag. Maar ja, wat wil je d'r aan doen, politie bellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is iets heel simpels aan te doen: bel degene die die vlag heeft hangen of stop een briefje in de bus. Daar heb je de politie niet voor nodig.