Omdat men bang is, dat is de hoofdoorzaak... Dus als we afspreken hoe te handelen in de omgangsvormen, dan heeft iedereen daar voordeel bij.
Verder zijn er praktische zaken die ten grondslag liggen aan etiquette. Voorbeeld is het schudden van handen. Vroeger bewees je lege handen te hebben, dus dat je geen mes of ander wapen in je hand vasthield, door de hand te schudden. Nu is het gevaar van een wapen in de hand niet meer zo algemeen, maar het gebruik is nu in de etiquette-regels verankerd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mensen willen graag aardig gevonden worden, en houden er niet van als anderen slecht over ze denken. In de loop van de tijd is een soort code ontwikkeld van wat 'beleefd' is, etiquette. Daar wijken mensen nu niet meer vanaf, omdat ze bang zijn dat anderen slecht over hen zullen denken als ze dit niet doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze bang zijn buiten de groep te vallen met afwijkend gedrag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen die aan etiquette hechten, respect voor hun medemens hebben? Etiquette zou je ook kunnen vertalen als wellevend gedrag, overeenkomstig je eigen normen en waarden, die je in het dagelijks leven ook toepast op anderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In vreemd gezelschap werken etiquette bevrijdend. Als je binnen de etiquetten beweegt, kun je verder alles doen. Het zijn dan de verkeersregels van het sociale verkeer. Jij en de leden van het gezelschap waarin je verkeert, weten wie wat wanneer wel en niet gaat doen. Geen verrassingen, geen mogelijke beledigingen, geen verstoringen. Het geeft rust en ruimte en biedt openheid voor wat wél belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je wilt graag weten hoe je je in bepaald gezelschap moet gedragen. Dit is beter voor je zelfvertrouwen