Is het strafbaar om iemand die (zwaar)gewond is, niet te helpen?

Als je, maakt niet uit waar, iemand ziet die (zwaar)gewond is (op welke locatie dan ook) en je loopt (of wat je dan ook doet op dat moment) er "gewoon" langs terwijl je die persoon gewoon gezien hebt en weet dat je er wat aan moet kunnen doen en je doet werkelijk helemaal niets, ben je dan strafbaar?

Toegevoegd na 1 minuut:
Op welke grond is het strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is in elk geval niet netjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is strafbaar, en al helemaal als je in bezit bent van een EHBO diploma. Weglopen en niet helpen is strafbaar, dit is mij tenminste met het behalen verteld. Hoe het precies zit weet ik niet.. dus vandaar maar even als reactie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat erg strafbaar als je erop betrapt wordt, maar ik weet het niet zeker. Daarom als reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De straf van het eeuwige gewicht van je geweten op je schouders voor de rest van je leven zou al moeten volstaan, maar voor de mensen die zelfs daar niet gevoelig voor zijn hebben onze wetgevers e.e.a. toch maar even vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag. Ik weet dat je iemand niet in hulpeloze toestand mag achterlaten, maar heb ook eens gehoord dat je strafbaar bent als je verkeerd helpt. (en de petsoon houdt er letsel aan over en sterft). Of is dat dan alleen als je ehbo diploma hebt?
Goeie vraag bigmomma.

Het beste antwoord

JA. Lees maar even de uitleg. Hulpplicht verzaakt
Als burger kun je worden veroordeeld op basis van twee artikelen uit het Wetboek van Strafrecht (zie kader Wetten). Als je iemand voor wie je verantwoordelijk bent opzettelijk in een hulpeloze toestand brengt of laat, kun je tot twee jaar celstraf krijgen of een geldboete. Ben je ervan getuige dat iemand in levensgevaar verkeert, help je niet en gaat deze persoon vervolgens dood, dan kun je worden veroordeeld tot drie maanden celstraf of een geldboete. Als arts kun je ook nog worden beoordeeld op basis van de Wet BIG (Beroepen Individuele Gezondheidszorg). Dit gebeurt via de tuchtrechter, die beoordeelt of je als arts hebt gehandeld zoals mag worden verwacht van een gemiddeld bekwame arts. De maatregelen die de tuchtrechter kan treffen, variëren van een waarschuwing tot doorhaling van de inschrijving als arts in het register. Zo’n procedure overkwam een arts die doorreed na ooggetuige te zijn geweest van een ongeluk (zie kader Tuchtrechtuitspraken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb afgelopen winter een re-animatie cursus gevolgd. De docent zei, dat je nooit verplicht bent om een reanimatie toe te passen, ook al kom je als eerste bij een patient aan! Ik zei dat ik dat een belachelijk en vooral immoreel standpunt vond. Maar toch schijnt het NIET verplichte een gangbaar beginsel te zijn.

Uiteraard ligt het heel anders bij artsen en andere BIGgers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het juist heel GOED dat je niet verplicht bent om te reanimeren! Maar dat wil niet zeggen dat je niet verplicht bent om IETS te doen!
Ja, dat is strafbaar.
Afgezien daarvan is het onmenselijk en zeer immoreel.
Ik heb mijn leven te danken aan mensen die wel hielpen EN kundig waren.
Ook zelf zal ik in nood ingrijpen als dat adequaat is.
Dat is meerdere malen gebeurd.
Het banale is dat de kans dat iemand in nood geholpen wordt als er MEER mensen aanwezig zijn, "suspectors behaviour".
Mel legt dan bij de ander de verantwoording om in te grijpen en zo gebeurt het dat mensen verdrinken terwijl er tientallen omheen staan, wachtend op actie van een ander.
De strafbaarheid zal hem liggen in verwaarlozing van je zorgplicht.
Ik denk echter dat het grotere probleem zal zijn dat je de persoon die je in de spiegel ziet walging bij je opwekt.
En met die persoon zit je in een lichaam.....