Ik wil zelfstandig worden, hoe doe ik dat? Steeds weer blijf ik om advies vragen, maar dat ben ik nu ontzettend zat geworden. Ik wil meer zelf doen.

Mensen beloven mij te helpen met dingen, die belofte komen ze niet na, waardoor ik het zelf uit moet zoeken, en dan blijkt dat ik het beste zelf moet doen. Daarom mijn vraag. Ik wil meer zelf doen, zonder dat ik in de problemen of zo kom, of stomme fouten maak. Maatschappelijk werker komt regelmatig bij me, maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel aan,maar de stap om alles alleen te doen, is misschien te groot.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het gaat over dingen tillen, die ik niet kan doen door beperkingen, wat kan ik het beste doen als ik met feestdagen alleen moet zijn, maar ook over administratie dingen waar ik later achterkom, dat ik het antwoord al weet, enz, situaties met mensen, collega's en familie die niet altijd goed bezig zijn enz, klusjes in huis zoals de huiskamer laten schilderen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik wil niet teveel afhankelijk zijn, maar niet teveel hooi op mijn vork.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Reddie
12 jaar geleden
Als mensen je niet helpen als je ze iets vraagt, dan moet je het toch wel zelf doen?
Voor wat voor dingen vraag je hulp?
Geld, een plank ophangen, je kind opvoeden, kleren kopen?
Geef wat meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk over alles gewoon heel goed na. bij twijfel ; nog een keer overdenken. en van evt fouten leer je alleen maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik pas de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak een duidelijk dag een weekprogramma !! evt samen met je maatschappelijk werkster. ook een kasboek met wat je moet betalen en wanneer. hoeveel geld er daarna overblijft en welke boodschapjes nog nodig hebt. tis ook helemaal niet erg om zo af en toe wat hulp te vragen,je leert er ook van. maak ook een voorzichtige plannig met dingen die op langere termijn nodig zijn bijv in het voorjaar moet ik een keertje mijn tuin of balkonnetje opruimen of een deur schilderen. als het toch moeilijk blijft zou je kunnen overwegen een keer bij de ggz te gaan praten. gewoon om te zien of je nog iets kan verbeteren of over je dagindeling. wens je veel geluk zo op je eigen benen!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dagindeling gaat prima, bedankt voor de tip maar ggz heb ik echt niet nodig.

Het beste antwoord

Je geeft aan zelfstandig te willen worden met daarbij de vraag hoe je dat moet doen.

Allereerst moet je dan stoppen met altijd om hulp te vragen, want het steeds vragen om steun duidt op onzekerheid.

Nochtans is het géén zwakheid als je van de deskundigheid van anderen gebruik maakt. Het tegendeel is zelfs een feit..

Ik denk dat je gewoon dingen moet DOEN..zonder je af te vragen of je al dan niet bezig bent een (grote) fout te begaan.

De fouten die je maakt behoeven ook niet negatief voor je te zijn..je kunt daar immers van leren.

Heb dus geen angst maar durf gerust een gigantische blunder te maken bij de dingen die je wel denkt te kunnen..

Als dat niet lukt..dan weet je dat je dàt in elk geval de volgende keer niet zelf moet doen.

Voor de dingen die jij zegt echt niet zelf te kunnen zul je helaas afhankelijk van anderen moeten blijven...maar je ontdekt zelf wel de klusjes die je (nog) wèl zelf kunt doen.

Je alleen kunnen vermaken gedurende de feestdagen is mogelijk een kwestie van je eigen instelling en/of hobby's.

Ga daarom na wat je graag doet, wilt of ziet en stel je tevoren een programma op.

En wellicht is het ook een goed idee één of meer mensen uit te nodigen voor de feestdagen..want er zullen zonder enige twijfel meer mensen zijn die gedurende die dagen alleen zijn.

Ik vind het overigens heel verstandig dat je niet teveel hooi op je vork wilt nemen, vandaar dat je mij een dikke plus voor deze vraag krijgt.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doe de dingen die je kunt. Neem niet te veel hooi op je vork want dat resulteert in falen en dat remt je ontwikkeling & zelfvertrouwen.
Door de dingen zelf te doen die ook daadwerkelijk kunt, laat je jezelf en je omgeving zien dat je een gezond inschatting vermogen hebt. Dat is nog belangrijker dan 'alles' kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed, je krijgt een plusje, je bedoeld door dingen te doen, leer ik pas van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat ie dat wel bedoeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door allereerst te leren inschatten wat je kunt en wat je beter samen kunt doen. Dan door de dingen die je kunt steeds een beetje uit te breiden.
Stap voor stap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef jou een plusje gewoon omdat je zo hard gaat de laatste tijd :)
'Als je niets van anderen verwacht, kun je ook niet teleurgesteld worden'.

Probeer dat in je achterhoofd te houden, dat scheelt een hoop ergernis. Vaak zeggen mensen dingen als: ik kom je wel een keer helpen, maar dat werkt niet.
Maak concrete afspraken, dag en tijdstip. Zeg dat je op ze rekent.

Op Internet kun je klusjesmannen inhuren (workspot.nl bijv)
en je krijgt daarbij een prijsopgave.
Sommige dorpen of steden hebben een soort uitwisselingscentrale, jij kunt goed taarten bakken? Daarvoor krijg je punten en voor die punten kun je een schilder laten komen.

Ga eens naar aktiviteiten in de buurt. Een bingo, sjoel- of dansavond, maakt niet uit, zolang er maar mensen zijn waardoor je sociale netwerk groter wordt.

Er worden wel eens etentjes georganiseerd voor alleenstaanden. Daar ontmoet je 'lotgenoten.' Maar je zou ook vrijwilligerswerk kunnen gaan doen (voor zover dat kan met je beperkingen)

Onderneem actie, kijk wat de mogelijkheden zijn en hopelijk heb je voor de feestdagen van 2012 een leuke bezigheid of leuk gezelschap.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sjoel, bingo dansavond?! Ik ben nog geen 30 jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat soort avonden worden vaak in buurthuizen gehouden en daar komt jong en oud. Je hoeft niet mee te doen met dat soort aktiviteiten, (is inderdaad niet echt iets voor een jongere) maar ga eens kijken wat er leeft. Misschien kun je helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had al iets gevonden dat goed bij me past;), maar goed antwoord
Uit je vraag krijg ik het idee dat het gaat om allerlei dingen door elkaar heen en dat het in jouw hoofd ook vrij chaotisch is. En dat daardoor ook makkelijk het idee kan ontstaan dat je te veel hooi op je vork neemt.

Kun je drie lijstjes maken:
- eentje van de dingen die je zelf kunt en waar je ook zeker van bent
-eentje van de dingen die je misschien wel zelf kunt maar waarvan je graag hebt dat er iemand meekijkt, omdat je er niet zeker van bent
-eentje voor de dingen die je echt niet zelf kunt?

Als je het niet zeker weet, komen dingen vanzelf op het tweede lijstje terecht.

Spreek met jezelf af, dat je voor de dingen op het eerste lijstje geen advies vraagt en het gewoon zelf DOET, voor het tweede lijstje iemand vraagt die het niet erg vindt om alleen maar toe te kijken en je het zelf uit te laten vissen, en dat je voor het derde lijstje mensen vraagt die het ook echt voor je willen doen.

Het is trouwens helemaal niet erg om eens iets fout te doen, daar leer je het meeste van. Dus ook als de dingen op lijstje 1 niet meteen een succes worden, moet je niet bij de pakken neer gaan zitten. Je kunt altijd nog advies vragen, of het nog een keer proberen. Zo leren mensen nou eenmaal. Kijk maar hoe een gemiddelde puber dat doet: door vaak z'n neus te stoten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfstandig worden en blijven met een beperking valt niet altijd mee, je moet echt willen en je er voor inzetten, ik weet niet wat jouw beperking is, dus daar kan ik niet op ingaan. Je kunt op het internet, dat is al een goede hulp, met een telefoon erbij kun je een hoop zelf, formulieren invullen is niet altijd makkelijk, maar met de telefoon in de ene hand en je formulier in de andere hand, kun je telefonisch geholpen worden, je belt naar de instantie die je nodig hebt, legt kort uit wat jouw beperking is en vraagt of ze je helpen, de mensen aan de andere kant van de lijn, worden ervoor betaald, of doen dat met liefde vrijwillig, dus die belast je daar niet mee.
Voor het sjouwen en kleine klusjes kun je vaak in je gemeente een klusservice bellen, die tegen een redelijk tarief de klus voor jouw klaren en zo zijn er nog meer oplossingen, die je helpen alles voor elkaar te krijgen, zonder dat je vrienden of familie hoeft lastig te vallen, dat geeft jouw al een onafhankelijker, dus zelfstandiger gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die klusservice ga ik naar kijken, dank je voor je tip!