Stel er is een zeer ernstig ongeluk met de kerncentrale in Borselen, wat doe je?

Bij een matige zuidwestenwind raakt een groot deel van nederland besmet met radioactiviteit, je kan nog weg, je kan ook blijven, wat doe je?

Toegevoegd na 6 minuten:
Bedenk wel dat binnen een kwartier alle verkeer vast staat .!!!!!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Uit veel antwoorden blijkt nu wel dat veel mensen totaal niet weten wat te doen, vluchten is geen enkele optie, omdat al die vluchters vast komen te zitten in het verkeer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brr.. een van mijn grootse angsten :-( +1

Het beste antwoord

Als alles binnen een kwartier muurvast staat,dan wordt dat misschien moord en doodslag,dan kun je helemaal geen kant meer op,alleen te voet door de weilanden,en dan kom je ook niet ver,Nee dan zou ik blijven, thuis heb je eten en drinken voor een bepaalde tijd,en kun je alles nog proberen af te dichten,geen blijvende oplossing maar je probeert toch wat ,om te overleven,dat is de menselijke natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed doordacht antwoord!

Andere antwoorden (20)

Weg, kinderen in de auto en weg. Kunnen altijd nog weer terug, weg misschien niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer terug is twee keer 't zelfde woord naeen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dom van me, maar wat is naeen?
Voordat je het door hebt is het al te laat.
Maar evengoed is de enige logische stap: WEG

Maar dat is op meer plaatsen in NL zo hoeft niet perse Kernenergie te zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen redden aan, je moet het gewoon over je heen laten komen, letterlijk en figuurlijk...

Je kunt niet weg, want je moet toch weer terug komen... Dus dat lijkt een optie, maar dat is het niet...

Toegevoegd na 5 minuten:
Zeer ernstig ongeluk, dan is nederland net zo als in de Oekraïne nu, honderduizenden jaren ontoegankelijk voor menselijk leven, dus dan is het finito...

Maar wees niet bang, Borssele heeft niet zo veel te stralen en te gevaren hoor... Het is een kleintje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben meer bezorgd om het kernernergiepark in Doel, bij Antwerpen . Maar in de buurt van Rotterdam is de chemische en petroleum industrie heel veel gevaarlijker ...
ik stap op de fiets, en rijd in de richting waarin ik het snelst onder de wolk uit ben.. Tenzij dat ding te snel gaat, (geen idee hoe snel die lucht gaat), dan lijkt het me slimmer om ramen en deuren dicht te doen en gezellig samen met mijn liefje in bed te gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is een clips over gemaakt met Kate Bush(?)
Inderdaad, jullie en wij overleven wel, die sukkels die in de polder aan het vluchten zijn, lachen wij (idd stiekem) uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het woord sukkels kan beter stakkers zijn!
ik woon in de polder.
denk dat je beter kunt blijven... waait over met matige snelheid toch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou toch proberen weg te komen,ook als het druk zou wezen en alles vast zit,zou ik toch mijn leven proberen te redden. en zou het echt niet weten wat er zou gebeuren als je zou blijven maar lijk me wel gevaarlijk en schadelijk

Toegevoegd na 5 minuten:
maar als je in huis zou gaan zitten en alles proberen pot dicht te maken heeft het dan nog zin ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moest je niet onder je trap gaan zitten met een vochtige theedoek voor je gezicht?
Tenminste, dat herinner ik me van die voorlichtingsfilmpjes ;)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duck, and cover! http://www.youtube.com/watch?v=-2kdpAGDu8s
Ramen en deuren sluiten en radio aan. Warschijnlijk snel naar het winkelcentrum gasmaskers en water kopen en binnen blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Eddijst;

Bij de windrichting in je voorbeeld blijven we waar ik woon precies buiten schot, dus blijf ik lekker zitten. Als er toch nucleaire vervuiling dreigt kaap ik de ferry naar Enegeland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zit hier met 5 katten en geen vervoer, dus ik zou weinig keus hebben.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zielig +
Geïnspireerd door XiniX:

Net zoals andere grote rampen die kunnen gebeuren, en waar je hals over kop weg moet...
Hier zijn genoeg films over gemaakt.

Ik ga op mijn gevoel af. Dus ik kan het niet van te voren zeggen.
Er zijn 2 opties: Vluchten, op elk mogelijke sociale wijze.
Of me opmaken voor mijn volgend leven en in diepe meditatie gaan. Het leven bedanken voor wat het geweest is. Bedanken dat ik het heb mogen beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gevoelig antwoord+1
Ik zou dat kwartier gebruiken om alles waar water in kan te vullen met water, ramen dicht, luchtroosters dicht, radio aan!
Eten heb ik voor een paar dagen in huis.

Ik blijf dus gewoon thuis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vluchten kan niet meer
Ik zou niet weten waar naar toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schuilen kan nog wel,
heel dicht bij elkaar.
Hoe ver moet je gaan .... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik zou het ook niet weten.
Ramen dicht, deuren dicht en vooral niet vergeten, de afzuiger in je huis uit te zetten. Ook de schoorsteen sluiten. Die zuigt onderdruk in je huis, waardoor het mogelijk radioactief stof door de kieren naarbinnen komt.
Zo gevaarlijk is het overigens niet. Ze hebben de ramp van Tsjernobyl ook niet significant in de kankercijfers kunnen terugvinden. Algezien uiteraard bij het personeel in de centrale, die kregen geen kanker, maar gingen gewoon dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gasmasker opzetten. Ben je niet voorbereid ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten wat ik dan zou doen is natuurlijk onmogelijk.
Het is een panieksituatie. Het is ook sterk afhankelijk van waar ik me bevind, en waar m'n man en m'n dochter zijn.
Die zou ik dus eerst bellen (als er nog gebeld kan worden). Zo snel mogelijk (ergens) naar binnen.

Eerst weet je alleen dat er wat is, niet wat er is. Binnen de kortste keren ligt het telefoonverkeer en internet plat. Kortom paniek, snel naar huis. Ook al is het niet slim ik zou het erg moeilijk vinden niet naar huis te gaan (behalve als we met het gezin bij elkaar zijn).

Tegen de tijd dat je weet wat het nieuws er is, is vluchten waarschijnlijk al te laat. Zoveel mogelijk beschermen dan maar. En flink qi-gongen om er zo goed mogelijk af te komen.
We zullen zoveel mogelijk binnen blijven, met alles dicht.
Ook de kieren naar de kruipruimte dichten.
Veel water om te schoon te spoelen, van binnen en van buiten.

Ik heb lood, wellicht zou ik daarvan een beschermende ruimte maken. Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon alles goed dicht en op slot doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in Scheveningen vlakbij de haven. Ik zou dus met mijn huisgenoot op zijn brommer knallen naar de haven. Iemand zoeken met een speedboot en zeggen wat er aan de hand is en dat we naar Engeland moeten varen. Eenmaal daar zit ik lekker in de Engelse pub het nieuws te volgen en ga ik maar eens bellen welke mensen het nog meer hebben gered van mijn dierbaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een zeer goede vraag.Eigenlijk zouden er voor zulke gevallen scenario's moeten ingeoefend worden.Mensen met de trein vervoeren bijvoorbeeld, of met vliegtuigen.