waarom heten mensen die van buitenaf naar nederland komen allochtonen en nederlanders die naar het buitlenland gaan ''Expats''?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

allochtoon komt van de Griekse woorden allos en chtonos, die ander en land betekenen. Een allochtoon is dus iemand van een ander land.

expat komt van het latijnse ex en patria, dat uit en moederland betekent. Iemand die zijn moederland dus verlaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"What's in a name" Je kunt ze ook immigrantengezin en emigranten noemen.
Je moet op de één of andere manier het verschil aanduiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja maar je hoort nooit een nederlander zeggen bij opsporing verzocht ''ja het was die kut-expat'' XD...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet waarom ik immigrantengezin schreef. Ik bedoel: immigranten.
Het zal wel iets met de spellingscontrole te maken hebben. Sorry.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, omdat je binnen Nederland weer andere termen bezigt. Schelden doen ze wel als ze boos zijn, maar schelden is onmacht.
Een expat is die voor zijn werk tijdelijk in het buitenland woont.

iemand die in het buitenland gaat wonen en een Emigrant. Emigratie is de actie waarbij mensen hun geboorteland verlaten om zich in het buitenland te vestigen.

allochtoon /autochtoon is een term om aan te geven of iemand van oorsprong uit de regio komt of niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanuit Nederland beschouwd, zijn alle mensen die hier niet oorspronkelijk vandaan komen Allochtoon. De nederlanders die emigreren, zijn dus voor het land waar zij terechtkomen ook Allochtoon. Vanuit Nederland beschouwd, zijn zij echter nog steeds Autochtoon, maar omdat ze hier wel weg zijn, moest daar weer een andere term voor bedacht worden. De term Expat betekent, dat die persoon zich niet meer in het vaderland bevindt. Deze term is dus niet alleen op nederlanders toepasselijk, maar kan dus ook gebruikt worden voor in Nederland wonende Allochtonen.
Jouw vraag vergelijkt dus een beetje appels met peren. Beide termen vallen wel in de categorie 'fruit', maar hebben toch ieder een iets andere achtergrond, of zoiets.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een expatriate of afgekort expat is iemand die tijdelijk of permanent in een land verblijft met een andere cultuur dan die waarmee hij is opgegroeid. Expatriate cultuur, zoals die van de Britten in India, of Nederlanders in verscheidene landen kan vaak gaan verschillen van die van het land van herkomst. Dit komt omdat de expatriate vaak vasthoudt aan oude normen en waarden uit zijn thuisland, terwijl die in zijn land van herkomst veranderen.

Bij terugkeer in hun eigen land voelen expatriates vaak dat het hun land niet meer is, omdat er veel veranderd is en men de grip hiermee verloren is. Dit leidt bij veel expatriates vaak tot een gevoel van ontheemding. Aan de ene kant kan men zich overal vestigen en aan de plaatselijke cultuur aanpassen.

De scheidingslijn tussen expatriate en een immigrant is vaag. Immigranten gaan ergens naartoe om zich permanent te vestigen terwijl de expatriate zichzelf ziet als een tijdelijke bewoner van een vreemd land en ook als zodanig beschouwd wordt.
De term wordt meestal gebruikt in verband met westerlingen die in niet westerse landen leven, maar kan ook slaan op mensen met een andere culturele achtergrond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Expat, ik ben het mijn hele leven geweest, emigreert niet naar een ander land. Hij gaat daar heen om te werken en te wonen met zijn eigen waarden, normen en cultuur. Nederlanders die naar Frankrijk verplekken zullen over het algemeen hun cultaar achterlaten en zich voegen in de Franse samenleving (zijn dan daar alloctonen); Nederlanders die naar Singapore gaan om te werken behouden alles, zij vieren zelfs daar koninginnedag.