Wat is het profiel van een onguur type?

De laatste tijd is de mensheid opgeschrikt door vertrouwde personen die zich ontpopten als beesten en die er uit zagen als mensen zoals wij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerlijk gezegd begrijp ik de vraag niet goed. En als het kan wil je misschien de toelichting ook wat nader preciseren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las net een vraag van een GV,er , wat die persoon
moet doen als ze op een donker pad onguur uitziende
types tegen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom deze prangende vraag, hoe ziet een onguur type er uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was dat een ongewassen, riekend persoon die schichtig om zich heen keek om te kijken of hij gezien werd.
En hij deed zijn lange regenjas plotseling open nu en dan,
vooral op verlaten paadjes en in steegjes met net voldoende licht. Dan siste hij iets onduidelijks tussen net niet opeengeklemde lippen door.
Maar heden ten dage kan het een knappe jonge god zijn met of zonder dranklucht om zich heen. Kortom, ik weet het niet.

Het beste antwoord

Je geeft in je vraag het antwoord al: de onguurste types zien er vaak heel gewoon uit. (En mensen die er 'eng' uitzien kunnen juist heel lief en aardig zijn.) Was het maar zo simpel dat je aan iemands uiterlijk kan zien wat voor type het is (alhoewel...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor misdadigers valt er geen profiel op te stellen vrees ik.
Het idee hebben we wel vaak omdat we tegen beter weten in menen over een goede intuïtie op dat gebied te beschikken. Het wordt nog gevoed door de ideeën van Lombroso die door de wetenschap al meer dan een eeuw zijn verlaten maar door de filmindustrie nog altijd dankbaar worden gebruikt. Het is altijd vertrouwd en prettig als je in de film de boef er meteen weet uit te pikken.
Helaas in de echte wereld ziet de boef er uit als die vriendelijke buurman die zijn tuintje zo netjes bijhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de 'normaal uitziende' mensen uit je straat niet meerekent, denk ik bij een onguur type aan :

-Onverzorgd
-Op rare (verlaten) plaatsen op rare uren
-Ruig gekleed
-Stiekem (alsof ze willen iets willen verbergen)
-Tattoos en piercings
-Dronken of onder de invloed van drugs.
-Een gemene gelaatsuitdrukking

Ik wil hiermee niet iedereen over dezelfde kam scheren, want een leuke dronkaard met tattoos en piercings kan een geweldige kerel zijn.

Het zijn de gewoon eerste kenmerken die in mijn hoofd opkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja, als je ze zo makkelijk kon herkennen was het simpel hè.
Iemand die echt kwade bedoelingen heeft heeft er baat bij er zo gewoon mogelijk uit te zien. Als een eng ogend iemand je aanspreekt, ben je al weg voor ie 2 woorden heeft gezegd. Als een sympathiek, rustig ogend iemand je aanspreekt, ben je meestal wel bereid even te luisteren: wil ie de weg weten? Is er iets anders?
Dus echte ongure types zien er meestal niet onguur uit.
Wat wel kan, is dat iemand tot 'onguur' type wordt uitgeroepen omdat ie op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats is. De categorie 'politie houdt iemand aan die met een zaklamp die heel af en toe heel kort aangaat ergens achter bij een sloot in een park gebukt rondscharrelt' - en dat zijn dan mensen op zoek naar bepaalde dieren of zo.
Maar ja, ik hoorde vandaag een verhaal van iemand op weg naar haar weg, vroeg in de ochtend, komt langs een plein waar 3 jongens op een bankje zitten, en ze trappen die vrouw volledig in elkaar (nee, geen roof, gewoon rammen maar). Dat zijn nou ongure types. Maar dat zie je er niet direct aan af als ze gewoon op een bankje zitten. Was het maar waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nét teveel indrukt leggen op hetgeen er nodig is om te bereiken wat deze persoon in zijn gedachten heeft.