Waarom ze bepaalde provincies hun eigen taal spreken, zoals fries, limburgs etc.. en hoe is dit onstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Limburgs is geen taal, dat is een dialect!
Fries is wel een echte taal, en bestaat al langer als de nederlandse taal..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fozziebear: Limburgs is al lang officieel erkend als taal. Net als het (Neder-)Saksisch. Mensen die dat toch als dialect blijven zien, hebben gewoon onvoldoende kennis van die talen en hun geschiedenis.

Antwoorden (5)

Limburgs is een zwaar dialect met een aantal woorden afgeleid van het duits maar het is geen andere taal.
Fries daarintegen wel. De romeinen hadden nederland bezet maar friesland niet. Zij hebben toen dus 'afgezonderd' gezeten en hebben een andere taal ontwikkeld die sterk is afgeleid van het deens. Hetzelfde is gebeurt met nederlanders in australie. Ze vormen een andere taal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Romeinen hebben Friesland ook bezet gehad hoor... Het Fries is overigens van een later tijdstip dan dat. Daarnaast is Limburgs niet een Nederlands (Neder-Frankisch) dialect, maar een Middel-Frankisch/Nederrijns dialect. Een dialect van een andere taal dus. En zo is het ook officieel erkend.
Vroeger sprak men in verschillende gebieden allemaal een eigen ' taal' alle een variant op het germaans.
Op een gegeven moment bleek het wel makkelijker om elkaar goed te kunnen volgen en kwam er een gezamenlijke taal, de vertaling van de Staten bijbel was hier een soort begin van.dit was rond 1600.
Iedereen leerde dus Nederlands, Duits, of Vlaams, maar de streektalen bleven toch, gedeeltelijk, bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke streek in Nederland heeft zijn eigen dialect. Om in Limburg te blijven, Limburgs is er in misschien we 50 verschillend dialecten. Als ik kijk van noord naar zuid en begin ergens bij het Venrays, dan krijg je het Horsters, het Venlo's het Tegelens, dat verandert weer naar het Reuvers dan het Roermonds en ga zo maar verder naar Maastricht.
Van streek naar streek verschillen ze niet veel, maar als je De verschillen neemt tussen bijv. het Venrays en het Maastrichts, dan zit er wel een groot verschil in. En deze verschillen heb je ook in Brabant en is Groningenen de rest van Nederland.
12 jaar geleden
Zo'n honderd jaar geleden (tot voor de eerste wereldoorlog) hadden 99% van de mensen in alleen contact met personen uit hun eigen stad of dorp.
Ze spaken onderling het dialect van die plaats.

Kinderen gingen een paar jaar naar school, leerden wat Nederlands, maar waren de kennis weer vlug kwijt omdat ze die taal in het dagelijkse leven niet spraken en ook niet nodig hadden.

(In Limburg spreek men nu nog met de politieagent, de dokter en de notaris het eigen dialect)

Pas bij de opkomst van de radio werden de mensen buiten de randstad meer geconfronteerd met het Nederlands.

Na de tweede wereldoorlog kwam die kennis in een stroomversnelling. Kinderen gingen langer naar school. De televisie deed zijn intrede en elke avond kregen de kijkers een drie uur Nederlandse les.

In het gebied buiten de randstad is in honderd jaar de kennis van Nederlands bij de mensen gestegen van 1% tot 99%
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, alleen nog het ontstaan verklaren:
Dialect of taal ontstaat dus omdat een taal "leeft". Taal verandert constant, en als dat op verschillende, van elkaar geïsoleerde plekken gebeurt, ontwikkelt het zich tot een aparte taal of dialect. Zo stamt onze taal, net als die van bijvoorbeeld de Duitsers, af van de oude Germaanse talen. Het Engels komt van de oude Germaanse talen van de Angelen en Saksen. Andere delen van Europa, meer zuidelijk gelegen stonden vroeger onder invloed van het Romeinse Rijk. De talen die daar nu gesproken worden noemen we Romaanse talen ( bijvoorbeeld Italiaans, Spaans
Dialecten zijn ontstaan in Nederland uit één grote Germaanse taal.
Door de bevolkingsgroei zijn er in de ontstane dorpen door de min of meer afzonderingen van elkaar, varianten van de germaanse taal ontstaan.
Door latere behoeften aan betere communicatie tussen de volkeren waarvan de talen nog veel op elkaar leken, is er een begin gemaakt met een algemene schrijftaal.
Een compromis tussen de dialecten van Holland, Brabant en Vlaanderen.
Van daaruit is de standaard nederland (ABN) ontstaan; de geschreven tekst voor heel Nederland.
Uit de dialecten (die er altijd zijn geweest), is onze standaard taal ontstaan.
Dialecten worden door sommigen als minderwaardig gezien. Niets is minder waar!
Er zijn dialecten die over meer woorden van hetzelfde bedoelde beschikken met hun eigen nuance. Ook rijker zijn aan klinkers.
Het Weerts als voorbeeld staat aan de top van de wereld met zijn 28 klinkers!
Hoe beschaafd is ons heilige ABN eigenlijk met zijn om de haverklap zogenaamde verbeteringen of vereenvoudigingen, die meer afbreuk doen aan het niveau en de kwaliteit, waarvan zuivere dialecten geen last van hebben.
Is dit ons ABN? Tuigdorp - Caviapolitie - Soggen - Planking - Vlees Hufter - Snikkelgoal - Lustbaby - Swaffelen etc. Nee... dit is OBN (onbeschaafd nederlands). Aan de verruwing van de taal herkent men de teloorgang van de beschaving.
Ik protesteer! Jij ook?