Waarom gaat Nederland steeds meer en meer op Amerika lijken?

Zo zie en hoor je veel in de media. Maar ook in me naaste omgeving hoor en zie ik hoe men achteruit gaat. Ik zie het er van komen dat er de aankomende tijd zeer veel gezinnen zijn die op straat komen te leven.

Binnen een aantal jaren er ook een paar dagen een kamp komt waar mensen naar toe kunnen voor medische zorg, dit omdat zij dit niet kunnen bekostigen.

Moet het dan zover komen dat er meerdere gezinnen in 1 woning moeten gaan wonen om de kosten te kunnen bolwerken en "normaal" te kunnen leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nederland zal nooit op Amerika lijken. Maar je bedoelt denk ik dat je je zorgen maakt over de groeiende armoede in Nederland. Als je vraagt waar dat vandaan komt dan komt dat door factoren als de (wereld)economie en de (wereld)politiek.
Maar wat dat te maken heeft met Amerika (behalve dat daar de huidige economische crisis schijnt te zijn begonnen) en hoe Nederland daar op zou gaan lijken ? Ik denk dat je de situatie eerder met andere Europese landen moet vergelijken. Het enige dat Nederland met Amerika gemeen heeft zijn de tv-series op tv, de films die te zien zijn in Hollywood, muziek en het feit dat de meeste Nederlanders overweg kunnen met de engelse taal. Ook sturen we vaak soldaten naar Amerikaanse oorlogen omdat zij ons (samen met nog andere landen) bevrijdt hebben uit de klauwen van Hitler en omdat zij momenteel nogal machtig zijn (we willen momenteel liever niet aan de kant van China of Rusland gaan vechten).
Maar zoals ik begon Nederland zal nooit op Amerika lijken: de cultuur (of liever gezegd de mengelmoes aan culturen) is anders, de huizen worden anders gebouwd (houtbouw), het schoolsysteem is heel anders, de politiek is anders, de religie is veel sterker aanwezig, het sociale systeem is anders, de regelgeving en het juridische systeem hebben weinig gemeen met de Nederlandse. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan.
Als je bedoelt dat Nederland veranderd dan heb je gelijk want niets blijft ooit hetzelfde. Alles wordt beinvloed door iets anders en verandert constant. Maar straks bloeit de economie weer op en gaat alles weer beter, je zult het zien. Het zal anders zijn maar je hebt een zekerheid: een paar jaar later is het weer anders geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat kamp waar mensen naar toe kunnen voor medische zorg, dat zie iknog niet zo snel gebeuren, dat is de reden dat men verplicht verzekerd is voor ziektekosten, dit is in Amerika niet het geval en dat is juist hetgeen Obama graag voor elkaar wil krijgen.

Ik vind verder dat het nog wel meevalt verder met de Amerikanisering van Nederland.
Ja en dat mensen het moeilijk gaan krijgen, dat is ook voornamelijk te danken aan hun intelligentie in combinatie met de reclames van o.a. Leen van Frisia.
Mensen zien dat ze makkelijk kunnen lenen om toch vooral maar een mooiere tv, auto whatever te kunnen kopen dan de buurman. Men vergeet gemakshalve maar even dat ten eerste een lening moet worden terugbetaald en belangrijker: er ook nog eens rente berekend gaat worden over een lening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik vind, gelukkig, dat het in Nederland in de verste verte niet op Amerika gaat lijken! De kredietcrisies eist heus wel zn tol, maar meerdere gezinnen in een huis, en veel gezinnen op straat?
Zou me er niet te druk over maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die SaSoeMa;

Ik maak me op dit moment niet zoveel zorgen over dat Amerikaanse spookbeeld. Pas als bepaalde partijen een absolute meerderheid in beide kamers zouden krijgen moeten we ons daar misschien eens druk over maken, maar zo'n kabinet houdt het toch geen jaren vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is het nu een van de redenen dat we kapotdraaien in ons eigen land.Teveel kijken naar de verkeerde systemen van een ander.Nu kun je wel zeggen maar anders gaan we er zelf mee onderdoor.Nou, dat is dan al aardig gelukt.De bomen reiken al in de hemel.En dan vinden velen het ook nog gek dat er nu zoveel ellende is en ook nog durven zeggen dat het niet zo is.Nou ik weet wel beter.VAN GEVEN IS DE KAT GESTORVEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is vooral hard op weg een staat te worden in 'De Verenigde Staten van Europa'.

Je ondervraag:
Dat komt door 't rechtser worden van de mensen. Dat komt weer door 't toenemende aantal mensen per km2. It's that simple!
En dat er steeds meer mensen op een kluitje (c.q. meerdere gezinnen in 1 woning) gaan leven is een uitermate simpele gevolgtrekking van de bevolkingsgroei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel verschijnselen waar de Amerikaanse invloed te merken is.

- Reclame maken en de onderbrekingen
- Koken en keuken: microwave en andere apparatuur
- Justitie: de kleding van de Politie
- Militair: het overnemen van middelen en methodes
- Medisch: het aannemen van methodes en standaards
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat Nederland steeds meer op de VS gaat lijken is gewoon onzin...

En het feit dat er steeds meer gezinnen op straat komen te staan. Heeft er alles mee te maken dat mensen steeds minder hun hypotheek willen/kunnen betalen. En dat heeft werkelijk helemaal niets te maken in de vergelijking met de VS...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kok had het over amerikaanse toestanden en ook de huidige regering wil dat wel eens noemen. Hoewel er veel fout is aan de Amerikaanse samenleving en vooral aan de amerikanen, zou ik willen dat NL meer op Amerika leek.
De vraag is veel te algemeen om specifiek te beantwoorden, maar meer lijken op, moet zijn 'steeds minder lijken op'

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben het met je eens, dat de armoe in NL toeneemt, maar dat is een gevolg van de politieke beslissingen die men neemt, gevolg van een incompetente politieke elite.