Wat is het verschil tussen "geliquideerd" en "vermoord"?

In beide gevallen wordt iemand om het leven gebracht. Maar wanneer is iemand nou vermoord en wanneer is iemand nou geliquideerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een liquidatie is meestal een afrekening tussen criminelen, moord kan iedereen (bij wijze van spreken) doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de berichten van Theo van Gogh stond toendertijd ook dat hij geliquideerd was. Dit terwijl hij niet in het criminele circuit zat.
(Ik kwam toevallig op deze vraag omdat ik gisteren een stuk over de moord op Theo van Gogh had gelezen.)

Het beste antwoord

Een liquidatie betreft een bepaald soort moordaanslag waarbij iemand welbewust om criminele (een 'afrekening' in het criminele milieu of een niet-crimineel die doelbewust door criminelen wordt omgebracht) of om andere (bijvoorbeeld politieke of religieuze) redenen wordt vermoord.
Vaak (maar niet altijd) betreft het een of meer plotseling opduikende daders die iemand snel vermoorden, snel weer vertrekken en het slachtoffer achterlaten.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

liquideren is gepland.vermoorden niet altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Als de moord niet gepland is, en de dader niet de tijd heeft gehad om te besluiten de moord niet te plegen, maar in een opwelling gebeurt, heet het doodslag.
Moord is dus altijd gepland.
Volgens mij, weet ik niet zeker>
geliquideerd is wanneer het om bv een wraak actie gaat, en vermoord is zonder enige aanleiden... Is een gokje, weet het dus niet zeker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een liquidatie is een (criminele) afrekening. De persoon wordt vermoord omdat hij of zij iets gedaan heeft wat mensen uit de onderwereld slecht kunnen accepteren.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enige juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad..
Een liquidatie is altijd een " zakelijke" moord
vandaar ook het zakelijk woord liquidatie

De dader heeft zelf in de meeste gevallen geen direcht persoonlijk reden tot de daad maar meer groepscriminele motieven.
het is een georganiseerde moord vanuit een bepaalde groep
eigenlijk is het dus in de zin een groepsmoord.

Een "gewone" moord kan spontaan plaatsvinden
en is meer op persoonlijke motieven gebaseerd
wraak jaloezie lust etc
12 jaar geleden
Een liquidatie is inderdaad een afrekening (meestal binnen het criminele circuit)

Maar het kan ook een liquidatie zijn op bijv een politiek tegenstander of om geloofsovertuiging.

Meestal als er hier in nederland een liquidatie is gepleegd dan is het iets uit de criminele wereld, (bijv drugs of wapen -wereld) En wordt er meestal om bepaalde voorvallen zo'n tegenstander omgebracht dus "geliquideerd"

Vermoorden is iemand (meestal met een vorm van geweld) van het leven beroven en dit hoeft dan zelfs geen echte aanleiding te hebben. (bijv moord met of zonder voorbedachte rade)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een liquidatie is een moord(-aanslag) waarbij iemand, met voorbedachte rade, om criminele/religieuze of politieke reden wordt omgebracht. 2 punten hierbij:
-Niet te verwarren met een slachtoffer van terrorisme (wat vaak ook om politieke/religieuze reden is)
-Niet te verwarren met een al dan niet illegale executie, waarbij iemand van tevoren wordt gearresteerd.

Het is dus niet alleen in het criminele circuit (moord is altijd crimineel), maar kan bijvoorbeeld ook gaan om een eerwraak of het ombrengen van NSB'ers in de Tweede Wereldoorlog.
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.