Omdat de pers moet kunnen schrijven waar het op staat en daarin niet beperkt mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we leven in een democratie. Een democratie laat het volk kiezen voor een bepaalde regering, maar dat moeten ze dan wel doen op basis van zo eerlijk mogelijke informatie.

Dat is juist het grote nadeel in een dictatuur, je hoort alleen als burger wat de dictator wil laten weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pers controleert de overheid en beschrijft de maatschappij. Door een maatschappijkritische houding helpt de pers de vrijheid en democratie in stand te houden.
Door misstanden aan de kaak te stellen en kritisch te blijven tov de maatschappij blijft de gewone mens op de hoogte en alert.

Echter: de strijd om de primeur kan voor hetzes zorgen, en onzorgvuldige berichtgeving kan tot paniek leiden. Persvrijheid is echt heel belangrijk maar zorgvuldigheid staat voorop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de persvrijheid niet beperkt mag worden, dat weet ik niet... Maar het is een fabeltje dat het niet beperkt wordt...

De pers heeft zoveel restricties ten opzicht van het koninklijk huis bijvoorbeeld, mag dat dan niet beperkt worden?...

En wij weten niet wat de beperkingen zijn, er worden zo vaak civiel-rechterlijk zaken aangespannen ten aanzien van perspublicaties, beelden en roddels... Story, Weekend en andere roddelbladen spinnen er garen bij...

Democratie wil nog niet zeggen dat de pers alles mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een noodzakelijke voorwaarde voor democratie is vrijheid van meningsuiting. Daarom is de First amendement in de Amerikaanse grondwet zo van belang. Zie onderstaande video (in het Engels)

http://video.google.com/videoplay?docid=6379618149058958603
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persvrijheid mag worden beperkt, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Persvrijheid valt onder vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting is een belangrijk recht dat in deze tijd hoog gewaardeerd wordt. Het kan wel beperkt worden onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld rechten of goede naam van anderen en het belang van de nationale veiligheid of bescherming van openbare orde, volksgezondheid of goede zeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Djellee;

Er zjn genoeg situaties te bedenken waarbij de persvrijheid onder strikte voorwaarden voor enige tijd beperkt mag worden. Als mensen bijvoorbeeld door publicatie van bepaalde feiten direct in hun bestaan worden bedreigd is het een kwestie van beschaving dat die gegevens niet bekend worden gemaakt. Als dat niet gebeurt kan het nodig zijn dat justitie hierop ingrijpt.